رحیم مخدومی در گفت‌وگو با دفاع مقدس:

تقدس زدایی یکی از آفت‌های دفاع مقدس در سینما و ادبیات است

مدیر مسئول موسسه رسول آفتاب گفت: برخی به بهانه نزدیک شدن به واقعیت‌ها تقدس زدایی کرده و خاطرات دفاع مقدس و جنگ را تحریف می‌کنند.
کد خبر: ۲۲۴۰۰
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۷ - 25June 2014

تقدس زدایی یکی از آفت‌های دفاع مقدس در سینما و ادبیات است

رحیم مخدومی نویسنده و مدیر مسئول موسسه رسول آفتاب در گفتوگو با خبرگزاری دفاع مقدس در تبیین جریان روشنفکری که تلاش دارد موضوعات دفاع مقدس را تحریف کنند، گفت: آنچه که امروز در سیر آثار تولید شده دفاع مقدس مشاهد میشود گاهآ آن فضای روشن فکر زده به عنوان یک آفت گریبان گیر برخی از نویسندگان در حوزه دفاع مقدس شده است.

وی ادامه داد: در حوزه فیلم، جشنواره زدگی با توجه به اهداف سیاسی برخی از جشنوارهها و اینکه به خاطر بی بصیرتی از اهداف و اغراض غافل هستند برخی از فیلم سازان بازیچه جشنوارهها قرار میگیرند.

نویسنده کتاب "من مدیر جسلهام" تحرف را یکی از آفتهای ادبیات دفاع مقدس دانست و اذعان کرد: فضای تحریف فقط برای سینما نیست، برخی نویسندگان خودشان، استعدادشان و انرژیشان را در خدمت اغراض و اهداف خاصی قرار میگیرد که این موضوع در دنیای ادبیات و نویسندگی هم وجود دارد.

مخدومی مهمترین بحث تحریف در دفاع مقدس را تقدس زدای دانست و عنوان کرد: یکی از آفتهای امروز در حوزه ادبیات و سینما تقدس زدای از دفاع مقدس است، برخی به بهانه نزدیک شدن به واقعیتها به گونهای تقدس زدای میکنند و خاطرات دفاع مقدس و جنگ را تحریف میکنند.

وی عدم درک صحیح از دفاع مقدس را یکی دیگر از عوامل تحرف واقعیتهای جنگ دانست و بیان کرد: البته بعضی از نویسندگان به دلیل عدم درک صحیح از جنگ شاید ناآگاهانه عامل تحریف میشوند به همین دلیل است که بسیاری از معارف جنگ را شعار و شعارزدگی تلقی میکنند.

مدیر مسئول موسسه رسول آفتاب گفت: عدم درک دفاع مقدس به دلیل نبود درک از وقایع و تحولات آن برای نویسنده عامل مهمی است چرا که جنگ در یک فضای خاص اتفاق شگفت رخ داده است که در فضای امروز به هیچ وجه قابل توجیه نیست برخی نویسندگان آن را با امروز و جامعه امروز مقایسه میکنند، احساس میکنند این اتفاق اصلا رخ نداده است.

نویسنده کتاب "من مدیر جسلهام" ادامه داد: برخی نویسندگان ارزشهای جنگ را به عنوان شعار تلقی میکنند و این را حذف میکنند، این کارعملا منجر به حذف تاریخ دفاع مقدس میشوند. این را خدمت به ادبیات دفاع مقدس میدانند و غیر آگاهانه عامل تحریف در ابدیات دفاع مقدس میشوند اما عدهی دیگری که استحاله شدهاند و گرفتار شهرت و روزمرگیهای دنیا و جشنوارهها و کور شدنهای که از این سو و آن سو شنیده میشود که نسبت به گذشته خودشان نادم و پشیمان میشوند، عمدا تقدس گرایی میکنند.

مخدومی گفت: برخی عمدا از دل دفاع مقدس به دنبال زشتی هستند و اینها  را برجسته میکنند و مخاطب وقتی که این ادبیات را مطالعه میکند وجه قالب را زشتی میبیند در واقع دروغ بزرگی درباره دفاع مقدس رخ میدهد باید توجه کرد که در دنیایی که ما در آن زندگی میکنیم در اوج زیباییها نقصانهای هم وجود دارد.

مدیر مسئول موسسه رسول آفتاب در پایان ضمن پاسخ به اینکه واقعیت درباره دفاع مقدس چیست، گفت:  واقعیت این هست زمانی که ما به یک منظرهای نگاه میکنیم وجه قالب این منظره چه حسی را به ما القا میکند؟ آیا غیراز زیبایی، معرف، گذشت، ایثار، فداکاری، انسانیت در دفاع مقدس بوده است یا برعکس اینهاست؟ وقتی که به اذعان تمام زرمندگان و همه کسانی که از نزدیک دفاع مقدس را درک کردند به واقع همان شعار معروف حضرت زینب(س) مصداق پیدا کرده است و این واقعیت به عنوان گوناگون به اثبات رسیده است اگر ادبیاتی غیر از این انعکاس شده است آیا چیزی جزء دروغ و تحریف است؟ طبیعی است که باید گفت، نه.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار