دفاع‌پرس بررسی کرد؛

آمریکایی‌ها میدان را برای رقبای منطقه‌ای خالی می‌کنند؟

قرار بود آمریکایی‌ها در افغانستان طی چند ماه به نتیجه برسند، اما اکنون پس از نزدیک به دو دهه از تهاجم به افغانستان، جنگ در این کشور همچنان ادامه دارد.
کد خبر: ۴۲۲۴۵۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۳:۳۴ - 20October 2020

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: پس از حمله به برج‌های دوقلوی تجارت جهانی در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، جورج بوش رئیس‌جمهور وقت آمریکا، اعلام کرد که گروه القاعده به رهبری اسامه بن لادن مقصر اصلی این حادثه است تا بهانه حمله به افغانستان برای آمریکایی‌ها فراهم شود.

جورج بوش پس از ۱۱ سپتامبر به گروه طالبان هشدار داد که گروه تروریستی القاعده و سرکرده‌اش را تحویل دولت آمریکا دهد، اما با خودداری طالبان، هفتم اکتبر ۲۰۰۱ حملات آمریکایی‌ها با همکاری ناتو به افغانستان آغاز شد تا جنایات دیگری برای جنایتکاران آمریکایی در تاریخ رقم بخورد.

آمریکایی‌ها میدان را برای رقبای منطقه‌ای خالی می‌کنند؟

قرار بود آمریکایی‌ها در افغانستان طی چند ماه به نتیجه برسند، اما اکنون پس از نزدیک به دو دهه از تهاجم به افغانستان، جنگ در این کشور همچنان ادامه دارد و فقط ۱۰۰ هزار نفر کشته از مردم افغانستان به جای گذاشته است.

آمریکا طی این ۱۹ سال جنگ در افغانستان نتوانست به اهداف خودش برسد؛ آمریکایی‌ها طی این دو دهه، قتل اسامه بن لادن در سال ۲۰۱۲ را به‌عنوان دستاوردی عظیم برای لشکرکشی به افغانستان عنوان کردند؛ دستاوردی که در مقابلش خون هزاران نفر از مردم مظلوم افغانستان قرار دارد.

آمریکایی‌ها اکنون پس از دو دهه ناکامی و ۸۲۲ میلیون دلار هزینه در جنگ بی فایده در افغانستان، اکنون با طالبان پای میز مذاکره نشسته‌اند تا بتوانند از باتلاق افغانستان جان سالم به در ببرند؛ آمریکایی‌ها در مذاکرات خود وعده داده اند که از افغانستان خارج می‌شوند.

اما سوال اصلی این است که آمریکایی که وعده خروج از افغانستان را می‌دهد به همین راحتی عرصه را برای رقبای منطقه‌ای خود خالی می‌کند یا خیر؛ جواب این سوال را می‌توان در نتیجه مذاکرات آمریکایی‌ها با طالبان جستجو کرد.

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار