سردار محمدی در گفت‌وگو با دفاع مقدس عنوان کرد

حضور به موقع سپاه برای وصل برق استان گیلان/ ضعف مدیریت در مناطق بحران‌زده

فرمانده سپاه قدس استان گیلان با بیان این‌که سپاه تمام قد در حال خدمت‌رسانی به مردم است؛ عملکرد این نهاد در بازگشایی راه‌ها، امدادرسانی به بیماران و وصل برق استان گیلان را تشریح کرد.
کد خبر: ۱۰۸۱۹
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۵ - 04February 2014

حضور به موقع سپاه برای وصل برق استان گیلان/ ضعف مدیریت در مناطق بحران‌زده

سردار سرتیپ دوم پاسدار "هامون محمدی" فرمانده سپاه قدس گیلان در گفتوگو با خبرگزاری دفاع مقدس با اشاره به اعزام گردانهای امداد و نجات از همان ساعات اولیه بارش برف به مناطق مورد نیاز، اظهار کرد: پایگاهها و حوزههای ما در بخش نیروی انسانی در حال خدمترسانی به مردم هستند و ما از زمان آغاز بارش برف با تمام توان در خدمت مردم هستیم.

سردار محمدی با اشاره به دستور ویژه فرمانده کل سپاه مبنی ورود سپاه به این بحران گفت: همه ردههای سپاه که در استان مستقر هستند، در اینگونه موارد تحت امر فرمانده سپاه استان هستند؛ قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(ص) نیز در حال خدمترسانی به مردم است و سپاه تمام قد در خدمت مردم است.

اعزام نیروهای فنی با خودروهای سپاه به پستهای برق استان

وی با بیان اینکه حدود ۷۰ دستگاه خودروی شاسی بلند از سوی سپاه در اختیار ادارات و نهادهایی که در حال امدادرسانی به مردم هستند قرار گرفته است، گفت: با توجه به شرایط موجود اگر این خودروها نبودند، بسیاری از پستهای برق استان از مدار خارج میشدند؛ ولی با اعزام نیروهای فنی به این پستها، از قطعی برق تا حدودی جلوگیری شد.

فرمانده سپاه قدس گیلان با اشاره به بکارگیری۳۰ دستگاه ماشینآلات مهندسی همانند لودر تصریح کرد: ما هرچه دستگاه داشتیم به صحنه آوردهایم.

وی با بیان اینکه دو نقطه بحرانی در استان وجود دارد که یکی از آنها حاشیه مرداب انزلی است، تاکید کرد: دو شهر انزلی و صومعهسرا در این منطقه قرار گرفتهاند. رودسر هم یکی دیگر از نقاط بحرانی هستند که سپاه در این دو نقطه در حال فعالیت است.

انتقال بیماران دیالیزی و زنان باردار توسط سپاه

محمدی با اشاره به آمادهباش تمام درمانگاههای سپاه اظهار کرد: بیماران بدحال، دیالیزیها، زنان باردار و دیگر بیمارانی که از نقاط مختلف تماس میگرفتند و نیاز به کمک داشتند، با خودروهای تویوتای سپاه به مراکز درمانی منتقل شدهاند. همچنین آمبولانسهای سپاه نیز در حال خدمترسانی به مردم و بیماران هستند.

بحران غذایی نداریم

وی افزود: خوشبختانه هنوز بحران غذا پیدا نکردهایم و به تمامی نقاط مواد غذایی ارسال شده است. مشکل اصلی مردم بسته بودن راههاست و بیشتر نگرانی مردم نیز باز شدن راهها برای روزهای آینده است.

باز شدن مسیر "آبکنار" توسط بولدوز سپاه برای عبور خودروهای امدادی

فرمانده سپاه قدس گیلان در بخش دیگر صحبتهای خود با اشاره به حضور یگانهای مهندسی سپاه در نقاط مختلف استان گفت: اولین بولدوزری که به "آبکنار" که وضعیتی بحرانی داشت، رسید متعلق به سپاه بود. در حالی که اعلام میشود در این نقطه دو و نیم متر برف باریده است، اما ماشینآلات مهندسی سپاه در میان این برف پیدا نیستند. ما توانستهایم مسیری تونل مانند را در میان این برفها باز کنیم تا خودروهای امدادی وارد این منطقه شوند و به خدماترسانی بپردازند.

وی افزود: در منطقه "رودسر" و "دیلمان" نیز نیروهای ما چه با پای پیاده و چه با استفاده از ماشینآلات سنگین در حال خدمترسانی هستند.

سردار محمدی با اشاره به حضور بسیج و نیروهای مردمی اظهار کرد: ما با همیاری بسیج و نیروهای مردمی در حال فعالیت هستیم و بسیج در تلاش است با مدیریت و هدایت نیروهای مردمی، روحیهٔ مردم را در این موضوع حفظ کند.

نباید بر اساس احساسات، توصیهها و سفارشها عمل شود

فرمانده سپاه استان گیلان با اشاره به تعامل سپاه با دیگر نهادها امدادی تاکید کرد: ارگانهای مختلف در حال کمرسانی و فعالیت هستند، اما آنچه در این بین قابل مشاهده است، ضعف مدیریت است. گام اول در مدیریت بحران اولویتبندی در مناطق بحرانی است. در مدیریت بحران نباید بر اساس احساسات، توصیهها و سفارشها عمل شود؛ بلکه باید بر اساس میزان بارش برف و میزان نیاز کمک مردم، امکانات و نیروها را مدیریت کرد.

ضعف مدیریت در مناطق بحرانی

وی با اشاره به اینکه در این اوضاع نقطهٔ امید مردم، خانهها و منازل خودشان است، اذعان کرد: مردم در خانههای خود آرامش دارند و با اندکی گرما میتوانند خود را گرم نگه دارند؛ ولی وقتی سقف این خانهها فرو بریزد، مردم آواره میشوند و امدادرسانی سخت میشود؛ پس باید بعد از اولویتبندی نقاط بحرانی، تمرکز فعالیتها به سمت این نقاط هدایت شوند؛ این امر نیازمند مدیریت صحیح بحران است. من احساس میکنم متاسفانه تا حدودی مشکل مدیریتی وجود دارد.

محمدی با بیان اینکه ما در برخی روستاها شاهد تخریب منازل هستیم، گفت: البته تخریب منازل زیاد نیست و بهدلیل سقف شیروانی خانهها، تحمل حجم برف روی سقف نیز بیشتر است؛ اما اگر میزان برف افزایش پیدا کند، ما احتمالا در روستاها به مشکل برخواهیم خورد.

سپاه برای اسکان موقت آماده است

وی با اشاره به وجود ۷۰ "سوله صالحین" در سطح استان گیلان افزود: ما به این سولهها اعلام کردهایم آمادگی لازم را برای اسکان موقت مردم داشته باشند. سولههایی که ما ساختهایم از استانداردهای لازم برخوردار هستند و امکان اسکان موقت مردم در این سولهها فراهم است؛ اما هنوز موردی که نیاز به اسکان موقت باشد، گزارش نشده است.

به خودروهای مهندسی بیشتری نیاز است

وی در پایان گفت: نیاز است مسئولین دیگر استانهای و همچنین تهران که بارش برف کمتری دارند، دستگاههای مهندسی را به این استان انتقال دهند. اگر بارش برف هم در گیلان قطع شود، به دلیل حجم بالای برف باید هرچه زودتر مسیرها بازگشایی شوند. اگر مسیرها در حال حاضر بازگشایی نشوند، برفها در روزهای آینده یخ میزند و عمر آن بیشتر میشود. آب شدن برفها هم میتواند سیلاب را بهدنبال داشته باشد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار