نمایش اقتدار ارتش(۴۵)/پایان سومین روز رزمایش ارتش؛

از اسارت پهپاد ناخوانده در چنگال پدافند هوایی تا غرش شلمچه در آسمان جنوب/ جلوه‌ی جماران در آب‌های آزاد

رزمایش محمد رسول الله(ص) در ایستگاه سوم، قرارگاه پدافند هوایی ارتش به عنوان محور اجرای تمرینات از آخرین تجهیزات، امکانات و توانمندی‌های خود در جلوی دوربین‌ رسانه‌ها و حضور فرماندهان رونمایی به عمل آورد.
کد خبر: ۳۶۹۴۶
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۴ - 27December 2014

از اسارت پهپاد ناخوانده در چنگال پدافند هوایی تا غرش شلمچه در آسمان جنوب/ جلوه‌ی جماران در آب‌های آزاد

به گزارش خبرنگاران دفاعی دفاع پرس اعزامی به منطقه رزمایش ارتش، در سومین روز از رزمایش محمدرسول الله(ص)، قرارگاه پدافند هوایی ارتش به مثابه آن دیگر نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران اقدامات منحصر به فردی را در میدان رخ نمایی به استکبار جهانی و دشمنانی که برای نابودی انقلاب اسلامی نقشه های شومی را در سر میپرورانند به منصه ظهور رساندند که بازتابهای آن نشاندهنده ایجاد حیرت در مجامع بینالمللی است.

مشروح این اقدامات و اتفاقات جالب و منحصر به فرد سلحشوران و دلاورمردان ارتش جمهوری اسلامی ایران به قرار زیر آمده است:

*تجهیز سامانههای برد متوسط پدافند هوایی به مرصاد و شلمچه

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء(ص) گفت: همه سامانههای برد متوسط پدافند هوایی مجهز به مرصاد و شلمچه است و از این به بعد ما در سامانههای پدافندی خود از این موشکهای استفاده خواهیم کرد.

امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء(ص) ارتش در پایگاه دهم شکاری برادران شهید دلحامد چابهار با اشاره به قابلیتهای سامانه موشکی شلمچه اظهار داشت: امروز شلیک موشک شلمچه از سامانه مرصاد انجام خواهد شد. مدلهای این سامانه را با عنوان هاگ میشناسند.

وی افزود: این موشکها عمدتاً علیه ریزپرندههای و پهپادها استفاده نمیشود ولی انشاءالله امروز پهپاد هدف را رهگیری و منهدم خواهد کرد.

امیر اسماعیلی ادامه داد: قابلیت دیگر موشک شلمچه برخورد جدی علیه جنگ الکترونیک دشمن است و اگر جنگ انجام شود، حتی عملکرد بهتری نیز خواهد داشت.

وی تاکید کرد: صفر تا صد موشک شلمچه بومی و به تولید انبوه رسیده است.
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء(ص) افزود: همه سامانههای برد متوسط پدافند هوایی مجهز به مرصاد و شلمچه است و از این به بعد ما در سامانههای پدافندی خود از این موشکهای استفاده خواهیم کرد.

وی در پاسخ سوال خبرنگار به دفاع پرس مبنی بر نوع راداری که پهپاد هدف را رهگیری میکند، گفت: این رهگیری توسط رادارPAR که مختص مرصاد ۲ است.

*انهدام ۳ ریزپرنده دشمن فرضی با موشک شلمچه

۳ پهپاد دشمن فرضی با موفقیت توسط سامانه راداری «مرصاد» رهگیری و با موشکهای «شلمچه» مورد هدف قرار گرفت.

این عملیات با حضور امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء(ص) ارتش در پایگاه دهم شکاری برادران شهید دلحامد چابهار انجام شد.

هرچند از سامانه مرصاد و موشک شلمچه برای انهدام ریزپرندهها به کار گرفته نمیشود، امروز دو پهپاد با موشکهای شلمچه مورد هدف قرار گرفتند.

موشک شلمچه از برد متوسط برخوردار است که قابلیت استفاده در برد کوتاه را نیز دارد و با سرعت سه ماخ میتواند به سمت هدف حرکت کند.

قدرت درگیری موثر با هدف، مقاوم در برابر جنگ الکترونیک دشمن، مجهز بودن به فناوری روز جهان از ویژگیهای موشک شلمچه است.

برد متوسط موشک شلمچه ۴۰ کیلومتر می باشد. یکی از ویژگیهای موشک شلمچه این است که با سامانه مرصاد که آن هم ساخت ایران است، شلیک میشود.

http://www.defapress.ir/IDNA_media/image/2014/12/55285_orig.jpg

*پهپادی که بدون اطلاع پدافند هوایی وارد منطقه رزمایش شد

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء(ص) با اشاره به انهدام موفق پهپادهای دشمن فرضی در رزمایش محمد رسولالله(ص) گفت: پس از انهدام دو پهپاد دشمن فرضی طبق سناریو، یک پهپاد دیگر نیز بدون اطلاع قبلی کارکنان پدافند، وارد فضای منطقه شد که با شلیک سومین موشک، مورد اصابت قرار گرفت و منهدم شد.

امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء(ص) ارتش در پایگاه دهم شکاری برادران شهید دلحامد چابهار با تمجدید از عملکرد موفق کارکنان پدافند هوایی و همچنین آزمایش موفق سامانه مرصاد اظهار داشت: طبق سناریو قرار بود دو هدف با فاصله زمانی پنج ثانیه به ما نزدیک شوند، که این دو ریز پرنده با دو فروند موشک مورد هدف قرار گرفتند.

وی افزود: بعد از این عملیات، یک پهپاد دیگر نیز بدون اطلاع قبلی کارکنان پدافند، وارد فضای منطقه شد که با شلیک سومین موشک، مورد اصابت قرار گرفت و منهدم شد.

اسماعیلی با اشاره به قابلیتهای سامانه مرصاد گفت: این سامانه قابلیت درگیری با چند هدف را بهصورت همزمان داراست.

وی با اشاره به تلاش کارکنان پایور و وظیفه در این قرارگاه، آنها را سربازان خالص ولایت دانست و تاکید کرد: این مملکت صاحب دارد و این جوانان اجازه نمیدهند هیچ هواپیمای با سرنشین مثل هواپیمای ایساف که به زمین نشانده شد و هیچ هواپیمای بدون سرنشین مثلRQ۱۷۰و هرمس از فضای این مملکت عبور کنند.

لازم به ذکر است پس از شلیک موفق سه موشک شلمچه امیر اسماعیلی، با در آغوش گرفتن و دیدهبوسی با عوامل اجرای عملیات، از آنها تقدیر کرد.

*استفاده از پهپادهای ترابری در رزمایش ارتش برای نخستینبار

فرمانده یگان پهپاد نیروی زمینی ارتش با اشاره به استفاده از نمونهای از پهپادها با قابلیت حمل بار گفت: این سامانه قابلیت حمل و رهاسازی هر نوع محمولهای اعم از بمب و مواد منفجره دارو و غذا را داراست که متناسب با پیلوت و وزنی که پهپاد میتواند حمل کند از این سامانه می توان استفاده کرد.

سرهنگ خلبان پهپاد رضا خاکی فرمانده یگان پهپاد نیروی زمینی ارتش، اظهار داشت: یگان پهپادی به عنوان یکی از یگانهای شرکت کننده در رزمایش سازماندهیشده که درآن از گروهان پهپاد جنوب شرق و گروهان پهپاد مرکز استفاده میشود.

وی در خصوص ایفای نقش پهپادها درقالب پهپادهای دشمن و پهپادهای خودی اظهار داشت: دراین رزمایش یگان پهپادی در قالب دو گروه نیروهای نارنجی (دشمن) و نیروهای آبی (خودی) عملیاتهای مراقبت، کشف و شناسایی مواضع خودی و دشمن را عهدهدار هستند.

خاکی با اشاره به بخشهای مختلف اجرای عملیات یگان پهپادی در رزمایش افزود: در بخش هایی از این رزمایش اجرای عملیات روانی با پخش اعلامیههایی علیه دشمن خواهیم داشت.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دفاع پرس مبنی بر نوع ماموریت پهپادهای نزاجا در این رزمایش گفت: بسته به نوع ماموریت و سناریوهای رزمایش، یگان پهپادی نزاجا از نیروهای خود استفاده میکند. برای مثال دراین رزمایش مقرر شده از پهپاد رزمی استفاد نشود اما اگر دستور فرماندهی جهت اجرای عملیات پهپاد رزمی صادر شود از این نوع پهپاد هم در رزمایش استفاده خواهیم کرد.

فرمانده یگان پهپاد نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه تاکنون از پهپادهای خانواده مهاجر جهت شناسایی مناطق عملیاتی استفاده کردهایم، خاطرنشان کرد: معمولا در اجرای رزمایش یا هر نوع عملیاتی از هفتهها قبل عملیات شناسایی منطقه و عکسبرداری انجام می شود و سپس اطلاعات به دست آمده جمعآوری و به واحدهای عملیاتی ارسال می شود که در این رزمایش نیز این اصول رعایت شده است.

وی با توجه به توانمندی ارتش جمهوری اسلامی در استفاده از پرنده های بدون سرنشین اظهار داشت: امروز تمامی پهپادهایی که در سطح آجا مورد استفاده قرار می گیرند همگی قابلیت ارسال آنلاین تصاویر را دارد.

خاکی در خصوص تست سامانههای جدید منصوب روی برخی از این پهپادها گفت: در این رزمایش از سامانه ریزش محموله که توسط متخصصین ما در گروه پهپاد ساخته شده و مورد تست قرار گرفته است برای اولینبار استفاده می کنیم.

وی افزود: این سامانه قابلیت حمل و رهاسازی هر نوع محمولهای اعم از بمب و مواد منفجره دارو و غذا را داراست که متناسب با پیلوت و وزنی که پهپاد می تواند حمل کند از این سامانه می توان استفاده کرد.

فرمانده یگان پهپاد نیروی زمینی ارتش در ادامه گفت: این سامانه هم چنین قابلیت حمل وسائل مربوط به امور مخابراتی را دارد.

* آغاز عملیات شناسایی ناوشکن جماران و بوشهر در آبهای آزاد

ناوگروه سی و دوم نیروی دریایی ارتش متشکل از ناو پشتیبانی بوشهر و ناوشکن جماران نیز هم اکنون در آب های آزاد حضور یافتند و به عنوان یگان های حاضر در رزمایش نسبت به انجام عملیات شناسایی و ترتیب نیروی الکترونیکی و اطلاعاتی دشمن اقدام کردند.

همچنین دربخش دیگری از این رزمایش یگان های رزمی و پشتیبانی نیروی زمینی بر اساس دستورات صادره از قرارگاه ذوالفقار ارتش نسبت به جابجایی سریع ادوات و تجهیزات رزمی سبک و سنگین خود درمنطقه عمومی رزمایش اقدام کردند.

http://www.momtaznews.com/wp-content/uploads/2013/01/fb717029b6e543a6f8d3cd57d0e070c4.jpg

*عملیات هوایی جنگدههای «سوخو ۲۴» و «میراژ» بر فراز منطقه رزمایش ارتش

جنگندههای اف 4، سوخو 24، میراژ و هواپیمای بویینگ 747 سوخترسان از جمله پرندههای نهاجا هستند که در سومین روز ار رزمایش محمد رسولالله(ص) ارتش به اجرای عملیات پرداختند.

کسب برتری هوایی، وارد کردن ضربه به نقاط آسیبپذیر دشمن و پشتیبانی سریع از نیروهای مستقر در دریا و خشکی و همچنین انجام تکهای هوایی در موقعیتهای از پیش تعیینشده توسط جنگندههای واکنش سریع نهاجا با هدایت خلبانان جوان انجام شد.

انجام سوخت گیریهای متعدد هوایی از جمله ویژگیهای این مرحله از رزمایش مشترک محمد رسولالله (ص) بود.

http://www.mashreghnews.ir/Images/News/Smal_Pic/10-2-1390/IMAGE634398399996406250.jpg

*بازدید دریادار سیاری از قرارگاه رسانهای رزمایش محمد رسول الله(ص) ارتش

امیر دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش، همزمان با سومین روز از رزمایش گسترده و مشترک محمد رسول الله(ص) ارتش، از قرارگاه رسانهای رزمایش بازدید کرد.

وی در این بازدید که صبح امروز صورت گرفت، با خبرنگاران مستقر در این پایگاه احوالپرسی کرده و از نزدیک در جریان پوشش رسانهای رزمایش قرار گرفت.

قرارگاه رسانهای رزمایش محمد رسول الله(ص) ارتش در منطقه دریای ولایت در شهرستان جاسک قرار دارد.

*آزمایش عملیاتی زیردریایی فاتح در رزمایش محمد رسولالله(ص)/ آمادگی نداجا برای برگزاری رزمایش مشترک با کشورهای همسایه

دریادار حبیبالله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی، اظهار داشت: یکی از اهداف ارتش جمهوری اسلامی ایران از برگزاری رزمایش محمد رسول الله انتقال پیام صلح است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در این رابطه گفت: همسایگان ما باید بدانند که ارتقای توان رزمی جمهوری اسلامی ایران تهدیدی برای کسی نیست بلکه برای دفاع از مرزها و منافع خود است.

 توان برقراری امنیت منطقه را داریم

دریادار سیاری اظهارداشت: پیام رزمایش برای کشورهای فرامنطقهای این است که ما میتوانیم امنیت منطقه را برقرار کنیم و این توان در منطقه وجود دارد.

وی با تاکید بر توان بالای نظامی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: همه این را میدانند که ما توان برقراری امنیت در منطقه را داریم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: یکی از اهداف از برگزاری رزمایش محمد رسول الله(ص) نمایش اقتدار ایران اسلامی برای ایجاد امنیت در شمال اقیانوس هند و شرق تنگه هرمز است.

زیردریایی فاتح آزمایش میشود

دریادار سیاری اعلام کرد: زیردریایی فاتح در این رزمایش توسط نیروی دریایی ازمایش خواهد شد.

زیر دریایی فاتح نسل جدید زیر دریاییهای ایران است که توسط سازمان جهاد خودکفایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ساخته شده اما هنوز به صورت رسمی مورد بهره برداری قرار نگرفته است.

آمادگی برگزاری رزمایش مشترک با کشورهای همسایه

این فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که ایران امادگی برگزاری رزمایش مشترک با کشورهای همسایه را دارد.

* فریب اطلاعاتی ماهوارههای جاسوسی دشمن توسط پدافند هوایی

امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) ارتش در گفتوگو با دفاع پرس اعزامی به منطقه رزمایش ارتش، با اشاره به اخطارهایی که این قرارگاه پیش از آغاز رزمایش به هواپیماهای شناسایی و جاسوسی نیروهای فرامنطقه ای داده است، اظهار داشت: همانطور که ما برای کسب اطلاعات ازکشورهای فرامنطقه ای تلاش میکنیم، آنها نیز درمقابل ما چنین تلاشی را انجام میدهند.

وی افزود: نیروهای فرامنطقهای با استفاده از گشتهای دریایی و هواپیماهای با سرنشین مثل U2 و بدون سرنشین مانند RQ4 و MQ1 تلاش می کنند تا اطلاعاتی را از مواضع ما بهدست آورند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی تصریح کرد: ما اطلاعات بسیار ذیقیمتی داریم و به سامانههای و تجهیزاتی دست یافتهایم که برای دشمنان بسیار مهم است که بدانند کارایی این دستاوردها چگونه است. ما باید این تجهیزات را از چشم آنها دور نگه داریم؛ چرا که این تجهیزات برای روز مبادا در نظر گرفته شده است و نقطه قوتی برای ما محسوب میشود که اگر با بیدقتی ما اطلاعات مربوط به آنها فاش شود تبدیلی به نقطه ضعفی برای خود ما خواهد شد.

امیر اسماعیلی درخصوص استفاده دشمن از هواپیماهای شناسایی علیرغم در اختیار داشتن ماهوارههای جاسوسی گفت: اگر ماهوارهها، اطلاعات را به صورت کامل در اختیار دشمنان قرار میداد، آنها با ارسال هواپیماهای با سرنشین و بدون سرنشین جاسوسی این همه برای کسب اطلاعات تلاش نمیکردند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی تصریح کرد: برای انحراف اطلاعاتی این ماهوارهها دستاویزهای بسیار قوی در پدافند هوایی و همه  نیروهای مسلح وجود دارد که ما از آنها استفاده می کنیم و تا الان نیز عملکرد موفقی در این زمینه داشتهایم. ما با سلسله اقداماتی، باعث فریب و انحراف اطلاعاتی ماهوارههای جاسوسی میشویم.

*آزمایش عملیاتی «پهپاد جت کیان» برای نخستینبار در رزمایش ارتش

امیر شاهرخ شهرام سخنگوی قرارگاه پدافند هوایی در رزمایش محمد رسولالله (ص)، اظهار داشت: پهپاد جت «کیان» که صفر تا صد آن توسط متخصصین قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء (ص) ساخته شده است، امروز برای نخستینبار جهت ارزیابی سامانههای راداری و موشکی این قرارگاه مورد آزمایش عملیاتی قرار گرفت.

وی افزود: این پهپاد که به عنوان پهپاد هدف از آن استفاده میشود، با سرعت بیش از ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت حرکت میکند.

امیر شهرام ادامه داد: سرعت بالای این پهپاد جت میتواند سامانههای تسلیحاتی پدافند هوایی را مورد ارزیابی قرار دهد.

این پهپاد امروز در منطقه عمومی رزمایش جهت اجرای عملیات آغاز کرده بود که توسط سامانه راداری مرصاد شناسایی و با موشک شلمچه مورد هدف قرار گرفت.

معاون اجرایی قرارگاه پدافند هوایی آزمایش این پهپاد را موفق ارزیابی کرد.

قابل ذکر است، صبح امروز در ادامه رزمایش محمد رسولالله (ص) ارتش سه فروند جت پهپاد کیان توسط موشکهای شلمچه در پایگاه دهم شکاری برادارن شهید دلحامد بندر چابهار مورد اصابت قرار گرفتند.

*انهدام پهپادهای «حازم» و «صاعقه» توسط سامانه اسکایگارد برفراز دریایی عمان

در ادامه عملیاتهای سومین روز رزمایش مشترک و گسترده محمد رسولالله(ص) ارتش، دو فروند پهپاد دشمن فرضی توسط سامانه اسکایگارد قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء(ص) مورد هدف قرار گرفت.

دو پهپاد «حازم» و «صاعقه» عصر امروز با حضور امیر سرتیپ علیرضا صباحیفرد جانشین فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء(ص) بر فراز آبهای دریای عمان منهدم شدند.

صبح امروز نیز سه فروند پهپاد «کیان» توسط سامانه مرصاد شناسایی و با موشکهای شلمچه مورد اصابت قرار گرفتند.

*حضور پنج قرارگاه عملیاتی دافوس در رزمایش گسترده محمد رسولالله(ص)

فرمانده دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش (دافوس) گفت: پنج قرارگاه عملیاتی را که در رنج سنی دوره جوانی قرار دارد جهت اجرای عملیات به این منطقه آوردیم تا ثابت کنیم نسل سوم نیز، هم چون پدران خود درزمان بروز خطر و تهدید پیش قراول مبارزه با دشمن هستند.

امیر حسین ولیوند فرمانده دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش (دافوس) با حضور در منطقه عمومی رزمایش محمد رسولالله(ص)، درباره نقش دافوس در این رزمایش، گفت: بهترین افسران فارغالتحصیل دافوس را به منطقه رزمایش آوردیم تا در کنار افراد صاحب تجربه تکنیکهای رزمی را اجرا کنند.

وی با اشاره به نقش جوانان در دفاع مقدس اظهار داشت: با تاسی از دفاع مقدس، پنج قرارگاه عملیاتی را که در رنج سنی دوره جوانی قرار دارد جهت اجرای عملیات به این منطقه آوردیم تا ثابت کنیم نسل سوم نیز، هم چون پدران خود درزمان بروز خطر و تهدید پیش قراول مبارزه با دشمن هستند.

امیر ولیوند در ادامه با بیان اینکه این جوانان دررده های نیروی دریایی، زمینی، هوایی، پدافند و قرارگاه ذوالفقار وارد صحنه رزمایش شدند افزود: از این جهت که می خواستیم این افراد آموزش دیده در صحنه نبرد و مورد آزمایش تاکتیکی قرارگیرند آنان را در رزمایش گسترده آوردیم.

وی با بیان اینکه در بین این افراد افسران لایق و زبده ای قرار دارند بیان داشت: افرادی که در قالب پنج قرارگاه عملیاتی به این قرارگاه آمدهاند، قابلیت فرماندهی ردههای مختلف را دارا هستند.

*فرمانده نیروی هوایی ارتش از مناطق عملیاتی رزمایش بازدید کرد

امیر سرتیپ حسن شاهصفی با حضور در منطقه عمومی رزمایش مشترک و گسترده محمد رسول الله(ص) ارتش از مناطق عملیاتی بندرعباس،جاسک و چابهار بازدید کرد.

وی در ادامه با حضور در قرارگاه تاکتیکی سیار کربلای نهاجا، سامانههای کنترل و فرماندهی را مورد بازدید قرار داد.

شاهصفی در این بازدید در جریان نحوه عملکرد خلبانهای ردههای مختلف گشت هوایی،بمب افکن و رهگیر قرار گرفته و دستورات لازم را صادر کرد.

 

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها