بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها/ 126

زارعی: جمهوری اسلامی به تیم مذاکره کننده اعتماد کامل دارد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: جمهوری اسلامی به تیم مذاکره کننده اعتماد کامل دارد و امیدواریم که در این کارزار سخت هسته‌ای بتواند منافع ملی جمهوری اسلامی ایران را به طرف مقابل بقبولاند.
کد خبر: ۳۳۵۰۵
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۹ - 12November 2014

زارعی: جمهوری اسلامی به تیم مذاکره کننده اعتماد کامل دارد

سعدالله زارعی کارشناس مسائل بین المللی در ارتباط با مذاکرات ایران و طرف غربی در مسقط با توجه به عدم رسانهای شدن این نشست گفت: مذاکرات هستهای روند شفافی را طی نمیکند و این عدم شفافیت نیز عمدتا به آن دسته از موضوعاتی بازمیگردد که با منافع ملی سر و کار دارد. آمریکاییها هدف خود را چه در عرصه رسانه و چه در عرصه مذاکرات با صراحت دنبال میکنند اما ما در بحث اخبار عمومی مذاکرات دچار ضعف جدی هستیم و اطلاع رسانی کافی صورت نمیگیرد.

وی افزود: عدم بیان شفاف کلیات نشست اخیر مسقط میتواند به این معنا باشد که تیم مذاکره کننده ایرانی نگران است متن مذاکرات و مسائل درون اگر تبیین شود با مخالفت عمومی مواجه خواهد شد.

این کارشناس سیاست خارجی اظهار داشت: از این مساله میتوانیم به ضعف مذاکرات تعبیر کنیم و در عین حال امیدواریم تیم مذاکره کننده در این کارزار سخت از بحث اصلی مذاکرات روسفید بیرون بیاید که این مهم شامل دو عنصر غنی سازی به معنای اصل کلمه و مفهوم صنعتی و تصویت اندازه مورد نیازمان و لغو کامل تحریمها است. اگر تحریمها به خصوص تحریمهای نوع دوم و سوم به صورت گزینشی لغو شود به مفهوم برد آمریکاییها و ضعف جمهوری اسلامی خواهد بود.

زارعی در خصوص بی اطلاعی از متن مذاکرات مسقط اظهار داشت: جمهوری اسلامی تاکنون اطلاعات بسیار کم و غیرموثقی از مذاکرات دارد و من به عنوان کارشناس سیاست خارجی نتوانستهام اطلاعات دقیقی از تیم مذاکره کننده به دست بیاورم. لذا ارزیابی از آن چه که در مسقط پیش آمده برای یک کارشناس سیاست خارجی بسیار سخت و دشوار خواهد بود.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی به تیم مذاکره کننده اعتماد کامل دارد و امیدواریم که در این کارزار سخت هستهای بتواند منافع ملی ایران را به طرف مقابل بقبولاند.

این کارشناس مسائل بین المللی در ارتباط با اظهارات "عراقچی" عضو ارشد تیم مذاکره کننده کشورمان پیرامون برداشته شدن تحریمها در برابر کاسته شدن سانترفیوژها، اظهار داشت: برداشته شدن سانترفیوژها برای آمریکاییها اهمیت دارد و اگر تعداد برای تیم ایرانی اولویت نباشد حتما برای تیم آمریکایی در اولویت است، با این که لغو تحریمها برای ما اولویت داشته اما برای آنها اولویت نداشته ولی در عمل باید ببینیم از متن مذاکرات چه خبری به طور واقعی درز پیدا میکند تا بتوانیم عکس العمل خود را نسبت به این امر بروز دهیم.

انتهای پیام / ف.ه

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار