یادداشت/ سیروس فتح‌اله

چرایی انفعال غربی‌ها در دور جدید مذاکرات وین

کنش بی‌رمق سه کشور اروپایی و مهارت و اشراف بی‌نظیر تیم مذاکره‌کننده کشورمان در دور جدید مذاکرات که بعد از پنج ماه وقفه در وین برگزار شده بود، قابل تأمل است.
کد خبر: ۴۹۲۹۰۷
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۳:۲۰ - 06December 2021

چرا غرب در مذاکرات وین منفعل بود؟گروه بین‌الملل دفاع‌پرس- سیروس فتح‌اله؛ دوره تازه مذاکرات کشورمان با گروه ۴+۱ بالاخره بعد از پنج ماه وقفه روز دوشنبه گذشته در وین پایتخت اتریش برگزار شد و سرانجام طرفین مذاکره بعد از پنج روز مذاکرات فشرده به پایتخت‌های خود برای مشورت برگشتند تا پس از مشورت و تصمیم‌گیری درباره موضوعات مطروحه اواخر هفته جاری مجددا به وین بازگردند.

اما اگر بخواهیم این دور از مذاکرات را مورد بحث و بررسی قرار بدهیم، باید به مهم‌ترین مؤلفه‌ای که نگاه‌ها را به سمت خود جلب می‌کند، اشاره‌ای داشته باشیم. مهم‌ترین ویژگی بارز این دوره از مذاکرات، کنش بی‌رمق سه کشور اروپایی و مهارت و اشراف بی‌نظیر تیم مذاکره‌کننده کشورمان بود.

هیأت ایرانی با ارائه دو سند پیشنهادی درخصوص «رفع تحریم‌ها» و «نحوه فعالیت‌های هسته‌ای» به خوبی نشان دادند که با جدیت و اراده برای رسیدن به توافق خوب وارد وین شده‌اند، اما انفعال و بی‌برنامگی غربی‌ها در این دوره از مذاکرات نشان داد که غربی‌ها طبق روال به دنبال وقت‌کشی هستند.

گفته می‌شود که پیشنهاد مذاکره کنندگان کشورمان چندان برای غربی‌ها خوشایند نبوده و سعی می‌کردند تا هیأت ایرانی را از پیگیری آن منصرف کنند؛ موضوعی که «علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان نیز آن را تایید کرد و گفت: «اینکه طرف‌های اروپایی خیلی نسبت به برخی از پیشنهاد‌های ما رضایت نداشتند درست است، اما این پیشنهاد‌ها بر اساس مبانی مشترک بین دو طرف تدوین شده و لذا آن‌ها اعتراضی نسبت به اینکه این پیشنهاد‌ها نامربوط است، نداشتند؛ اما می‌گفتند با دیدگاه‌های ما انطباق ندارد».

اما ظاهرا اشراف و مهارت مذاکره کنندگان کشورمان از یک طرف و انفعال و مواضع غیرسازنده اروپایی‌ها از سوی دیگر موجب عصبانیت آمریکایی‌ها شده است و بر همین اساس آن‌ها به بازی تشدید فشار علیه کشورمان ادامه دادند و مدعی شدند که اگر به این نتیجه برسیم که ایران توافق هسته‌ای را نابود کرده است، تصور می‌کنیم تحریم‌های بیشتری در راه باشد.»

این در حالی است که شواهد نشان می‌دهد آمریکایی‌ها بیش از گذشته و بیش از ایرانی‌ها به احیای برجام و رسیدن به توافق با کشورمان نیاز دارند؛ چراکه محبوبیت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به شدت در حال کاهش است و تیم ترامپ نیز به‌شدت در حال تخریب دموکرات‌ها هستند و دموکرات‌ها هم نگران کارنامه خالی سیاست خارجی خود هستند؛ چون خالی بودن کارنامه آن‌ها در سیاست خارجی در انتخابات آتی به نفع آن‌ها نیست.

البته علاوه بر فشار تیم ترامپ به دموکرات‌ها در خصوص توافق هسته‌ای با ایران، لابی‌های صهیونیست‌ها نیز به شدت تلاش می‌کنند تا مانع پیشرفت در توافق هسته‌ای شوند؛ لذا تیم بایدن از اروپایی‌ها انتظار دارد که جدی‌تر و با برنامه‌تر در مذاکرات حضور داشته باشند.

اگرچه کشورمان از ابتدا اعلام کرده است که دست‌یابی به توافق خوب را قربانی سرعت در مذاکرات نخواهد کرد؛ اما عدم آمادگی طرف‌های اروپایی عملا باعث کند شدن بی‌دلیل روند مذاکرات خواهد شد و طبق روال گذشته غربی‌ها با کمک رسانه‌های خود در راستای مقصر جلوه دادن ایران تلاش خواهند کرد.

در همین زمینه «امانوئل مکرون» روز جمعه در جمع خبرنگاران مدعی شد که دور کنونی مذاکرات هسته‌ای با ایران در وین موفقیت‌آمیز نبوده است؛ این در حالی است که اولا اظهارنظر در مورد مذاکرات خیلی زود است، ثانیا ایران با جدیت و اهتمام تمام در این دوره از مذاکرات حضور یافته بود، اما این غربی‌ها بودند که به دست خالی در این دوره از مذاکرات حضور یافته بودند.

البته برای ما ایرانی‌ها مثل روز روشن است که گزینه مطلوب اروپایی‌ها از ابتدای امضای برجام، همواره ایجاد محدودیت‌های شدید در برنامه هسته‌ای ایران بدون دادن امتیاز بوده است و حتی غربی‌ها بعد از امضای برجام هم به بهانه‌های مختلف حاضر به ایجاد گشایش در همکاری‌های اقتصادی با ایران نبوده‌اند.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار