سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر

داریوش مهرجویی با اشباح به جشنواره فیلم فجر می‌آید

داریوش مهرجویی تنها کارگردان سینمای ایران است که حضرت امام خمینی(ره) از وی حمایت و از فیلم گاو او به عنوان یک فیلم خوب یاد کرده است.
کد خبر: ۸۸۲۳
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۳ - 15January 2014

داریوش مهرجویی با اشباح به جشنواره فیلم فجر می‌آید

خبرگزاری دفاع مقدس: داریوش مهرجویی نویسنده و مترجم و کارگردان  مطرح سینمای ایران در هفدهم آذر ماه  1318 در خانوادهای از طبقه فرودست جامعه در تهران به دنیا آمد. در نوجوانی به موسیقی علاقهمند شده و مدت کوتاهی به کلاس آموزش موسیقیِ آقای زندی میرود. نزد پدرش که موسیقی ایرانی را خوب میشناخت به نواختن سنتور میپردازد و بعد به تدریج با موسیقی کلاسیک غربی آشنا میشود و به نواختن پیانو و نوشتن قطعاتی برای پیانو میپردازد.

در ۱۷ سالگی به سینما علاقهمند میشود و برای درک بهتر فیلمهای روز به آموختن زبان انگلیسی میپردازد، برای ادامهٔ تحصیل به کالیفرنیا میرود و در آنجا به خواندن سینما روی میآورد، اما خیلی زود سینما را رها می کند و سراغ  فلسفه میرود و در سال 1344از دانشگاه یو سی ال ای لس آنجلس لیسانس فلسفه میگیرد. او پس از دریافت مدرک به تهران باز میگردد و در سال1346 اولین فیلم خود به نام الماس 33 را میسازد. در سال 1348با همکاری غلامحسین ساعدی فیلمنامهٔ گاو را از روی یکی از داستانهای کوتاه مجموعهی عزادارن بیل می نویسد و آن  را کارگردانی می کند. گاو هم از نظر تجاری هم از نظر هنری فیلم موفقی از کار درآمد و فصل جدیدی در سینمای ایران گشود.

امام خمینی(ره) در 23 اردیبهشت ماه 1359 ضمن بیان مطالبی درباره اهمیت رادیوـ تلویزیون بر لزوم پخش فیلمهای ایرانی به جای فیلمهای بدآموز خارجی تاکید و اظهار می کند:" ما بحمداللَّه گویندگان و نویسندگان خوب داریم. ما همه چیز داریم. فیلمهایی که خود ایرانیها درست میکنند به نظرم بهتر از دیگران است مثلاً فیلم گاو آموزنده بود.

داریوش مهرجویی پس از اکران موفق فیلمهای "چه خوبه که برگشتی" و "نارنجیپوش" سراغ تمهای مورد علاقهاش در دهه چهل رفته و نگارش فیلمی با نام "اشباح" با نیمنگاهی به فیلمهای آقای هالو و الماس 33 آغاز کرده است.

"اشباح" درباره تیمسار سلیمانی است که در گیر و دار مسائل زندگی و زناشویی با همسر خود دچار مشکلات عجیبی میشود. همسر او در کشاکش زندگی پرتلاطم خود با تیمسار، به فکر این است که خود را از این زندگی کسالتبار رها کند اما دلش این اجازه را به او نمی دهد و او روزگار خود را در جدال بین عقل و دل خود سپری می کند. داییبابا وکیل خانوادگی آنها در تلاش است تا اوضاع را آرام کند، معمارشخصیت دیگری است که هر کاری را  برای رسیدن به اهداف خود می کند و با رفتارش شرایط سختی را برای ناجی خانم و دخترش به وجود آورده است. یکی دیگر از شخصیتهای فیلم اشباح مازیار است که به تازگی از خارج به ایران سفر کرده است و به دلیل عدم شناخت محیط و ناهم خوانی با شرایط اجتماعی درامهای تازهای را رقم میزند.

مهتاب کرامتی، مهدی سلطانی، حسن معجونی و ملیکا شریفینیا، هنگامه حمیدزاده، امیرعلی دانایی و احمد یاوری بازیگرانی هستند که تاکنون برای فیلم سینمایی "اشباح" جلوی دوربین محمود کلاری رفتهاند. پیش از این قرار بود پیمان معادی نقش دایی بابا را در این فیلم بازی کند که این موضوع منتفی شد.

 یکی از دغدغههای مهرجویی برای این فیلم، انتخاب نقش اصلی آن بود  که پروسه آن بسیار زمانبر شد و مهرجویی زمان بسیار زیادی را برای پیدا کردن چهره ایدهآلش صرف کرد. وی اعلام کرده بود که برای این نقش به دنبال یک مرد جوان خوشچهره با حالتی بیمارگون در سنین 20 تا 24 ساله است. وی در مرحلهای از تولید این فیلم با بنیامین بهادری خواننده مشهور کشور برای ایفای این نقش مذاکره کرد.

بنیامین بهادری برای انجام این نقش و حضور در این فیلم نزد مهرجویی رفت و جلساتی را با او نیز برگزار کرد، اما به دلایلی که هیچگاه مشخص نشد همکاری این دو هنرمند بزرگ کشور شکل نگرفت. مهرجویی پیش از این هم سابقه همکاری با اهالی موسیقی به عنوان بازیگر فیلمهایش را دارد، آخرین آنها مربوط به فیلم سنتوری و حضور سیامک خواهانی (نوازنده گروه آریان) در این فیلم بود.

دیگر بازیگری که قرار بود در فیلم مهرجویی ایفای نقش کند ولی امکان این کار برایش فراهم نشد طناز طباطبایی است. وی که قراربود به عنوان جایگزین هدیه تهرانی در چهار چوب تولید این فیلم قرار بگیرد و ایفای نقش کند سر فیلم آرایش غلیظ به کارگردانی حمید نعمت الله رفت و نقش اصلی فیلم او را به عهده گرفت.

اشباح یک ملودارم اجتماعی است که فیلمنامهاش توسط داریوش مهرجویی نوشته شده و جهانگیر کوثری تهیه کنندگی آن را به عهده دارد. این فیلم محصول سازمان سینمایی"بارانک" است.

اکثر منتقدان و صاحبنظرانی که فیلم اشباح را دیدهاند آن را اثری خاص دانسته که فیلمنامه خوب، فیلمبرداری درخشان، صدابرداری حرفهای، بازیهای قابل تامل در کنار طراحی لباس و دکور درست، از ویژگیهای اساسی آن است و به طور حتم همه تماشاگران را غافلگیر خواهد کرد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار