ضربه متقابل ملت در 36 سال حضور/49

روحانی: تحریم ایران را پای میز مذاکره نیاورده/به دنبال توافقی هستیم که دربردارنده عزت ملت ایران باشد

رئیس‌جمهور گفت: ریشه‌های انقلاب، آرمان‌ها و اصولمان تغییرناپذیر خواهد بود و اگر در فروع و اجرای آن چیزی مورد نظر باشد باز هم در چارچوب جمهوری اسلامی ایران از طریق انتخابات و صندوق رای خواهد بود.
کد خبر: ۴۰۹۱۱
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۴ - 11February 2015

روحانی: تحریم ایران را پای میز مذاکره نیاورده/به دنبال توافقی هستیم که دربردارنده عزت ملت ایران باشد

به گزارش خبرنگار  دفاع پرس از راهپیمایی 22 بهمن، حجتالاسلام حسن روحانی در جمع راهپیمایان 22 بهمن در میدان آزادی تهران، با اشاره به حضور پرشکوه مردم ایران در راهپیمایی امسال، گفت: من از همه ملت ایران به خاطر این حضور شکوهمند سپاسگزاری میکنم.

وی با اشاره به اینکه سی و شش سال از خواست مردم ما برای استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی گذشت، گفت: اما آرمان ملت ما همچنان استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است.

روحانی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران 2 ارزش و آرمان یعنی مردمسالاری و دین سالاری را در کنار خود دارد، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران تبلور شریعت در ظرفیت یک ملت بزرگ است؛ جمهوری اسلامی ایران تجلی حکومت خداوند در قامت ملتی رشید است؛ جمهوری اسلامی ایران اعمال اراده الهی از طریق امتی بیدار و هوشیار است.اصلها ثابت و فرعها فی السماء؛ ریشههای این انقلاب آرمانهای ما، اصول ما، تغییرناپذیر خواهد بود و اگر در فروع و اجرا چیزی مورد نظر باشد باز هم در چارچوب جمهوری اسلامی ایران از طریق انتخابات و صندوق آرای مردم خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه همانطور که امام عزیز و بزرگوار ما فرمودند، جمهوری اسلامی ایران نه یک کلمه کم و نه یک کلمه اضافه، گفت: اسلامیت ما عین جمهوریت ماست و جمهوریت ما عین اسلامیت ماست. ما برای اعمال اراده مردم بهترین راه را اجرای احکام اسلام میدانیم و برای جمهوریت بهترین راه اراده مردم، حاکمیت مردم در چارچوب مقررات اسلامی است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی کشور در ادامه افزود: امام به رای مردم شرعیت داد و بر او فتوا صادر کرد و رهبر معظم انقلاب نیز رای را حقالناس مردم اعلام کرد. جمهوری اسلامی ایران یک نظام انتخاباتی با مبانی شرعی و فقهی است؛ همه ما به این نظام احترام گذاشتهایم و احترام خواهیم گذاشت.

روحانی با تاکید بر اینکه خواست دوم ملت ما در کنار نظام جمهوری اسلامی ایران، استقلال بود، گفت: مردم ما در طول دههها و حتی قرنها برای استقلال مبارزه کردهاند. از زمان فتوای تنباکو گرفته تا مبارزه برای خلع ید بیگانگان در مسئله نفت و تا فتوای امام رحمتالله در سال 43 برای مبارزه با کاپیتولاسیون؛ همه جا استقلال آرمان بزرگ ملت ما بود و توانستیم به استقلال دست یابیم. ما استقلال را آسان به دست نیاوردهایم تا آسان از دست بدهیم.

رئیسجمهور با تاکید بر اینکه استقلال به معنی بیگانهستیزی یا بیگانههراسی نیست، تاکید کرد: استقلال به معنای آن است که ما روی پای خود ایستادهایم. اراده مردم حاکم است. نخواهیم گذاشت هیچ قدرتی و هیچ ابرقدرتی بخواهد در اراده ملی ملت بزرگ ایران تاثیر بگذارد.

وی در ادامه افزود: ما در میدان جنگ از استقلال دفاع کردیم؛ در پای میز مذاکره هم از استقلالمان دفاع کردهایم و دفاع خواهیم کرد.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: آن روز که در میدان جنگ رزمندگان ما میجنگیدند پشت جبهه همه مردم پشتیبان رزمندگان عزیز ما در جبهههای نبرد بودند؛ هیچ خیانتی بالاتر از خیانت پشت جبهه نیست.

روحانی تصریح کرد: امروز هم آنها که در میدان دیپلماسی مشغول مبارزه هستند، همه ملت بزرگ ما و راهبر بزرگ این انقلاب از این جبهه پشتیبانی میکنند؛ امروز تنها دشمنان این ملت با میز مذاکره مخالفند، یعنی صهونیستها. آنها همه تلاش خود را به کار گرفتهاند، اما دنیای امروز به خیانت صهیونیستها پی برده، به خصوص بعد از جنایتهایی که در غزه مرتکب شدند و همواره جانیان صحنه در منطقه ما بودند.

رئیسجمهور با اشاره به اینکه سومین خواست ملت ما، آزادی بود و جمهوریت بدون آزادی معنا ندارد، گفت: اسلام و اسلامیت هم در کنار آزادی است. وحدت ملی ما هم امروز با کثرت و تنوع افکار داخلی به انسجام ملی خود ادامه میدهد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: تنوع افکار و سلایق و تحلیلها بلامانع است، اما در منافع ملی و مصالح ملی همه ما یک صدا هستیم. امروز هم مثل 36 سال پیش بازهم فریاد میزنیم "استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی".

روحانی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی از آن همه ملت ایران است؛ نه مربوط به قوم خاص و نه مربوط به قشر خاص و نه مربوط به جناح خاص، خاطرنشان کرد: ملت یکپارچه قیام کرد و این انقلاب را به پیروزی رساند. امروز همه باید یکپارچه از منافع مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران به خوبی دفاع کنیم.

وی با تاکید بر اینکه انقلاب برای تغییر اسم نبود، گفت: انقلاب برای تغییر رسمها بود؛ انقلاب برای زدودن رسوماتی بود که عدالت و آزادی و ارزشهای دینی را نادیده میگرفت. امروز هم خواسته مردم ما، نسل جوان ما، همان خواسته 36 سال ملت بزرگ ایران است.

روحانی افزود: مردم ما در سال گذشته با آرای خود طبق رهنمودهای مقام معظم رهبری پای صندوق آرا آمدند و دولت تدبیر و امید را با آرای خود انتخاب کردند؛ این دولت متعهد به رای مردم و وفادار به وعدههای خود تا پایان خواهد بود. مسیر و راه خود را ادامه میدهد و یکی بعد از دیگری وعدههای خود را عملیاتی خواهد کرد. در همه زمینهها، در زمینه اقتصادی، فرهنگی، رفاه اجتماعی، پیام قوت تدبیر و امید با حمایت و همکاری مردم از طرف این دولت به گوش جهانیان رسیده است.

رئیسجمهور اظهار داشت: پارسال که در همین جایگاه با شما ملت بزرگ ایران سخن میگفتم، وعده دادم که دولت تا سال آینده رکود را پشت سر خواهد گذاشت و امروز با افتخار به ملت ایران اعلام میکنم که ما در شش ماهه اول امسال دارای رشد 4 درصدی بودیم تا همه جهانیان بدانند که ملت ایران قدرتمند و باکفایت در مسیر پیشرفت، راه خود را ادامه خواهد داد.

وی افزود: ما سال 91 و 92 را با رشد منفی پشت سر گذاشتیم، اما سال 93 انشاءالله به حول و قوه الهی با رشد مثبت به پایان خواهد رسید. صنعت ما رشد 6.5، معدن رشد 10.5 و بازرگانی رشد 5.4 درصد در طول شش ماهه اول داشته است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه در زمینه نفت و سایر مسائل اقتصادی ما رشد قابل توجه داشتیم، گفت: ما کاری کردیم تا رونق اقتصادی در کشور آغاز شود. اولین مسیر سهولت کسب و کار و زدودن موانع برای رونق بود.

روحانی تصریح کرد: در یک سال گذشته ایران رتبه 22 جهانی را پیموده و از لحاظ کسب و کار 22 رتبه صعود کرده است.

وی در ادامه گفت: امروز برای سهولت در صادرات و واردات در سال 93 ترخیص کالا در گمرکات برای صادرات کالا از 7 روز به 1 روز تقلیل پیدا کرده و برای واردات کالا به ویژه کالاهای اساسی از 26 روز به 3 روز تقلیل یافت.

رئیسجمهور با تاکید بر اینکه تسهیلات برای رونق کسب و کار و تجارت و صنعت امسال 40 درصد بیش از سال قبل در اختیار تولید قرار گرفته، گفت: در دولت تدبیر و امید 7 هزار طرح نیمهتمام تکمیل شده و امروز مشغول فعالیت هستند و این نشانگر آن است که ملت ما در مسیر رونق و اقتصاد مقاومتی حرکت میکند.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه میدانید که در 10 ماهه امسال صادرات ما نسبت به 10 ماهه پارسال بیش از 24 درصد رشد داشته، تصریح کرد:
مقصود من صادرات غیرنفتی است. پارسال در 10 ماه اول 34.3 میلیارد، اما امسال در 10 ماهه 42.6 میلیارد صادرات کالای ما بوده است.

وی با اشاره به اینکه در زمینه نفت و گاز علیرغم تحریمها و فشارها پیشرفتهای شگفتانگیزی داشتهایم، تاکید کرد: تولید نفت ما در یک سال گذشته از 2.7 میلیون در روز به 2.9 میلیون در روز ارتقا یافته است.

روحانی افزود: تولید گاز همانطور که مستحضرید 5 فاز در پارسجنوبی به ثمر نشسته و امروز نسبت به پارسال روزانه 100 میلیون متر مکعب گاز را بیش از پارسال تولید میکنیم و انشاءالله تا سال آینده هم 100 میلیون متر مکعب دیگر اضافه خواهد شد.

رئیسجمهور اظهار داشت: در زمینه کشاورزی علیرغم خشکسالی و مشکلاتی که داشتیم به حول و قوه الهی در زمینه گندم 2 میلیون تن افزایش تولید داشتیم و در سالی که گذشت 6.8 میلیون تن گندم خریداری شد.

وی با اشاره به اینکه در زمینه مکانیزه کردن کشاورزی توانستهایم تحول بسیار خوبی در بخش کشاورزی ایجاد کنیم، گفت: تعداد تراکتورها امروز نسبت به پارسال 250 درصد افزایش یافته و تعداد کمباینها 350 درصد افزایش یافته است.

روحانی تاکید کرد: ما 550 هزار هکتار اراضی دشت خوزستان و ایلام را برای احیای آنها تلاش خود را آغاز کردیم.کشت گلخانهای را برای تامین آب کمتر افزایش دادیم.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه همانطور که پارسال در اینجا به شما قول دادم و گفتم تورم 35 درصدی را امسال به 25 درصد خواهیم رساند به حول و قوه الهی امروز تورم ما زیر 17 درصد است، تصریح کرد: دولت توانسته با حمایت مردم جوانان ما و کارآفرینان ما قدم های بسیار مهمی را برای رشد کشور بردارد و فرهنگ که بحمدالله امروز شاهد یک رشد بسیار بالا در تمام دانشگاه ها مراکز تحقیقاتی و مراکز علمی هستیم و بحمدالله دانشگاه های ما امروز آرامتر نسبت به گذشته و باکیفیت تر کار خود را ادامه می دهند.

رئیسجمهور خاطرنشان کرد: این دولت بعد از چند سال قانون حمایت از شرکتها، شرکتهای دانش بنیان را اجرا و عملیاتی خواهد کرد و در طول این مدتی که این قانون را اجرا کرده است شرکتهای دانش بنیان به 1300 شرکت افزایش یافته است؛ یعنی در طول یکسال و چند ماه رشد ما در شرکت های دانش بنیان 22 برابر بوده است.

روحانی با اشاره به اینکه دولت صندوق نوآوری و شکوفایی را ایجاد کرده و سرمایه آن را برای سال آینده به 2000 میلیارد تومان افزایش داده است، خاطرنشان کرد: میدانید که از لحاظ صعود رتبه علمی کشور ما امسال نسبت به پارسال 2 رتبه صعود یافته و به رتبه 14 جهانی رسیده است.

وی همچنین در ادامه تشریح پیشرفت های علمی و تکنولوژیکی کشور خاطرنشان کرد: در زمینه تکنولوژی نانو رتبه 7 جهان را کسب کردیم یعنی یک رتبه و یک پله نسبت به پارسال صعود کردیم و در بیوتکنولوژی نیز امسال به رتبه 4 رسیده و 2 پله صعود کردیم.

رئیس جمهور کشورمان با اشاره به تاکیدات همیشگی رهبر معظم انقلاب بر رشد علم و فناوری، گفت: ما امروز در سالگرد انقلاب میتوانیم بگوییم جوانان عزیز ما از پسر و دختر در مراکز تحقیقاتی بیش از هر زمان دیگر به فعالیت علمی خود ادامه میدهند و دولت پشتیبان آنها بوده و خواهد بود.

روحانی در ادامه سخنان خود درباره اقدامات دولت در زمینه رفاه اجتماعی، خاطرنشان کرد: دولت امروز برای امنیت غذایی 14 میلیون نفر از اعضای خانوادههای کمدرآمد را تحت پوشش قرار داده و از آغاز سال سبد کالایی را در میان این 14 میلیون نفر توزیع کرده است.

وی افزود: در زمینه پوشش بیمه درمانی که در انتخابات این دولت وعده داده بود، این پوشش را به سراسر جمعیت کشور گسترش داده است و امسال بیش از 8 میلیون نفر افرادی که فاقد بیمه بودند تحت پوشش بیمه درمانی قرار گرفتند.

رئیسجمهور با بیان اینکه در زمینه سلامت و تحول در سلامت دولت کار بسیار بزرگی را شروع کرده است، افزود: پرداختی مردم امروز در بیمارستانهای دولتی از 37 درصدی که سال گذشته پرداخت میکردند به 6 درصد رسیده است. همچنین انواع لوازم و تجهیزات پزشکی پرمصرف در بیمارستانها به وفور در اختیار بیماران قرار داده شده و تجهیزات پزشکی خارجی 42 درصد قیمتش در بازار کاهش یافته است.

روحانی با ذکر این نکته که دسترسی مردم به اقلام دارویی در بیمارستانها از 320 قلم به 750 قلم افزایش یافته یعنی 134 درصد افزایش و ملزومات مصرفی از 1480 قلم به 2130 قلم افزایش و یافته است یعنی 44 درصد رشد، ادامه داد: دولت امسال مصمم شد که 1945 خانه بهداشت روستایی را در سراسر کشور تاسیس کند که 1100 باب آن تاکنون افتتاح شده و بقیه آن در بهار سال آینده افتتاح خواهد شد.

رئیس جمهور کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خدمات دولت یازدهم به جامعه ایثارگری خاطرنشان کرد: نسبت به جامعه ایثارگری کشور ما که تمام قد در برابر آنها خضوع می کنیم و به همه خانواده های عزیز ایثارگر احترام می گذاریم این دولت برای اولین بار قانون جامع ایثارگری را اجرایی کرده و تمام بدهی های معوقه آنها تا سال 90 را پرداخت کرد.

روحانی همچنین در ادامه به مشکلات زیستمحیطی و بویژه معضل ریزگردها در برخی شهرهای کشور اشاره کرد و گفت: امروز مشکل بزرگ ما محیط زیست است هم در شهرهای بزرگ و کلان. آنها که در مشقت هوای آلوده یا ریزگردها هستند.دولت از سال گذشته تا کنون قدمهای بسیار مهمی را برداشته است. دولت با توزیع بنزین و گازوئیل استاندارد در کلانشهرها مقداری از رشد آلودگی را کاهش داده است. امسال سهم سوخت مایع در نیروگاه ها از 46 درصد به 30 درصد کاهش یافته و این در کم کردن آلودگی شهرهای بزرگ بسیار موثر بوده است.

وی با بیان اینکه 200 هزار خودروی فرسوده را امسال از رده خارج کردیم، در زمینه ریزگردها تاکید کرد: باید با ریزگردها بخصوص در استانهای غربی مقابله کنیم اما این کار بسیار بزرگ و عظیم و غیرکوتاه مدت است؛ ریزگردها عمدتا از کشورهای همسایه ما با بادهای موسمی و معمولی آغاز می شود و به شهرهای ما سرازیر میشود

رئیس جمهور تاکید کرد: دولت هر تلاشی توانسته انجام داده اما باید با کمک کشورهای همسایه بتوانیم برنامه بلند مدت برای مهار ریزگردها انجام دهیم.

روحانی همچنین گفت: در زمینه افتتاح و بهره برداری از سدهای جدید میدانید که 7 سد جدید را در طول این دولت افتتاح کردیم و 53 هزار و 570 هکتار شبکه آبیاری و زهکشی جدید را اجرایی کردیم.

* مواضع هستهای رئیسجمهور

رئیس جمهور کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود که به موضوع سیاستخارجی دولت یازدهم و مذاکرات هستهای اختصاص داشت، با تاکید بر اینکه "دولت در زمینه سیاست خارجی به همان شعار خود متعهد است و آن تعامل سازنده با جهان، با حفظ منافع، اصول و همه آرمانهای انقلابی است"، افزود: دولت توانست بن بست را در مذاکرات هسته ای بشکند و با رویکرد جدید مذاکرات را ادامه دهد.

روحانی افزود: آنچه ما دنبال آن در مذاکرات هستیم رسیدن به تفاهم مشترک برد برد است. به این معنا که ایران شفافیتش را برای فعالیت صلح آمیز هسته ای در چارچوب مقررات بین المللی انجام می دهد و طرف مقابل باید به تحریم های غلط و ضدانسانی و غیرقانونی خود پایان دهد. این به نفع دو طرف است.

وی با بیان اینکه "آنجا که تحریم پایان مییابد هم به نفع ایران است هم به نفع طرف مقابل" تاکید کرد: آنها هم نیازمندند. اینکه آنها میگویند ایران به خاطر تحریم پای میز مذاکره آمده است، دروغ میگویند. ایران به خاطر فشار تحریم پای میز مذاکره نیامده ایران به خاطر منطق پای میز مذاکره آمده است. ایران برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه و جهان پای میز آمده است.

رئیس جمهور با طرح سوالی مهم در زمینه مذاکرات از طرف غربی و بویژه برخی مسئولان آمریکا پرسید: اگر آنطور که ادعا میکنید تحریم باعث شده که ملت ایران تسلیم شود پس چرا به تحریم ادامه نداده و پای میز مذاکره آمده اید؟ دروغگویی را کنار بگذارید بیایید با ملتهای خودتان با صداقت حرف بزنید. بیایید بگویید در برابر ملت بزرگ ایران راهی جز تعامل برای دنیا باقی نمانده است. بیایید با صدای رسا به دنیا بگویید در منطقه خاورمیانه اگر بخواهد صلح و ثبات مستقر شده و تروریزم ریشه کن شود راهی جز حضور جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد.

روحانی در همین باره تاکید کرد: شما که دیدید در عراق و سوریه و لبنان و یمن آن قدرتی که توانست در برابر گروهکهای تروریستی به ملت عراق و سوریه و لبنان و یمن کمک کند جمهوری اسلامی ایران بود.

وی با بیان اینکه امروز شما(طرف غربی) می بینید با ادامه تحریم اجماعتان با شکاف مواجه می شود پس واقعیت را به مردم بگویید، خاطرنشان کرد: این مذاکرات به نفع جهان است به شرط آنکه راه عزتمندانه ای که ایران پیش پای شما گذاشته به خوبی و به درستی از آن استفاده کنید. فکر نکنید که ملت ایران از فشار می ترسد. فکر نکنید که ملت ایران از تحریم می هراسد. جمهوری اسلامی ایران دنبال ایجاد رشد و توسعه و ثبات جهانی است و همانطور که رهبر معظم انقلاب اعلام کردند ما دنبال توافقی هستیم که در بردارنده عزت و پیشرفت ملت بزرگ ایران باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما در طول یکسال گذشته توانسته ایم بخشی از تحریم های غلط و ظالمانه را کنار بزنیم، تصریح کرد: شما می دانید 11 میلیارد دلار از داراییهای ملت ایران که به ناحق بلوکه شده آزاد کرده ایم. شما میدانید دور زدن تحریم را در طول یکسال گذشته تسهیل کردیم. میدانید که جلوی ادامه تحریم نفتی که امریکا ظالمانه دنبال آن بود گرفته ایم. در زمینه امور مالی و بانکی قدمهایی گشایش ایجاد کردیم. صادرات پتروشیمی قطعات هواپیمایی حمل و نقل دریایی و خودروسازی و بیمه را از تحریم خارج کردیم. واردات کالاهای اساسی و دارویی و تجارت طلا و... را از شرایط سخت گذشته خارج کردیم.

روحانی با بیان اینکه ایران به پیشرفت و متعهد ماندن به آرمانهای انقلابش پایبند خواهد بود، افزود: همانطور که دولت از ابتدا اعلام کرده هم سانتریفیوژها خواهد چرخید و هم اقتصاد کشور.

وی با ذکر این نکته که جمهوری اسلامی ایران در یکسال گذشته با قدمهایی که با همت مردم برداشته است ایران هراسی و اسلام هراسی را کاسته است، اظهار داشت: ایران به جهانیان روشن کرده است که منطق ایران در برابر دیگران و بیگانه و غرب همان منطق نامه امام به گورباچف و نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غرب است. ما با منطق با مردم دنیا سخن می گوییم و با همین منطق راهمان که پیشرفت و تعالی کشور است را ادامه میدهیم.

رئیس شورای عالی امنیت ملی کشور با بیان اینکه ایران در زمینه ثبات منطقه قدمهای بسیار موثری را برداشته است، گفت: جمهوری اسلامی ایران با موفقیت نشست وزرای کشورهای غیرمتعهد را برای حمایت از فلسطین در تهران تشکیل داد؛ ایران با قدرت به حمایت از مردم فلسطین و غزه در برابر تجاوز ناجوانمردانه اسرائیل ایستادگی کرد.

روحانی با بیان اینکه ایران مسیر و راه خود را ادامه خواهد داد، تاکید کرد: البته هر کاری ما کردیم از انقلابش، از پیروزی در جنگ تحمیلی اش و تا امروز در برابر توطئه ها، فقط با اتکا و اتکال به خداوند بزرگ و حمایت مردم ما بوده است. توجه ما به خداست و سرمایه اصلی ما حق است؛ خاندان اهل بیت هستند. توجهات حضرت ولی عصر است و ما می دانیم با کمک حق راهمان را تا پیروزی نهایی ادامه میدهیم. امروز هم که روز پیروزی ملت و 22 بهمن است بازهم دست استمداد ما به سمت حق است.

وی در پایان سخنان خود با این دعا که "از خدا می خواهیم ملت ما را در مسیر سربلندی کشور همواره پیروز و موفق بگرداند و باران رحمتش را همواره بر ملت ما بتواند نازل کرده و دریغ نکند. رحمت و عطوفت محمدی را برقلب های ما نازل کند"، گفت: خداوند به آبروی شهیدان عزت و شرف و استقلال و آزادی مردم ما را نگهبان باشد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها