اندیشه‌ی سیاسی اسلام از دیدگاه امام خمینی(ره)

در کتاب "اندیشه‌ی سیاسی اسلام از دیدگاه امام خمینی(ره)" منابع و متون اندیشه‌ای امام(ره) معرفی شده‌اند، بنیادهای نظری اندیشه‌ی سیاسی امام خمینی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و به مباحث مهم و بنیادین اشاره شده است.
کد خبر: ۲۰۹۰۱
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۰ - 06June 2014

اندیشه‌ی سیاسی اسلام از دیدگاه امام خمینی(ره)

خبرگزاری دفاع مقدس: اندیشهی سیاسی امام خمینی(ره) مبتنی بر اسلام است. در این اندیشه، ساماندهی زندگی سیاسی جامعهی اسلامی محور تأسیس نظام سیاسی بوده و با توجه به اهمیت ساماندهی حیات سیاسی و اجتماعیِ انسانِ مسلمان در جامعهی اسلامی و با هدف فراهمکردن امکانات رشد و تعالی او و با پیشفرضهای برخاسته از دین و اهداف آن به پیش میرود.

 مبانی اندیشهی سیاسی امام خمینی(ره) متأثر از اندیشهی سیاسی اسلام، در حوزهی مبانی و پیشفرضهای کلامی، فلسفی و اخلاقی ثابت است، اما در زمینهها و شرایط محیطی و در چارچوب مبانی و اصول و قواعد، متغیر و منعطف و متأثر از ارزیابی شرایط و اقتضائات زمانی و مکانی جوامع اسلامی است.

 از این رو در اندیشهی سیاسی شیعه، مسئلهی پیروی از مجتهد واجد شرایط زنده مورد تأکید قرار گرفته است. اندیشهی امام خمینی(ره) از سال 1341 شمسی براساس رویکرد شیعی برای اصلاح وضع موجود باعث تحول در رویکرد نظری و کارکرد اجتماعی و سیاسی عالمان شد و در این مسیر هم به هدایت رفتارهای سیاسی خود و مقلّدان پرداخت و تقیه یعنی اندیشه و عمل سیاسیِ معطوف به حفظ شیعه کنار رفت و اندیشهی اسلام انقلابی محورِ تلاشها واقع شد.

اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)

کتاب اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) تالیف مریم السادات حسینی، به بررسی مبانی اندیشهی امام(ره) در فلسفه، عرفان و اندیشهی سیاسی اسلام پرداخته است.

در این کتاب منابع و متون اندیشهای امام خمینی(ره) معرفی شدهاند، بنیادهای نظری اندیشهی سیاسی امام خمینی(ره) مورد بحث و بررسی قرار گرفته و به مباحث مهم و بنیادین اشاره شده است.

 در ضمن مبانی معرفتشناسی، هستیشناسی و انسانشناسی، عرفانی، کلامی و فقهی و اصولی اندیشهی سیاسی ایشان مورد بررسی قرار گرفته است.

در بررسی مباحث مهم اندیشهی سیاسی امام خمینی(ره) هم به بحث از دین و سیاست، ضرورت حکومت، حکومت مطلوب، ویژگیهای حاکم اسلامی، شرایط ولیفقیه، اندیشهی جمهوری اسلامی، نقش مردم در مشروعیت حاکم و حکومت اسلامی، محدودهی اختیارات حکومت اسلامی و وظایف و جهتگیریهای حکومت اسلامی پرداخته شده است.

علاقهمندان میتوانند برای تهیه کتاب با انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی به شماره تلفن  ۶۶۹۵۳۶۰۷ تماس بگیرند.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار