«اچ ۳» بزرگ‌ترین و بی‌سابقه‌ترین عملیات هوایی جهان

کتاب «اچ ۳ بزرگ‌ترین و بی‌سابقه‌ترین عملیات هوایی جهان» مروری بر عملیات بی‌نظیر و ثبت شده در تاریخ جنگ‌های هوایی کشور ایران است.
کد خبر: ۱۱۰۱۱
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۷ - 07February 2014

«اچ ۳» بزرگ‌ترین و بی‌سابقه‌ترین عملیات هوایی جهان

خبرگزاری دفاع مقدس: در آن روزها سازمان ارتش جمهوری اسلامی ایران به دلیل شرایط خاص ناشی از انقلاب اسلامی دچار تغییر و تحولاتی شده بود و روزهای سختی را تجربه میکرد.

خروج کارشناسان نظامی خارجی از کشور، شعار انحلال ارتش توسط گروهکهای وابسته به بیگانگان، تصمیمات ناپخته مثل کاهش زمان خدمت سربازی از دو سال به یک سال، نقل و انتقال غیر کارشناسی کارکنان و... از جمله مواردی بود که کاهش توان نظامی آن را در اقدام سریع و موثر در مقابل دشمن بعثی در پی داشت. لکن نیروهای متدین و دوستدار این سرزمین با اندیشهای مدبرانه و اقدامی عاجل در کمترین زمان با یکصد و چهل فروند هواپیمای شکاری بمب افکن جواب دندانشکنی به دشمن دادند و در پی آن برنامههای متعددی را برای پشیمان کردن متجاوز از اقدام خود طراحی و اجرا کردند که عملیات «اچ ۳» یکی از آن هزاران بود.

در بخشی از این کتاب میخوانیم:
 
تحقیق و بررسی بر روی نقشهها به خوبی انجام شده بود. زمانبندی اولیه پروازها بدون در نظر گرفتن موانع که بعداً ایجاد خواهد شد، محاسبه و همه مقدمات کار نیز از نظر طراحان عملیات فراهم بود، اما این کار بسان بنای یک ساختمان نبود که در ابعاد کوچکتر شبیهسازی شود و بتوان پایان کار را از اول مشاهده کرد، ابعاد را بزرگ و یا کوچک کرده و پایهها را قویتر و یا ضعیفتر در نظر بگیریم و یا بتوانیم با محاسبات فنی و یا ابزارآلات مهندسی و معماری ساختمان، نقاط ضعف و قوت آن را برطرف کنیم...
 
در قسمت دیگری از این کتاب میخوانیم:
 
سرهنگ دانشپور پرسید از کجا میدانید که عراق پایگاه مورد نظر را خالی نکرده و ادوات جنگی را به جایی دیگر انتقال نداده باشد؟!

هوشیار گفت: این دیگر وظیفه شماست که بدانید آن پایگاه در چه وضعیتی قرار دارد. آنچه که مهم است آن پایگاه دور از خط مقدم جبهه است، بالطبع مواضع پدافندی قرص و محکمی ندارد. خیالشان آسوده است که هرگز دست ما به آنجا نخواهد رسید و ما باید از این باور غلط آنها حداکثر بهره را ببریم. برای حصول اطمینان از طرح و گسترش هواپیماهایشان در آن پایگاه فکر نمیکنم زحمت زیادی متحمل شوید.

زیرا پایگاه در ۵۰ مایلی اردن است و در نزدیکی مرز سوریه و شهر دیرالزور. میتوانیم جهت اطلاعات بیشتر از هواپیماهای مسافربری خودی بدون مسافر استفاده کنیم. در نهایت هواپیما اندکی از مرز سوریه و اردن خارج میشود و از بالای پایگاه مورد نظر عبور میکند، بعد هم مسیرش را تغییر میدهد.
 
فکوری گفت: موارد گفته شده را به عرض حضرت امام میرسانیم در صورت موافقت ایشان اقدام خواهیم کرد.
 
گاهی انسان عملی انجام میدهد که به صورت مقطعی و در وقت خودش عاقلانه و درست است، اما ممکن است در دراز مدت نه فقط کار انجام گرفته درست نبوده، بلکه اشتباهی هم در پی داشته باشد...
 
و در بخش پایانی این کتاب میخوانیم:
 
سوختگیری سوم هم در فضای بین آسمان عراق و سوریه با موفقیت انجام گرفت. تیزپروازان ایران زمین، برای دریافت مرحله چهارم سوخت به سوی کوههای سر به فلک کشیده ارومیه اوج گرفتند. دو فروند هواپیمای (اف – ۵) و دو فروند تانکر سوخترسان مشتاقانه در انتظار بودند تا از آنها به خوبی استقبال کنند.

بعد از این عملیات موفقیتآمیز بود که رسانههای دنیا انجام آن را غیر ممکن دانستند و کارشناسان امور جنگ در این باره تجزیه و تحلیلهای زیادی ارائه دادند. اما هیچکدام آن طور که گفته شد، نه باور داشتند و نه میخواستند که باور کنند عملیات معروف به اچ ۳ این گونه اتفاق افتاده بود.

علاقهمندان برای دریافت این کتاب میتوانند با نشانی تهران – صندوق پستی ۱۷۱۴- ۱۱۱۵۵، سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، معاونت فرهنگی و روابط عمومی (مدیریت انتشارت)، مکاتبه کرده و یا با تلفن و دورنگار ۸۸۴۱۱۰۴۷- ۰۲۱ مرکز عرضه محصولات فرهنگی سازمان عقیدتی سیاسی ارتش: ۸۱۹۵۴۴۱۹ تماس بگیرند.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار