ضربه متقابل ملت در 36 سال حضور/11

خبرنگار رادیو تونس: انقلاب اسلامی ایران الگوی کشورهای عربی و اسلامی در منطقه است/ انقلاب تونس از انقلاب ایران الهام گرفت

خبرنگار رادیو تونس در جشن 36 سالگی انقلاب اسلامی ایران گفت: انقلاب اسلامی ایران الگوی کشورهای عربی و اسلامی در منطقه است.
کد خبر: ۴۰۸۵۳
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۰ - 11February 2015

خبرنگار رادیو تونس: انقلاب اسلامی ایران الگوی کشورهای عربی و اسلامی در منطقه است/ انقلاب تونس از انقلاب ایران الهام گرفت

اشاره: نفوذ معنوی انقلاب اسلامی در تونس بر فعالان مسلمانی، همچون «راشد الغنوشی» باعث شد که آنها با الگو برداری ازتجربه ایران و ایجاد جسارت در بیان خواستههای خود، جنبش اسلامی جدیدی با عنوان «حرکه الاتجاه الاسلامیه» را در تونس تشکیل دهند که بعدها به «جنبش نهضت» تغییر نام داد .

این جنبش با هدف سرنگونی سکولاریسم در نظام تونس و روی کار آمدن حکومت به سبک حکومت اسلامی ایران تشکیل شد که در نهایت با عکس العمل دادگاههای طرفدار سیاستهای غیر مذهبی تونس، رهبران این جنبش روانه زندان شدند..

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، حزب اتجاه اسلامی (النهضة) تونس و رهبری آن به تجدید حیات روی آورده و از حالت انفعال و ضعف برای تشکیل حکومت خارج شدند. تأثیر انقلاب با محوریت شخصیت امام(ره) بهسرعت در اندیشه سیاسی راشد الغنوشی و دیگر مصلحان اسلامی سرایت و از طریق سلسلهمراتبی در میان تودههای مسلمان پخش شد.

در اثر سرایت و پخش انقلاب اسلامی و رهبری بینظیر آن در سه حوزه کلامی، عاطفی و رفتاری، رهبری و حرکت اسلامی النهضة تونس اثرات مثبت و قابل توجهی دریافت کردند..

هدی صدیق خبرنگار رادیو تونس که برای پوشش خبری جشن سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به ایران وارد شده پیرامون تاثیر انقلاب اسلامی ایران بر ملت های منطقه و کشورهای عربی با خبرنگار بین الملل دفاع پرس به گفت و گو پرداخت.

دفاع پرس: به نظر شما پیروزی انقلاب اسلامی ایران که امروز در آستانه سی و ششمین سالروز آن هستیم چه تاثیری بر کشورهای منطقه و عربی گذاشته است؟

پیروزی انقلاب اسلامی ایران تاثیر گسترده ای بر روی کشورهای منطقه و عربی گذاشته بویژه کشور تونس نیز که در دوران بیداری اسلامی مردم دست به انقلاب در این کشور زدند متاثر از پیروزی انقلاب اسلامی و اندیشه امام خمینی (ره) است.

دفاع پرس: سوال پیروزی انقلاب اسلامی بر روی قضیه فلسطین و رژیم صهیونیستی چه تاثیراتی گذاشته است؟

از زمانی که انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) به پیروزی رسید رژیم صهیونیستی بر آشفت و روز به روز ضعیف تر و در صحنه جهانی منزوی شد از سوی دیگر ملت فلسطین به پشتوانه انقلاب اسلامی در سطح منطقه قدرتمند تر شد و پیروزی هایی را در عرصه های میدانی و جنگی به دست آورد.

دفاع پرس: سوال به نظر شما انقلاب اسلامی توانسته به عنوان یک الگو برای سایر کشورهای اسلامی منطقه معرفی شود؟

بله همینطور است یکی از تاثیرات انقلاب اسلامی ایران بر کشورهای عربی و مسلمان منطقه تاسیس سیستم های اسلامی با الگوگیری از انقلاب اسلامی است چراکه مردم کشورهای عربی امروز جایگاه پرقدرت ایران در منطقه را می بینند بنابراین به دنبال تاسیس ساختاری اسلامی در کشورهای خود هستند.تونس نیز از جمله کشورهای عربی بود که با الهام گیری از انقلاب ایران در صدد تحول در این کشور بود.

انتهای پیام/ح
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار