علیرضا کریمی صارمی عکاس دفاع مقدس و مدیر عکس انجمن سینمای جوان در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی دفاع پرس مستقر در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها با بیان اینکه عکس و تصویر در تاریخ و فرهنگ ایران به عنوان یک سند مطرح است، گفت: ایرانیها از دوره قاجار که عکاسی در ایران پیدا شد، علاقهمند به تصویر شدند.
وی شروع عکاسی دفاع مقدس را توسط بسیجیان و رزمندگان دانست و گفت: تعداد زیادی از بسیجیان و داوطلبان در دفاع مقدس دوربینهای شخصی خود را به همراه داشتند و از اینجا بود که عکاسی دفاع مقدس آغاز شد. هر چند ایران به خاطر این که یکباره وارد یک جنگ نابرابر شد و سازمان دهی خاصی در حوزه عکاسی صورت نگرفته بود اما توانستند با همین حرکت مردمی تعداد بسیار زیادی عکس از وقایع دفاع مقدس به ثبت برسانند.
استاد دانشکده پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران ادامه داد: نهایتا این عکسها به علت سرعت بالا برای انتشار دارای استاندارد نبودند و با امکانات اندک آن زمان وقت زیادی برای انتشار آنها سپری میشد.
صارمی توجه به آرشیو عکس دفاع مقدس را از مهم ترین اقدامات فرهنگی در این عرصه دانست و تصریح کرد: مسئولین به این نتیجه رسیدند که هر چه سریع تر اگر به داد آرشیو عکس دفاع مقدس نرسند بزودی به علت مشکلات شیمیایی از بین خواهند رفت.
وی گفت: وضعیت عکس دفاع مقدس برای مسئولین باید به عنوان بحران ملی تلقی شود، وقتی اسناد تاریخی در معرض نابودی قرار میگیرند باید با نگاه بحرانی به موضوع پرداخت و چاره ای اندیشید که آرشیوی از آثار برجای مانده جمع آوری شود که این یک حرکت عظیم ملی را می طلبد.
استاد دانشکده پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران افزود: در آلبوم همه خانواده های مردم ایران عکس هایی وجود دارد که متعلق به دفاع مقدس است. باید مسئولین ما در یک فراخوان ملی بخواهند نسخهای از تمام عکسهای موجود در آلبومهای شخصی مردم را به انجمن عکاسان دفاع مقدس بدهند که اگر این کار را انجام ندهیم اسناد قدرتمندی در مورد دفاع مقدس را از دست خواهیم داد. مسئولین باید این حرکت مهم تاریخی را به ثمر برسانند.
انتهای پیام/ و.م