یادداشت؛

جشنواره فیلم فجر فعلی نمی‌تواند کلید دار توسعه کشور باشد

رهبر معظم انقلاب اسلامی در نشستی که در سال ۱۳۸۵ با کارگردانان سینما داشتند، سینما را کلید پیشرفت کشور دانستند.
کد خبر: ۶۳۸۰
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۸ - 19November 2013

جشنواره فیلم فجر فعلی نمی‌تواند کلید دار توسعه کشور باشد

خبرگزاری دفاع مقدس – اکبر صفرزاده: جشنواره فیلم فجر بیهویتترین جشنواره دنیا است. تنها جشنواره است در دنیا که با رفتن این مدیر و آمدن آن مدیر تمام ساز و کارش به هم میریزد و دگرگون میشود. تنها جشنواره است در دنیا که بیهدف است و معلوم نیست برای چه برگزار میشود. تنها جشنواره است در دنیا که سه دهه از برگزاری آن میگذرد ولی هنوز درباره چیستی و چگونگی خود تصمیم درستی نگرفته است!

جشنواره فیلم فجرچگونه جشنواره است؟ آیا این جشنواره محلی است برای معرفی فیلمهای ایرانی و قرار است جای فرش قرمزی که در هالیوود برای فیلمها پهن میشود را پر کند؟ آیا محلی است برای کشف استعدادهای جدید؟ آیا این جشنواره محلی است برای رویارویی بزرگان سینمای ایران و جهان؟ بینالمللی است؟ کشوری است؟ محلی است؟ قرار است فیلمهایی را در این جشنواره به نمایش دربیاوریم که خودمان تولید کردهایم؟ قرار است فیلمهایی که خود مسئولین تولید و خودشان توقیف کردهاند حالا دوباره با پا در میانی خودشان در این جشنوراه به نمایش در بیاید تا پز روشنفکری و دموکراسی خواهیشان برقرار باشد؟

رهبر معظم انقلاب اسلامی در نشستی که در سال ۱۳۸۵ با کارگردانان سینما داشتند، سینما را هنری برتر، پیچیده، پیشرفته و متعالی توصیف کرده و آن را کلید پیشرفت کشور دانستند. جشنوارهای که خود نمیداند چیست و چگونه است و برای چه برگزار میشود چگونه میتواند کلید دار رشد و توسعه کشور پهناوری مثل ایران باشد؟

جشنواره فیلم فجر بیخاصیتترین جشنواره دنیا است. تنها جشنواره موجود در دنیا است که حضور یافتن یا حضور نیافتن در آن هیچ تفاوتی ندارد! تنها جشنواره موجود در دنیا است که حضور یافتن در آن بعضا موجبات ضرر و زیان مادی و معنوی تهیه کننده را فرهم میآورد!

اگر حضور در جشنواره کن یا ونیز واسکار و.... و کسب مقام در آنها موجبات رشد و ترقی تهیه کننده و کارگردان و بازیگر را فراهم میکند درجشنواره فیلم فجر بعضا پیش آمده که طرف بعد از دریافت جایزه دو سال بیکار شده است!

اگر در جشنوارههای دیگر کسب رتبه و مقام موجبات دیده شدن فیلم شما را فراهم و تضمین میکند اینجا و در جشنواره فیلم فجر فیلمهایی بودهاند که پس از دریافت جایزه توقیف شدهاند! این جشنواره جزء معدود موجودات دنیا است که بودن یا نبودنشان در این کره خاکی هیچ فرقی نمیکند و احتمالا تاثیر نبودنشان بسیار بیشتر و بهتراست!

جشنواره فیلم فجر بیشتر از آنکه ویترین زندگی مردم ایران باشد و نشانگر احوالات آنها، ویترین زندگی مدیران فرهنگی کمسواد و ظاهر مذهبی است که هویت مادی و معنویشان با رانتخواری شکل گرفته است.

جشنواره فیلم فجر زمانی میتواند تاثیرگذار باشد و کلیددار رشد و توسعه کشور که بتواند خود را از چنگال مدیران مذهب ظاهری که روی آن خیمه زدهاند وهمچنین پول نفتی که بیدلیل به حسابش ریخته میشود خلاص کند.

این جشنواره زمانی در دنیای امروز حرفی برای گفتن خواهد داشت که بتواند هدفی مشخص و معین برای خود تعریف کند و از سرگردانی موجود خلاصی یابد.

جشنواره فیلم فجر زمانی میتواند نقش خود را به عنوان مهمترین جشنواره کشور ایفا کند که بتواند در ساختار خود سینما را به عنوان مهمترین هدف در نظر بگیرد و از ورود مدیران سیاسی به بحث داوری و ارزشیابی جلوگیری کند.

جشنواره فیلم فجر زمانی میتواند به عنوان راهبردیترین جشنواره جمهوری اسلامی مطرح شود که بیخاصیتی فعلی را کنار بگذارد و به جشنوارهای تبدیل شود که حضور در آن موجبات کسب منفعت مادی و معنوی تهیه کنندگان و کارگردانها را فراهم کند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار