نمایش دوازده روایت از دفاع مقدس در سی و دومین جشنواره فیلم فجر

اشباح، پنجاه قدم آخر، شهابی از جنس نور، چ، روز رستاخیز، شیار ۱۴۳، مهمان داریم، پایان خدمت، خانه‌ای کنار ابر‌ها، رنج و سرمستی، روزگار عشق و خیانت و عاشق‌ها ایستاده می‌میرند فیلم‌هایی هستند که به طور مستقیم یا غیر مستقیم به بحث دفاع مقدس و نیروهای مسلح می‌پردازند.
کد خبر: ۹۳۴۰
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۸ - 14January 2014

نمایش دوازده روایت از دفاع مقدس در سی و دومین جشنواره فیلم فجر

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، در پی برگزاری جلسه نهایی هیات انتخاب سی و دومین جشنواره فیلم فجر اسامی نهایی فیلمهای بخش رقابتی و غیر رقابتی سینمای ایران اعلام شد.

بر پایه این گزارش و تصمیم هیات داوران، بیست و نه فیلم برای رقابت در بخش سودای سیمرغ انتخاب شدند، دو فیلم در بخش خارج از مسابقه به نمایش در میآیند و بیست فیلم هم در بخش نگاه نو با هم رقابت میکنند که در بین این فیلمها دوازده فیلم به طور مستقیم و غیر مستقیم به بحث دفاع مقدس و حضور نیروهای مسلح میپردازد. متنی که در زیر میاید گزارشی است از فیلمهایی که با موضوع دفاع مقدس در بخش سودای سیمرغ و نگاه نوبا دیگر فیلمها رقابت میکنند.

اشباح

فیلم سینمایی اشباح آخرین اثر کارگردان صاحب نام ایران داریوش مهرجویی است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است؛ تیمسار سلیمانی درگیر مسائل حاد زندگی است و در زندگی مشترک با همسر خود دچار مشکلات عجیبی شده است. همسر او در کشاکش زندگی پرتلاطم خود با تیمسار، به فکر رهانیدن خود از زندگی است و میانه عشق و عقل مانده است. داییبابا که وکیل خانوادگی آنها است تلاش میکند تا اوضاع را آرام کند، معماریکی دیگر از شخصیتهای اصلی این داستان است که برای رسیدن به اهداف خود شرایط سختی را برای ناجی خانم و دخترش بوجود آورده است. یکی دیگر از شخصیتهای این داستان مازیار است که از فرنگ بازگشته و پس از آمدن به ایران درامهای تازهای را رقم زده است.

مهتاب کرامتی، حسن معجونی، مهدی سلطانی، ملیکا شریفی نیا، هنگامه حمیدزاده و امیرعلی دانایی و احمد یاوری شاد از جمله بازیگران حاضر در این فیلم هستندو مدیریت فیلمبرداری این فیلم سینمایی بر عهده محمود کلاری است.

پنجاه قدم آخر

فیلم سینمایی «۵۰ قدم آخر» به کارگردانی کیومرث پوراحمد و تهیه کنندگی سعید سعدی، سرگذشت واقعی یکی از نیروهای اطلاعات عملیات لشگر زرهی ۸ نجف اشرف در عملیات والفجر ۴ را روایت میکند که برای شناسایی به یک منطقه مینگذاری شده در خاک عراق میرود و در آنجا گیر میافتد، او۱۷ روز تمام با پایی زخمی انتظار میکشد تا بالاخره به کمکش میآیند ولی…

بابک حمیدیان و طناز طباطبایی بازیگران این فیلم هستند وفیلمنامه آن توسط کیومرث پوراحمد و با مشاوره حبیب احمدزاده به نگارش درآمده است.

شهابی از جنس نور

«شهابی از جنس نور» فیلمی است درباره تکفیریها که به زبان عربی ساخته شده و احتمالا برای نمایش در ایران باید به فارسی دوبله شود کارگردانی این فیلم بر عهده محمد رضا اسلاملو است و تهیه کنندگی ان بر عهده شفیع اقا محمدیان. به دلیل اینکه تهیه کننده این همزمان باتولید این فیلم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای تجربی و مستند بود این فیلم با حاشیهای زیادی همراه شد.

بازیگر نقش اصلی «شهابی از جنس نور» امین زندگانی است که در فیلم به دو زبان عربی و انگلیسی صحبت میکند. داستان این فیلم از جنگ ۳۳ روزهٔ لبنان آغاز میشود وبا نشان دادن اتفاقاتی که در خاورمیانه افتاده است ادامه پیدا میکند.

چ

همزمان با پذیرفته شدن فیلم «چ»، تازهترین اثر ابراهیم حاتمیکیا در بخش «سودای سیمرغ» جشنواره فجر، اطلاع رسانی صفحه رسمی این فیلم در فیس بوک آغاز شد. در پیشانی صفحه فیس بوک فیلم «چ» یادداشتی به شرح زیر نوشته شده است؛ ابراهیم حاتمی کیا چه دوست داشته باشد و چه دوست نداشته باشد، چه شهروند خوبی برای این دنیای مجازی باشد و یا نباشد، چه صفحه این سجل مجازی را ببندد یا به امید خدا رهایش کند، شهروندان فیس بوک رهایش نمیکنند، بسی افتخار!

دیدهایم و دیدهاید که به نام حقیر یا به نام بعضی آثارم، همچنان شهروند افتخاری این شهر محسوب میشوم، پس حال که این چنین است، من نیز به ادب ظریف آقای وزیر خوشرو، به شهروندان محترم مجاز و غیر مجاز، سلامی دوباره میدهم. این بار با فرزند تازه متولد شدهایم «چ» بازگشتهام. این صفحه رسمی «چ» خواهد بود. مهمانمان باشید.

 فیلم «چ» که یک روز و یک شب از زندگی شهید چمران را روایت میکند، در جشنواره فجر امسال به نمایش در میآید. در این فیلم که بنیاد سینمایی فارابی آن را تهیه کرده است، فریبرز عربنیا، سعید راد، بابک حمیدیان، امیر دلاوری، مریلا زارعی و... بازی میکنند.

روز رستاخیز

روز رستاخیز به کارگردانی احمد رضا درویش قرار بود دربهمن ماه ۱۳۹۱ و در سیامین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش در آید که این طور نشد و نمایش آن تا سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر به تعویق افتاد.

پوریا پورسرخ، حسن پورشیرازی، فرهاد قائمیان، بابک حمیدیان، بهادر زمانی، انوشیروان ارجمند، علی جاویدفر، انوش معظمی، حمید جدیدی و میرطاهر مظلومی، مهتاب کرامتی، شقایق فراهانی، لیلا بلوکاتو زهره حمیدی بازیگران این فیلم هستند و نویسندگی آن برعهده احمد رضا درویش است.

داستان روز رستاخیز درباره واقعه روز عاشورا است، درویش این واقعه مهم و تاریخی را از زاویه دید بکیر (فرزند حربن یزید ریاحی) روایت میکند. این فیلم مقطع زمانی مرگ معاویهتا قیام امام سوم شیعیان را در بر میگیرد. به گفته احمد رضا درویش تمامی سرمایه این پروژه فاخر و عظیم توسط بخش خصوصی تامین شده و سرمایه گذاران امیدوارند که با نمایش این فیلم در کشورهای اسلامی به سود قابل توجهی برسند.

شیار ۱۴۳

فیلم سینمایی شیار ۱۴۳ تازهترین اثر سینمایی نرگس آبیار است. برخی از منتقدان این فیلم را اثری قابل توجه و درخور تحسین دانستهاند تا آنجا که یکی از نویسندگان و شاعران معاصر این اثر را یکی از بهترین آثار دفاع مقدس نامیده است.
شیار ۱۴۳ را میتوان از چند جهت بررسی و آن را مورد ارزیابی قرار داداما جهت اصلی آن نگاه بسیارمتفاوتی است که در این فیلم نسبت به جنگ شده است. نگاهی که کاملاً رنگ اقلیمی و بومی دارد و جدا از فضای ایدئولوژیک و قرائت مشهور و تایید شدهای در مورد جنگ است.
از جمله نقاط قوت فیلم، زبان آن است. لهجهای که انتخاب شده است با نگاه اصیل و بومی موجود جنگ کاملاً سنخیت دارد. اقلیمی که انتخاب شده و همچنین معدنی که در آن وجود دارد میتواند استعاره و نمادی باشد از جنگ.

مهمان داریم

قصه فیلم «مهمان داریم» در مورد پیرمرد و پیرزنی است که به همراه فرزند جانبازشان در خانهای کوچک زندگی میکنند، قرار است که به زودی برای آنها مهمان بیایید، آنها تلاش میکنند مقدمات استقبال از این مهمان را فراهم و خانه را برای پذیرایی از او آماده کنند.

پرویز پرستویی، آهو خردمند، بهروز شعیبی، سهیلا گلستانی، معصومه قاسمیپور، مهدی صادقی و محمد صادقی بازیگران این فیلم سینمایی هستند و نویسندگی و کارگردانی بر عهده محمد مهدی عسگرپور است.

 عاشقها ایستاده میمیرند

فیلمبرداری این فیلم سینمایی نزدیک به ۴۵ روز به طول انجامیده و تهران و کردستان عراق لوکیشنهای اصلی این فیلم بودهاند. «عاشقها ایستاده میمیرند» نگاهی تازه به جنگ دارد و قصه رزمندهای را روایت میکند در حال حاضر خبرنگار است. او در یکی از گزارشهای تلویزیونی دوست و رزمنده «کرد» خود را میبیند که پیشتر در عملیاتی جان وی را نجات داده است.

در این فیلم سینمایی سعی شده است که گوشههایی از ظلمهای صدام علیه ملت عراق و همین طور نقش مهم و بارز کردهای عراق در جنگ به تصویر کشیده شود. هدف دیگری که برای این فیلم تعریف شده است نزدیک کردن دو ملت ایران وعراق و نشان دادن وجوه مشترک فرهنگی این دو کشور است.

سروش صحت، پوریاپور سرخ و لعیا زنگنه بازیگران اصلی این کار هستند و تهیه کنندگی آن بر عهده یوسف صمدزاده است. نویسندگی و کارگردانی این کار را شهرام مسلخی بر عهده دارد.

 پایان خدمت

 «پایان خدمت» اولین ساخته سینمایی بلند حمید زرگرنژاد است. فیلم با تهیه کنندگی علیرضا جلالی وحمید آخوندی به بخش مسابقه فیلمهای اول راه یافته است و اکنون درمراحل پایانی کارصداگذاری و موسیقی متن برای حضوردر جشنواره فیلم فجر قرار دارد.
یکی از ویژگیهای خاص این فیلم، شخصیتپردازی مناسب آن در فیلمنامه است و ویژگی دیگر و منحصر به فرد آن وجود ۵۰ لوکیشن از شیراز تا ماکو. به گفته کارگردان فیلمنامه این کار را بهروز افخمی به نگارش در آورده است و بهروز افخمی برای نگارش این کار ۱۱ ماه وقت صرف کرده است.
موضوع این فیلم درباره مردانی است که زمانهشان سپری شده و فیلم داستان سربازی را روایت میکند که در حین انجام ماموریت برخلاف دستور مافوق خود عمل میکند.

فیلم از نمونه آثار جادهای سینمای ایران است که در آن به سبب تعدد لوکیشن از لهجههای مختلف استفاده شده و ته مایههایی از طنز موقعیت در آن به کار گرفته شده است. فیلم از تنوع لوکیشن برای درآوردن بهتر موقعیتهای داستانی بسیار استفاده کرده و نقش بارز علی محمد قاسمی به عنوان مدیر فیلمبرداری در پرداخت مستندگونه فضاها، صحنههای جادهای و موقعیتهای داستانی غیر قابل انکار است

خانهای کنار ابرها

این فیلم به نویسندگی و کارگردانی سید جلال دهقانی اشکذری و تهیه کنندگی روح الله برادری برای حضور در سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر آماده شده است. تدوین آن توسط بهمن داداشی انجام شده و ستار اورکی نیز موسیقی فیلم را در دست ساخت دارد.
خانهای کنار ابرها داستان آشنایی دو جوان با مادری شهید و تاثیرگرفتن این دو جوان از این مادر شهید است. هدایت هاشمی، حامد کمیلی، آفرین عبیسی و نگار عابدی از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

رنج و سرمستی

 داستان فیلم «رنج و سرمستی» در یک گستره زمانی سی ساله تعریف میشود. این داستان از قبل از جنگ تحمیلی شروع شده و تا زمان حال ادامه پیدا میکند و در این داستان به نقش زنان و جوانان دردوران دفاع مقدس و تداوم این نقش در پیشبرد علمی و فنی کشور پرداخته میشود. فیلمبرداری این فیلم در نقاط مختلفی در سراسر ایران انجام شده است.

 «رنج و سرمستی» روایت مشترکی از جنگ رژیم بعث با ایران و جنگ آمریکا با عراق است که مضمون آن راجع به صنایع پیشرفته کشورمان در عرصههای هوا و فضا است و قرار است در آن تلاشهای مردم ایران برای پیشرفت کشور در خلال جنگ به نمایش درآید.

محور قصه «رنج و سرمستی» خانمی است که در جنگ ایران و عراق اسیر شده و به عراق رفته و پس از سالها به ایران بازمیگردد و با ماجراهای گوناگون روبرو میشود.

ماه چهره خلیلی، شهرامپور اسد، مهدی صبائی، هرمز سیرتی، احمد کاوری، حسین خانی بیگ بازیگران این فیلم و کارگردانی آن بر عهده جهانگیر الماسی است.

روزگاری عشق و خیانت

کارگردانی این فیلم برعهده داود بیدل است و تهیه کنندگی آن بر عهده روح الله شمقدری. پیش از این و در رسانهها از این فیلم با عنوان «عبور از مه» اخباری منتشر میشد اما در نهایت «روزگاری عشق و خیانت» بر پیشانی این فیلم جای گرفت و مجوز فیلمسازی آن از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شد.

موضوع و خلاصه داستان فیلم «روزگاری عشق و خیانت» تاکنون در هیچ رسانهای منتشر نشده و تنها روح الله شمقدری در اشارهای کوتاه در یکی از رسانهها زمان فیلم را دوران انقلاب عنوان کرده است.

داود بیدل پیش از این تله فیلمهایی چون «هیش»، «آلواتان» و «گرداب سکندر» را ساخته و «روزگاری عشق و خیانت» اولین تجربه سینمایی وی است. فیلمبرداری کار از بهمن ماه سال ۹۱ در دشت مغان آغاز شد و فروردین ماه ۹۲ در تهران به پایان رسید. میلاد کیمرام، شهرزاد کمالزاده، همایون ارشادی، نسرین مقانلو، سحر قریشی، حسن جوهرچی، جعفر دهقان، علی اوسیوند، آتش تقیپور و جمشید هاشمپور بازیگرانی هستند که در این فیلم به ایفای نقش پرداختهاند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار