در آستانه برگزاری جشنواره فیلم فجر

روایت تلاش، صبر و استقامت زنان هشت سال دفاع مقدس در شیار ۱۴۳

نرگس آبیار به عنوان یک هنرمند فعال تا کنون در عرصه‌های نگارش رمان، تولید فیلم مستند و کارگردانی فیلم داستانی فعالیت کرده است.
کد خبر: ۱۰۳۳۱
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۸ - 28January 2014

روایت تلاش، صبر و استقامت زنان هشت سال دفاع مقدس در شیار ۱۴۳

خبرگزاری دفاع مقدس- اکبر صفرزاده: نرگس آبیار در سال۱۳۴۹ در تهران به دنیا آمد. وی مدت ۱۳ سال است که داستان نویسی در حوزه کودک و دفاع مقدس را به صورت حرفهای پیگیری میکند. "چشم سوم" با موضوع عملیات والفجر مقدماتی، "نه روز بود، نه شب" درباره زندگی شهید حسن عباسپور، داستان زندگی شهید فرید تعریف در کتاب "شکفتن بر هامون" و "فلسطین، از اشغال تا انتفاضه" از آثار مهم او در عرصه دفاع مقدس هستند.

برخی دیگر از آثار نرگس آبیار عبارتند از: عروس آسمان، داستان کوتاه وقت گل محمدی، عطر خون؛ بر اساس زندگی شهید حسین یوسفی، نژاد پرستی صهیونیسم، به کی میگند قهرمان روایتی از زندگی شهید سید علی اندرزگو، کلاه خود: برگرفته از زندگی شهید علی قزلباش.

نرگس آبیار علاوه بر فعالیت در حوزه داستان نویسی در حوزه تولید فیلم مستند هم فعالیتهای چشم گیری را انجام داده است. فیلم مستند "یک روز پس از دهمین روز" نمونهای از آثارمستند تولید شده توسط نرگس آبیار است که با استقبال جهانی روبرو شد.

این فیلم در سی ویکمین حضور بینالمللیاش، موفق به دریافت جایزه ویژه (mention) از فستیوال فیلم اروپایی و سه جایزه بین المللی دیگر کسب کرده است. مستند "یک روز پس از دهمین روز" تاکنون در سی و سه جشنواره بین المللی حضور داشته است. از جمله جوایز این فیلم در جشنوارههای جهانی میتوان به جایزه بزرگ فیلم مستند جشنواره باتومی گرجستان، بهترین مستند کوتاه جشنواره اسماعیلیه مصر، جایزه موفقیت سینمایی جشنواره آزا یونان و بهترین مستندهمایش تصویر عاشورا اشاره کرد.

دو فیلم "چریکه بیدنگ" به معنی فریاد بیصدا و "گلابی سیاه" ازدیگر آثار مستند نرگس آبیار هستند. این دو فیلم در ارتباط با فاجعه بمباران شیمیایی سردشت و روستاهای نسار دیره و زرده کرمانشاه است و تهیه کنندگی آن را ابوذر پورمحمدی و محمدحسین قاسمی بر عهده دارند.

"چریکه بی دنگ" با محوریت کودکان در بمباران شیمیایی تولید شده و "گلابی سیاه" به مردم شیمیایی شده و دادگاهی که در کشور هلند در این رابطه برگزار شد و کشورهایی که سلاحهای شیمیایی را به صدام حسین دادهاند میپردازد.

فیلم تلویزیونی "اشیاء از آنچه فکر میکنید به شما نزدیکترند" اولین فیلم داستانی نرگس آبیار در مقام کارگردان است که آن را به سفارش گروه فیلم و سریال شبکه اول سیما تولید کرد. این فیلم تلویزیونی به تهیه کنندگی ابوذر پورمحمدی و محمدحسین قاسمی در بخش فیلمهای اول سی و یکمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت.

گلاره عباسی، حسام بیگدلو، امیرغفارمنش، مهران رجبی، رامسین کبریتی، گیتی معینی، فاطمه شکری، مینا نوروزی، ساقی زینتی، عباس صفا، نازنین بابایی و درسا کرمی بازیگران این فیلم تلویزیونی هستند.

"اشیاء از آنچه فکر میکنید به شما نزدیکترند" درباره دختر باردار جوانی است که به همراه همسر دانشجویش در یک سوئیت کوچک زندگی میکنند. مهمانی مهمی پیش میآید و آنها یک دست بشقاب چینی از همسایهشان قرض میگیرند، در شب مهمانی یکی از بشقابها میشکندو در پی آن دختر خانهداری که تاکنون از شهر و اجتماع دوری کرده ناچار میشود برای یافتن بشقاب مشابه راهی بازار شلوغ و پر حادثه تهران بشود.

"اشیاء از آنچه در آینه میبینید به شما نزدیکترند"، برای نمایش عمومی ۴ دقیقه کوتاه شد. آبیار درباره اکران فیلم خود به رسانهها گفت: همه پلانهای حذف شده مربوط به نیم ساعت آغاز فیلم است. برای یک کارگردان مهمتر از همه چیز این است که مخاطب کلیت کار را بپسندد و از تماشای فیلم خسته نشود. همین که یک اثر سینمایی بتواند با تماشاگر ارتباط برقرار کند، هدف حاصل شده و به همین دلیل برای حذف پلانها وسواس خاصی نداشتم. ترجیح دادم "اشیاء از آنچه در آینه میبینید به شما نزدیکترند"، در کلیت جذاب باشد تا در جزئیات.

با اینکه چهار دقیقه از فیلم "اشیاء از آنچه در آینه میبینید به شما نزدیکترند" کوتاه شده و کارگردان آن ابراز امیدواری کرده که با کوتاه شدن فیلم، جذابیت آن دو چندان شود و رضایت تماشاگر را کسب کند اما به نظر میرسد که ریتم فیلم و نوع قصهای که در آن روایت میشود کم جانتر از این حرفها باشد که با حذف چهار یا پنج دقیقه از آن بتوان به فیلمی سر حال و پر کشش رسید.

"اشیاء از آنچه در آینه میبینید به شما نزدیکترند" با دستمایه قرار دادن یک قصه زنانه و کم کشش، روایتگر داستانی است که فقط و فقط در حد یک تله فیلم میتواند خود را مطرح کند و طرح آن برای یک فیلم سینمایی و مطرح کردن آن در جشنواره فیلم فجر کمی دور از انتظار به نظر میرسد. فیلم نه بازیگرسینمایی مهمی دارد نه قصهای سینمایی پر کششی، کارگردانی آن هم در حد و اندازههای تله فیلمهای تلویزیونی است و از حد کارگردانی تلویزیونی فراتر نمیرود.

نرگس آبیار برای تولید دومین فیلم سینماییاش باز هم سراغ یک قصه زنانه رفته و این بار زنان هشت سال دفاع مقدس را دستمایه اثر خود قرار داده است. شیار ۱۴۳ یک فیلمنامه زن محور و درباره شخصیت یک زن است در دوران جنگ. این فیلم سعی میکند نگاهی انسانی و متفاوت به جنگ هشت ساله ایران و عراق داشته باشد.

آبیار تا کنون حدود ۱۰ جلد کتاب در حوزه دفاع مقدس به چاپ رسانده است و به عنوان نویسنده با این حوزه کاملا آشنا است. وی فیلمنامه شیار ۱۴۳را بر اساس یکی از داستانهایش به نام «چشم سوم» به نگارش درآورده است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار