حجت اله سیفی کارگردان سینمای دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس با اشاره به اولویتهای سینما و تولید آثار سینمایی در ژانر دفاع مقدس اظهار کرد: اولین مساله مهم برای مدیران فرهنگی باید این باشد که چه تولیداتی را از سینمای دفاع مقدس میخواهند و قرار است به کودک و نوجوان چه خوراک فرهنگی را تزریق کنند. اگر این سوال را مدیران ما ترسیم کردند آن زمان ما می توانیم تولید آثار فرهنگی خوب داشته باشیم.
وی سردرگمی و بلاتکلیفی را مهم ترین مشکل تولیدات سینمایی این حوزه عنوان کرد و گفت: امروز ما نمی دانیم برای بچه ها باید چه فیلمی را تولید کنیم اگر برای کودکان درباره جنگ اثری ساخته شده دچار آفت شعار زدگی است در صورتی که بچه های امروز دنبال هیجان هستند یعنی آثاری را مورد توجه قرار می دهند که از صحنه های اکشن در آن استفاده شده باشد.
سیفی با طرح این سوال که آیا در آثار تولید شده ما این جنبه ها از هیجان و جذابیت وجود دارد؟ گفت: متاسفانه باید گفت ما در آثارمان به ذائقه مخاطب توجه نداریم. نفوذ در دل دشمن تعقیب و گریز در فیلم های تولید شده دیده نمی شود. در حوزه کودک و نوجوان اثری ساخته نمی شود و یا به ندرت فیلمی تولید شده است.
کارگردان فیلم سینمایی خانهای مثل شهر تصریح کرد: تعریف جوان امروز با جوانان دهه 60 متفاوت است. دفاع مقدس اتفاق 30 سال پیش مهم ترین موضوع انقلاب است که تا به امروز نتوانسته ایم چیزی از آن استخراج کنیم که به درد کودک و نوجوان بخورد.
وی آثار تولید شده ژانر دفاع مقدسی را مملو از شعارزدگی دانست و اظهار کرد: بایستی ما اهداف شعارها و ارزش های خودمان را در فیلم بگنجانیم نه آنکه به تصویر بکشانیم، در فیلم کودک دفاع مقدس دچار سطحی نگری هستیم.
سیفی با انتقاد از مورد توجه قرار نگرفتن نوجوانان در آثار انقلاب ادامه داد: نوجوانان ما بخش مهم و غیر انکار شدنی انقلاب و دفاع مقدس هستند بیشتر فعالیت های انقلابی از جمله شعار نویسی، راهپیمایی، تعطیلی مدارس و تجمع کار همین بچهها بود که امروز کمترین تولیدات سینمایی متعلق به این قشر است.
کارگردان فیلم سینمایی کیلومتر 5 در پایان گفت: امروز باید توجه ویژه ای به قشر نوجوان و جوان داشته باشیم و خواسته هایمان را مطابق میل مخاطبین قرار دهیم تا به هدفمان برسیم.
انتهای پیام/