فعال عراقی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

دفاع مقدس حقانیت «انقلاب اسلامی» را تثبیت کرد/ امام خمینی (ره) مباحث اسلامی را مجددا احیا کرد

علی البلداوی با تاکید بر اینکه دفاع مقدس حقانیت انقلاب اسلامی را در جهان ثابت کرد، گفت: به جوانان ایرانی توصیه می‌کنم که قدر کشور خود را بدانند و از نظام یکپارچه در ایران حمایت کنند.
کد خبر: ۴۶۰۰۷۸
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۱ - 04June 2021

دفاع مقدس حقانیت «انقلاب اسلامی» را ثابت کرد/ امام خمینی (ره) مباحث اسلامی را مجددا احیا کردگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: «علی البلداوی» که در سال‌ها پیش در زمان یوگسلاوی برای دوران دانشجویی خود به سارایوو آمده بود، در آنجا مهندسی معدن خواند و نهایتاً با یک دختر مسلمان بوسنیایی ازدواج کرد. وی پس از سقوط رژیم صدام به‌عنوان نماینده مجلس اعلای اسلامی عراق در منطقه بالکان انتخاب شد. این فعال مجاهد عراقی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس به تاثیر انقلاب اسلامی بر مسلمانان بوسنی اشاره و نکات قابل توجهی را در مورد این موضوع ذکر کرد که در ادامه می‌خوانید؛

دفاع‌پرس: لطفا کمی از تاریخچه اسلام و ورود آن به بوسنی و هرزگوین توضیح دهید؟

ورود اسلام در منطقه بالکان موضوع جدیدی نیست بر خلاف قول مشهور که اسلام توسط ترکان عثمانی به این منطقه آورده شده است؛ اما من معتقدم که توسط تجار عرب در زمان دولت اموی به این منطقه آورده شده است و بوسنی در آن زمان فراتر از مرز‌های امروزی بوده و پیروان کلیسای بوگومیل از صرب‌های ارتدوکس و کاتولیک‌های کروات مجزا بودند.

در زمان حکومت دولت کمونیستی یوگسلاوی بنیان تشکیل حزب جوانان مسلمان توسط علی عزت بگویچ و برخی از دوستان وی زده شد و نهایتاً فعالیت‌های سیاسی آن‌ها منجر به زندانی شدن آن‌ها و محدودیت آن‌ها شد، دولت کمونیستی به مسلمانان مناصب حکومتی نمی‌داد و تحت فشار بسیاری بودند که شاید بتوان گفت که بقای اسلام مدیون حضور دراویش و انتقال این تعالیم از سینه‌ی بابا‌ها به یکدیگر و نسل بعدی است.

دفاع‌پرس: می‌توانید از خاطرات دوران جوانی خود که به اینجا آمده بودید توضیح دهید.

من در سال ۱۹۷۸ که ۱۸ سال داشتنم و برای اولین بار به اینجا آمده بودنم، زمانی که به مساجد می‌رفتم، نمازگزاران مساجد از پیرمرد‌ها و پیرزن‌ها بودند. وقتی آن‌ها من را می‌دیدند بسیار با تعجب می‌نگریستند که جوانی به مسجد آمده، ولی در حال حاضر با توجه به برکت انقلاب اسلامی جوانان بیشتری به مساجد برای اقامه نماز می‌روند.

دفاع‌پرس: پس از انقلاب اسلامی را می‌توانید با توجه به این که شما دو فضای پیش از انقلاب و بعد از انقلاب را در اینجا درک کرده‌اید به ما کمی در زمینه تفاوت‌های و تاثیرات انقلاب اسلامی بر مسلمان بوسنی بگویید.

بله البته آن زمان هنوز بوسنی زیر مجموعه یوگسلاوی بود. اما پیش از انقلاب اسلامی مسلمانان از ورود به مساجد و ابراز دین خود در مجامع عمومی برحذر داشتند، فقط پیرزن‌ها حجاب بر سر می‌کردند و در ادارات دولتی حجاب ممنوع بود و از دادن مشاغل مهم به مسلمانان پرهیز می‌کردند.

اما پس از انقلاب اسلامی یک جرات و شجاعتی در خون مسلمانان دمیده شد و جوانان بسیاری به مساجد آمدند و با حجاب شدند و پس از آن مقدمات شکل گیری یک کشور مستقل اسلامی برای مسلمانان پس از فروپاشی یوگسلاوی شکل گرفت.

دفاع‌پرس: می‌توانید از میزان محبوبیت امام خمینی (ره) در میان مسلمانان منطقه و تاثیر آن بر رویه شکل گرفته در بین مسلمانان توضیح دهید.

امام خمینی (ره) را به‌عنوان جد اسلام و احیا کننده مجدد مباحث اسلامی می‌شناسیم، حتی در زمان جنگ ایران و عراق و هشت سال دفاع مقدس موجب شد تا مسلمانان جهان به حقانیت نظام امام خمینی (ره) پی ببرند و نهایتاً موجب افزایش محبوبیت امام و انقلاب اسلامی در میان مردم شد. 

دفاع‌پرس: می‌توانید در زمینه جنگ بوسنی حرف بزنید؟

جنگ بوسنی که یک نبرد ناعادلانه و نابرابری بود که با تجاوز صرب‌ها آغاز شد. در پی تقسیم یوگسلاوی و انتخابات شکل گرفته و تایید سازمان ملل بوسنی حق استقلال داشت، اما با شروع جنگ توسط صرب‌ها بسیاری از سرزمین‌ها مسلمانان از دست رفت. مسلمان در تنگنا و محاصره قرار گرفتند. از همان ابتدای شروع جنگ، ایران به مسلمانان بوسنی مساعدت زیادی کرد و کمک‌ها در زمینه‌های نیروی انسانی، مستشاری نظامی، سلاح‌ها، مواد خوراکی و موارد پزشکی و حتی کار‌های فرهنگی بود.

دفاع‌پرس: آیا کشور‌های دیگر غیر دور از ایران هم در این زمینه کمک می‌کردند؟

متاسفانه کشور‌های دیگر که ادعای اسلامی بودن را داشتند به اندازه ایران کمک نکردند. عربستان سعودی مقداری کتاب دعا و خرمایی فرستاد که فاسد شده بود، ترکیه و مالزی و پاکستان در قالب نیرو‌های سازمان ملل حضور داشتند و به دستور آن‌ها عمل می‌کردند و نمی‌توانستند سلاح به بوسنی بفرستند و از این رو از ایشان حمایت زیادی انجام نگرفت.

دفاع‌پرس: اوضاع بوسنی پس از فوت رهبر فقید علی عزت بگویچ چگونه شد؟

متاسفانه حزب SDA اقدام دموکراتیک پس از فوت علی عزت بگویچ کمی ضعیف‌تر شد، ولی همچنان در میان بوشنیاک‌ها حزب پر طرفدار و صاحب قدرت هست، ولی باید توجه داشت که نظام کشور بوسنی یک نظام چند پاره است.

دفاع‌پرس: ممکن است کمی در رابطه با این نظام چند پاره بوسنی بر توضیح دهید؟

این نظام بخش‌های زیادی دارد، یک منطقه فدراسیون مسلمان -کروات، منطقه جمهوری مستقل خودمختار صرب و منطقه بین المللی برچکو. مناطق یاد شده هر کدام یک مجلس و یک رئیس دولت خاص دارند و در کل کشور و شورای ریاست جمهوری با حضور رئیس جمهور از مسلمانان‌ها، کروات‌ها و صرب‌ها وجود دارد و هر هشت ماه یک بار در این دوره چهار ساله دست به دست می‌شود.

دفاع‌پرس: با توجه به اینکه شما عراقی الاصل هستید می‌توانید از زاویه مقایسه تطبیقی به بررسی تفاوت سیاست و حکومت در بوسنی و جمهوری عراق بپردازید؟

بله این کاملاً بررسی قابل تطبیق پذیری است. در عراق و بوسنی احزاب و قبایل زیادی وجود دارند و احزاب بر اساس قومیت‌ها شد گرفتند، همچنین در عراق ما منطقه خودمختار کردستان را داریم و در عراق رئیس جمهور کرد رئیس پارلمان سنی و نخست وزیر شیعه است و همان گونه که گفته شد در بوسنی هم بر اساس قومی تقسیم شده و هر یک ز سه قومیت برای مدتی رئیس‌جمهور کشور هستند. بوسنی دارای خاصیت ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک مهمی در اروپا است و در آن حدود ۵۱ درصد مسلمان هستند. مثلا درکابینه دولت بوسنی باید کرسی‌های وزارت بین سه قومیت تقسیم شود.

دفاع‌پرس: خیلی ممنون از وقتی که گذاشتید و فرصتی که به ما دادید.

من هم از هم صحبتی با شما خوشحالم. به جوانان ایرانی توصیه می‌کنم که قدر کشور خود را بدانند و از نظام یکپارچه در ایران حمایت کنند. متاسفانه ما مسلمانان در اروپا در اقلیت هستیم، ولی در ایران با توجه به آزادی‌های اسلامی و دولت مسلمان، فضایی مناسب برای احیای تمدن اسلامی وجود دارد.

گفت‌وگو از مهدی آخوندی دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه امام صادق (ع) و پژوهشگر حوزه بالکان

انتهای پیام/411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار