روزی که پس از چهار سال به تقویم کشور بازگردانده شد؛

سرگذشت حذف یک نام شهدایی و بازگرداندن دوباره آن به تقویم ملی

از سال ۱۳۷۷، روز ۱۶ دی به عنوان روز شهدای دانشجو در تقویم کشور ثبت شد، اما در سال ۱۳۹۶ این نام حذف شد تا این روز‌ها که بار دیگر تقویم کشور به نام شهدای دانشجو مزین گشت.
کد خبر: ۴۶۲۲۸۲
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۴ - 25June 2021

سرگذشت حذف یک نام شهدایی و بازگرداندن دوباره آن به تقویم ملیبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، ۱۶ دی ماه سال ۱۳۵۹ یادآور خاطره حماسه آفرینی شهید علم الهدی و دانشجویان پیرو خط امام در دفاع جانانه از میهن اسلامی ایران مقابل هجوم بعثی‌هاست. روزی که بار دیگر عاشورای سال ۴۱ هجری را به تصویر کشاند و نشان داد چگونه جوانانی از تبار سیدالشهدا (ع) با دست‌های خالی استوار و راسخ با ایمان و اعتقاد در مقابل لشکری از دشمنان با تانک‌ها و نفربرهایشان ایستادگی کردند و در راهی که برگزیده بودند به شهادت رسیدند.

حماسه هویزه با حضور شهید علم الهدی و دانشجویان پیرو خط امام قتلگاه و معراج آنان را به محلی برای حضور هر ساله زائران راهیان نور و عاشقان شهدا تبدیل کرد. محلی که امروز به نام شهدای دانشجو و به یاد آنان زیارتگاهی برپاست. هر ساله در سالروز عملیات نصر و شهادت شهدای این عملیات مراسمی با حضور خانواده‌های آنان در این زیارتگاه برپا شده و یاد و خاطره شهدای حماسه هویزه گرامی داشته می‌شود.

اهمیت اقدام شهدای دانشجو در ۱۶ دی ماه باعث شد تا مجلس شورای اسلامی در تبصره‌ای سالروز شهادت دانشجویان بسیجی با فرماندهی شهید حسین علم الهدی در هویزه را به عنوان روز شهدای دانشجو تعیین کرد، مصوبه‌ای که در تاریخ ۳۰ آذر سال ۱۳۷۷ به تایید شورای نگهبان نیز رسید و این روز در تقویم کشور جای گرف. در مصوبه ۲۲ آذر ۱۳۷۷ مجلس شورای اسلامی مبنی بر قانون تشکیل، تقویت و توسعه بسیج دانشجویی و در تبصره ۳ آمده است: «روز دوم آذرماه سالروز فرمان تاریخی حضرت امام (ره) مبنی بر تشکیل بسیج دانشجویی، روز بسیج دانشجویی و شانزدهم دی ماه‌سالروز شهادت دانشجوی بسیجی شهید سید حسین علم‌الهدی و همرزمان دانشجوی وی در هویزه به عنوان روز شهدای دانشجوی بسیجی تعیین‌می‌گردد.».

اما در سال ۱۳۹۶ به دلایل نامعلوم این روز از تقویم رسمی حذف شد و در پی آن نهاد‌ها و سازمان‌های دانشجویی با صدور بیانیه‌هایی به این اقدام واکنش نشان داده و به آن اعتراض کردند.

حال پس از چند سال با پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تاریخ ۱۱ اسفند سال ۱۳۹۹ ماده واحده تعیین مناسبت‌های جدید جهت درج در تقویم رسمی کشور به تصویر شورای انقلاب فرهنگی رسید که از جمله آن روز شهدای دانشجو در ۱۶ آذر به مناسبت شهادت سید حسین علم الهدی و همرزمان وی در هویزه بود.

در پی این اقدام انواده‌های شهدا، هیأت امنا و ستاد فرهنگی زیارتگاه شهدای هویزه از همه عزیزانی که با سعی و تلاش خود در به سرانجام رساندن این طرح و ثبت این یادگار ماندگار دفاع مقدس برای نسل‌های آینده این مرز و بوم همت گماردند، صمیمانه قدردانی کردند.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها