روایت سرلشکر ایزدی از شخصیت مسیح کردستان؛

چگونگی تاسیس «سازمان پیشمرگان کرد مسلمان»/ شهید بروجردی از شهادتش خبر داشت

معاون سابق رئیس ستادکل نیروهای مسلح با بیان اینکه شهید محمد بروجردی تمام کارهایش را برای رضای خدا انجام می‌داد، گفت: این شهید مخلص، حتی از شهادت خود خبر داشت و یک روز قبل از شهادتش در این‌باره مطالبی را عنوان کرده بود.
کد خبر: ۳۹۶۸۳۴
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵ - 21May 2020

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس: یکم خرداد سالروز شهادت فردی است که با رشادت‌های خود و سازماندهی نیرو‌های انقلابی و داوطلب در کردستان به مقابله با گروه‌های ضدانقلاب رفت و اقدامات و برنامه‌های این شهید والامقام منجر به این شد تا در آستانه آغاز جنگ، مناطق استراتژیک غرب کشور از چنگ گروه‌های معاند و ضدانقلاب پس گرفته شود.

محمد بروجردی در نهایت در یکم خرداد ۱۳۶۲ درحالی که تنها ۲۹ سال داشت، هنگامی که از «مهاباد» به «نقده» درحال حرکت بود، به‌دلیل برخورد با مین به شهادت رسید.

سردار سرلشکر پاسدار «مصطفی ایزدی» معاون سابق رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح و از همرزمان سردار شهید «محمد بروجردی» درخصوص ابعاد شخصیتی این شهید اظهار داشت: محمد بروجردی شخصیت والایی بود که با شناخت صحیح اسلام ناب در پرتو روحانیت، گام‌های مؤثری را در مســیر حــق علیه باطل برداشت. شــهید بروجردی در خانواده‌ای مستضعف زندگی کرد و در پرتــو عنایات الهی با بصیرتی که داشت، در سخت‌ترین شرایط راه خود را در مســیر جهاد و معنویت پیدا کرد؛ او عاشق امــام خمینی (ره) و راهش بود و در همین راســتا نیز قبل از انقلاب اسلامی به مبــارزه علیه رژیم پهلوی پرداخت که در این راه نیز توسط عوامل ساواک دستگیر شد. محمد در ادامه راه، گروه‌هایی را سازماندهی کرد و شیوه مقابله‌اش با عوامل نظام سلطه مبتنی بر فتوای علمای اسلام بود. یکی از مسوولیت‌های بروجردی حفاظت از امــام راحل در ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ بود.

بروجردی از بنیانگذاران ســپاه پاسداران انقلاب اســلامی و در سپاه نیز منشأ خدمات ارزشــمندی بود. این شــهید بزرگوار زندگــی‌اش را وقف هدفش کــرده بود و در هر جایی که احساس نیاز می‌شد، حضور پیدا می‌کرد.

شهید بروجردی رزمنده‌ای مخلص بود

معاون سابق رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح درباره اخلاص این شهید بزرگوار در میادین جنگ ادامه داد: شــهید بروجردی رزمنــده‌ای مخلص بود که اخلاصش او را از دیگــران متمایز می‌کرد. مســئولیت و جایگاه‌های دنیایی به هیچ‌وجه برای بروجردی موضوعیت نداشــت؛ او شیفته خدمــت در راه خــدا بود، لذا هــر کاری را که می‌خواست انجام بدهد، می‌گفت این کار را برای خدا انجام می‌دهم.

شــهید بروجردی در دوران دفاع مقدس به‌عنوان فرمانده در جبهه غرب تلاش بسیار زیادی انجام داد و عملیات‌هــای بزرگی را در سپاه کردستان ســازماندهی کرد؛ خدمات و فرماندهی مبتکرانه ایشــان سبب آرامسازی مناطق غربی کشور شد.

این شهید والامقام با ایده گرفتن از آموزه‌های حضرت امــام خمینی (ره) با دشــمنان مبارزه و جهــاد کرد و هنگامی کــه وضعیت کردســتان رو به آرامی رفــت، عازم منطقــه آذربایجان شــد. وی در آنجا قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) را تأسیس و بــه‌عنوان فرمانــده اصلی و محــوری انجام وظیفه کرد. این رزمنده انقلابی در مســیر فرماندهی، عملیات‌هــای بزرگی را ســازماندهی کرد؛ از جمله آزادســازی محور پیرانشهر به سردشت که ایــن منطقه در واقع جــزو مناطق مرکزی و اصلی ضــد انقلاب بود، به طــوری که از آن سوی مرز‌ها نیز دشــمنان به معارضان کمک می‌کردند و در این شرایط سخت بود که شهید بروجردی با ابتکار، خلاقیت، شجاعت و توکل توانســت این جــاده را آزاد و منطقه را از لوث وجود دشمنان پاکسازی کند.

محمد بروجردی به ترکیب مقدس سپاهی ـ ارتشی اعتقاد داشت

در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی دشمنان از روش‌های مختلف به‌دنبال ایجاد تفرقه بین سپاه و ارتش بود و محمد بروجردی با درایتی که داشت، این توطئه دشمنان را به کمک نیرو‌های دیگر خنثی کرد و همواره بر اتحاد بین نیرو‌های سپاه و ارتش تأکید داشت.

در این خصوص نیز سرلشکر ایزدی گفت: محمد در عملیات‌های غرب کشور می‌دانست که کار نظامی صرف جواب نخواهد داد، لذا به مردم منطقه اعتماد، نیرو‌های مردمی را سازماندهی و نخبگان را شناسایی و بسیج کرد. همچنین به ترکیب مقدس سپاهی ـ ارتشی اعتقاد داشت و همه نیرو‌ها را بر این اساس سازماندهی می‌کرد. شــهید بروجردی با همکاری مردم مناطق غــرب کشــور «ســازمان پیشــمرگان کرد مسلمان» را تأسیس و نقش مهمی را در راستای برقراری امنیت در غرب کشور ایفا کرد. ایشان در عملیات‌هــای منظم نیز در کنار فرماندهان شهیدی، چون پیچک، حاج بابا و وزوایی بود و به مدیریت صحنه نبرد می‌پرداخت. محمد در مســیری که خداوند ســبحان برایشان مقدر کرده بود، مجاهدانه گام برداشت و حتی اگر در جنوب، عملیاتی بود در آن حضور پیدا می‌کرد و در نهایت نیز مــزد زحماتش را با شهادت گرفت.

شهیدی که از شهادتش خبر داشت

معاون سابق رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح درباره شهادت بروجردی نیز این‌طور روایت می‌کند: شهید بروجری یک روز قبل از شهادتش به من گفت اگر من شهید شدم، شما صبر کنید. فردای آن روز ما با پیکر مطهر، معطر و ملکوتی ایشــان مواجه شدیم که چشم‌های زیبایش به آسمان دوخته شده بود. امید که بتوانیم راه این سردار اسلام را ادامه دهیم.

گوشه‌ای از وصیت‌نامه مسیح کردستان را در ادامه می‌نگریم: «اینجانب محمد بروجردی پس از حمد خدا و طلب استغفار از او، که بازگشت همه به سوی اوست و درود بر محمد و آل محمد و درود بر امام راحل و درود بر همه شهیدان تاریخ، از همه برادرانم که در طول عمرم با آن‌ها تماس داشته‌ام طلب آمرزش می‌کنم. هر کس که این وصیت‌نامه را می‌خواند، برای من طلب آمرزش کند، زیرا که من از دنیا با کوله‌باری خالی می‌روم ….»

انتهای پیام/ ۱۱۷

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار