قیام 15 خرداد را به روایت اسناد بخوانید

چگونه‌ دخالت‌ امریکا منجر به‌ قیام‌ 15 خرداد گردید و پیامدهای‌ آن‌ چه‌ بود و چگونه‌ بعد از آن‌ به‌ سلطه‌گری‌ بی‌رقیب‌ در ایران‌ مبدل‌ شد؟ این‌ همه‌، سؤالاتی‌ هستند که‌ «تاریخ‌ قیام‌ 15 خرداد به‌ روایت‌ اسناد» در صدد است‌ تا بدان‌ پاسخ‌ دهد و گوشه‌هایی‌ از این‌ سلطه‌ را به‌ روایت‌ اسناد بازگو کند.
کد خبر: ۲۱۰۰۴
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۳ - 09June 2014

قیام 15 خرداد را به روایت اسناد بخوانید

خبرگزاری دفاع مقدس: پانزدهم خرداد نقطهی عطف مسیر نهضت اسلامی ایران و سرفصل آغازین انقلاب اسلامی است. گرچه آن روز تاریخی تبلور اوج وفاداری امت اسلامی به مرجع دینی خودشان بود؛ امّا چرایی و چگونگی آن وفاداری نیز، شایستهی تحقیق است.

دستگیری یک مرجع معترض و کشتار صدها تن از مؤمنان و مقلدان وی در تاریخ ایران بیسابقه بهشمار میرفت و نشانهای بود از پیدا شدن عاملی جدید و تأثیرگذار در تصمیمگیری سردمداران رژیم.

 در آن روزگار، رهبری نهضت دستهای پنهان این عامل نوپدید را بهخوبی احساس میکرد و برآن بود که به افشای آن بپردازد. این نیروی پنهان چیزی نبود جز امپریالیسم امریکا.

آن روزها درک این موضع برای اکثر مردم دشوار بود؛ امّا روند حرکت رژیم از کاپیتولاسیون تا ژاندارمی منطقه و دخالتهای آشکار امریکا، آنچنان موضوع را مبرهن ساخت که در حرکتهای سالهای 56ـ 57، «مرگ بر آمریکا» شعار اصلی مردم گشت. بنابراین 15 خرداد اوّلین رویارویی نیروهای اسلامی با آمریکا و پیریزنده و بیانگر هویت نهضت اسلامی ایران به رهبری امام خمینی بود.

تاریخ قیام 15 خرداد به روایت اسناد

آمریکا از چه زمانی به دخالت فعالانه در ایران اسلامی دست یازید؟ برای بسط سلطه خود چه راههایی را پیمود و چه نقشههایی را ترسیم کرد و چگونه با موانع احتمالی به مبارزه برخاست؟ چگونه دخالت امریکا منجر به قیام 15 خرداد گردید و پیامدهای آن چه بود و چگونه بعد از آن به سلطهگری بیرقیب در ایران مبدل شد؟ این همه، سؤالاتی هستند که «تاریخ قیام 15 خرداد به روایت اسناد» در صدد است تا بدان پاسخ دهد و گوشههایی از این سلطه را به روایت اسناد بازگو کند.

 این اثربه کوشش استاد جواد منصوری فراهم شده و پس از یکسال بحث و اصلاح با محققان این مرکز، بهصورت کتاب حاضر و روانه بازار نشر شده است.

علاقه مندان می توانند برای تهیه این کتاب، علاقهمندان میتوانند برای تهیه کتاب با انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی به شماره تلفن ۶۶۹۵۳۶۰۷تماس بگیرند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار