تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

سیاست آمریکا در قبال عربستان تغییر نمی‌کند/ انتشار گزارش قتل «خاشقچی» به ضرر «محمد بن‌سلمان» تمام نمی‌شود

«پیرمحمد ملازهی» با بیان اینکه آمریکایی‌ها عربستان سعودی را نادیده نمی‌گیرند، گفت: انتشار گزارش قتل جمال خاشقچی توسط دولت بایدن به ضرر محمد بن‌سلمان تمام نمی‌شود.
کد خبر: ۴۴۵۷۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۶ - 03March 2021

سیاست آمریکا در قبال عربستان تغییر نمی‌کند/ انتشار گزارش قتل «خاشقچی» به ضرر «محمد بن‌سلمان» تمام نمی‌شود«پیرمحمد ملازهی» تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌و‌گو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، درباره گزارش آمریکا از ترور «جمال خاشقچی»، اظهار داشت: آمریکا بر اساس منافع ملی سیاست خود را پیش می‌برد؛ اگر در زمان «ترامپ» گزارش قتل خاشقچی منتشر نشد، به‌خاطر این بود که داماد ترامپ ارتباط نزدیک و تنگاتنگی با عربستان و شخص «محمد بن سلمان» داشت؛ برای همین «کوشنر» از انتشار این گزارش اجتناب کرد، ولی با توجه به اینکه بن‌سلمان این ارتباط را با «بایدن» ندارد، این گزارش منتشر شد، البته انتشار این گزارش بدین معنا نیست که آمریکایی‌ها مناسبات خود را با عربستان سعودی قطع خواهند کرد. 

ملازهی در پاسخ به این پرسش که اگر آمریکا قصد تحریم محمد بن سلمان را ندارد، چرا گزارش را منتشر کرد؟ گفت: ساختار قدرت آمریکا به‌گونه‌ای است که نمی‌شود پنهان‌کاری کرد. این گزارش دیر یا زود در رسانه‌ها منتشر می‌شد. قبلاً هم در موارد مختلف شاهد بودیم که دولت‌ها موافق انتشار نبودند؛ ولی اطلاعاتی درز می‌کرد و افکار عمومی بیشتر حساس می‌شد. به‌نظر می‌رسد، دولت «بایدن» یک سیاست عادلانه‌ای را از دید خود در پیش گرفته که این گزارش را افشا کرد. این را همه افکار عمومی آمریکا می‌دانند که بن‌سلمان دستور قتل را داده و آن قتل فجیع صورت گرفته است؛ ولی این را به این معنا نگرفتند که مناسبات آمریکا را تحت شعاع قرار دهند. همچنین عربستان سعودی هم اهرم‌هایی برای فشار به آمریکایی‌ها دارد از جمله نزدیکی به روسیه و چین که می‌تواند فشارهایی را وارد کند و جلوی بسیاری از تصمیمات آمریکا را بگیرد.

وی درباره سیاست‌های «جو بایدن» در قبال عربستان، این‌گونه عنوان کرد: سیاست خارجی آمریکا به‌طور کلی تنها توسط رئیس جمهور آمریکا تعیین نمی‌شود، بلکه نیروهای امنیتی و صنایع بزرگ تسلیحاتی و نفتی، شورای امنیت ملی آمریکا و... در سیاست خارجی به نوعی نقش دارند؛ بنابراین رئیس جمهور فقط یک عامل است.

ملازهی با بیان اینکه عربستان سعودی متحد آمریکاست و آمریکایی‌ها به این سادگی عربستان را نادیده نمی‌گیرند، افزود: سیاست کلی آمریکا درباره مناطق مختلف دنیا با تغییر رئیس جمهور حزبی یا روی کار آمدن حزب دیگر، تغییر نمی‌کند. ممکن است در سطح تاکتیک و نحوه عمل تغییرات جزئی ایجاد شود درباره عربستان سعودی همین طور است. سیاست کلی آمریکا این است که عربستان سعودی و کشورهای عربی را با اسرائیل هماهنگ کند و بعد از طریق این‌ها حوزه نفوذ خود را به سوی اقیانوس هند گسترش دهد و چین را به نوعی از طریق پیوند بین هندوستان و شرق آسیا اعم از کره جنوبی، استرالیا و ... در محاصره قرار دهد.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار