تلاش‌های بی‌نتیجه آمریکا برای عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو

با توجه به اینکه هم اکنون عربستان سعودی نسبت به سیاست‌های تجاوزگرایانه رژیم صهیونیستی در برابر مردم فلسطین به خصوص مردم غزه انتقادات بسیار جدی دارد، لذا عادی‌سازی روابط این کشور با «اسرائیل» را می‌توان امری محال دانست.
کد خبر: ۶۶۵۲۱۸
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۱۵ - 05May 2024

تلاش‌های بی‌نتیجه آمریکا برای عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویوگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: سران و مقامات عربستان سعودی در شرایطی نسبت به سیاست‌های تجاوزگرایانه رژیم صهیونیستی در برابر مردم فلسطین به خصوص مردم غزه انتقادات بسیار جدی دارد، که بسیار دور از ذهن و محال است که اشتباهی راهبردی را در خصوص عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی مرتکب شوند.

روابط مابین عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی در وضعیتی نامشخص و بسیار مبهم قرار دارد.در همین حال «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در آخرین سفر دیپلماتیک خود به منطقه خاورمیانه به عربستان سعودی و سرزمین‌های فلسطین اشغالی رفت تا در مسیر ایجاد آتش‌بس در غزه گام‌هایی را بردارد.

البته این تمام این ماجرا نبود و وزیر امور خارجه آمریکا بعد از آنکه دیدار‌های دیپلماتیک خود در عربستان سعودی را به پایان رساند در اظهاراتی معنادار عنوان کرد که عادی‌سازی روابط مابین عربستان سعودی و «اسرائیل» یکی از پایه‌های اصلی پایان بخشیدن به بحران میان فلسطین و رژیم صهیونیستی است.

از طرف دیگر، «آنتونی بلینکن» دیگر پایه اصلی در پایان بخشیدن به بحران میان فلسطین و رژیم صهیونیستی را راهکار «دو دولتی» نام برده است. در واقع این موضوع، مسئله‌ای است که سالهاست از طریق کشور‌های غربی و آمریکا به عنوان یگانه راه حل اصلی حل منازعات چندین دهه‌ای میان فلسطین و این رژیم اشغالگر و نامشروع مطرح شده است.

با توجه به تمامی مسائل گفته شده می‌توان اینگونه برداشت کرد که تمامی سعی و تلاش آمریکا و دولت «جو بایدن» بر این موضوع استوار است که بحران بسیار طولانی و قدیمی میان فلسطین و رژیم صهیونیستی را از طریق عادی‌سازی روابط مابین رژیم صهیونیستی و کشور‌های عربی و اسلامی کنترل و مدیریت کرده و در مسیر حل و فصل آن گام بردارند.

اما موضوع بسیار مهم و با اهمیت در این میان که گویا آمریکا هم از آن سخت غافل هست این است که هم اکنون عربستان سعودی نسبت به سیاست‌های تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین به خصوص مردم غزه انتقادات بسیار جدی و غیرقابل تغییری دارد. موضوعی که بار‌ها و بار‌ها در اظهارات و سخنان مقامات دستگاه دیپلماسی ریاض بیان شده است.

بر همین اساس هم بسیار دور از ذهن و محال است که سران و مقامات «ریاض» چشمان خودشان را بر روی وضعیت موجود، «جنگ غزه» و کشتار و نسل‌کشی مردم این باریکه توسط ماشین جنگی و ارتش اشغالگر متجاوز صهیونیستی ببندد و مسیر عادی‌سازی روابط را درپیش بگیرد.

البته هرچند که برخی از کشور‌های حوزه خلیج فارس پیش از عملیات «طوفان‌الاقصی» و جنگ غزه تمایل محدودی - آن هم در شرایطی خاص - برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی داشتند، اما با آغاز جنگ غزه و کشتار و نسل‌کشی مردم این باریکه و تخریب بیش از ۷۰ درصد غزه شاهد هستیم که این روند عادی‌سازی روابط به صورت کامل متوقف شده است.

در همین خصوص عربستان سعودی یکی از همین کشور‌های عربی و اسلامی بود که تا قبل از جنگ غزه شرط عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناختن دولت فلسطین توسط تل‌آویو عنوان کرده بود. اما با بوجود آمدن بحران جنگ غزه مشاهده می‌کنیم که عادی‌سازی روابط «ریاض» با «اسرائیل» از ادبیات دیپلماتیک سران و مقامات سعودی حذف شده است.

در پایان می‌توان گفت در شرایطی که افکار عمومی مردم منطقه و جهان به دلیل جنگ غزه در برابر رژیم صهیونیستی قرار گرفته است و همزمان با آن شاهد شکل‌گیری جنبش‌های دانشجویی ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های جهان به خصوص آمریکا و اروپا هستیم، عادی‌سازی روابط بین عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی به امری محال و یا بسیار دور از دسترس تبدیل شده است.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها