دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

از توجه به مطالبات مردم عراق تا جلوگیری از شیطنت‌ دشمن در آستانه راهپیمایی اربعین

مرجعیت عالی دینی عراق در برهه‌های زمانی مختلف از جمله صدور فتوای تشکیل حشد الشعبی و جهاد کفایی برای مبارزه با گروه تروریستی داعش، نقش پررنگ خود در متحد کردن ملت عراق را نشان داده و در ناآرامی‌های اخیر در این کشور نیز نقشه شوم دشمنان در ایام اربعین حسینی (ع) را نقش بر آب کرد.
کد خبر: ۳۶۶۰۷۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۸ - 14October 2019
از توجه به مطالبات مردم عراق تا جلوگیری از شیطنت‌ دشمن در آستانه راهپیمایی اربعینگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: سه‌شنبه نهم مهر بود که دود غلیظی به‌همراه صدای پرواز بالگرد و تیراندازی فضای میدان تحریر در قلب بغداد را فراگرفت؛ برخی افراد معترض با پلیس درگیر شدند و پلیس نیز برای متفرق کردن آنها از راه‌های مختلف همچون گاز اشک‌آور، ماشین آب‌پاش و شلیک‌های هوایی استفاده کرد.
 
چند روز قبل‌تر از نهم مهرماه، تجمع اعتراضی به‌وسیله فراخوان‌هایی ناشناس نسبت به خواسته به‌حق مردم عراق یعنی بهبود خدمات عمومی، وضعیت معیشتی، اشتغال و ریشه کن کردن فساد اداری در فضای مجازی دست به دست شد؛ با وجود اینکه خواسته تجمع‌کنندگان کاملا درست و به‌حق بود، اما برخی کارشناسان، پوشش لحظه‌ای و تحریک‌آمیز اعتراضات از سوی برخی شبکه‌های تلویزیونی نزدیک به بعثی‌های عراق و سعودی‌ها را نشانه مردمی نبودن این اعتراضات و وابستگی آن به جریان‌های مخالف اصل نظام در عراق قلمداد کردند.
 
بغداد یک روز پس از این اتفاقات، یعنی چهارشنبه (دهم مهر) با حضور نیروهای امنیتی، آرامشی نسبی را تجربه کرد؛ اما این آرامش در آستانه حماسه عظیم اربعین حسینی (ع) دوام چندانی نداشت؛ چراکه براساس گزارش منابع امنیتی کشور عراق،‌ این اعتراضات به‌صورت گسترده‌تر در بغداد و چندین شهر عراق از سر گرفته شد. با گستردگی این اعتراضات، سفارتخانه‌های آمریکا و انگلیس در بغداد با صدور اطلاعیه‌های جداگانه از برگزاری این تظاهرات حمایت و از آنچه کاربرد خشونت علیه تظاهرکنندگان بود، ابراز نگرانی کردند.
 
براساس گزارش نیروهای امنیتی، تظاهرکنندگان دو دسته بودند؛‌ دسته نخست معترضان مدنی بودند که مطابق معمول تظاهرات در عراق، خواستار مبارزه با فساد و بیکاری و بهبود خدمات عمومی بودند و دسته دوم نیز اغتشاشگرانی بودند که با چاقو و میله‌های آهنی و مواد آتش‌زا از یک سو به نیروهای امنیتی و از سوی دیگر به سایر تظاهرکنندگان حمله می‌کردند و همچنین با حمله به برخی مغازه‌ها، اموال آنرا غارت کردند.
 
با تداوم این اعتراضات در روز سوم، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق طی بیانیه‌ای، مقررات منع رفت و آمد در شهر بغداد را اعلام کردند؛ پس از این فرمان بود که ادارات و مدارس پایتخت عراق و مناطقی که صحنه درگیری‌ها بود، تعطیل شد و با حضور نیروهای نظامی و خودروهای زرهی حتی جابه‌جایی در شهر با خودرو هم امکان‌پذیر نبود و تلویزیون رسمی عراق نیز گزارش داد که وزیر دفاع این کشور همه یگان‌های نظامی را به حالت آماده‌باش درآورد؛ در همین حال گروهی از متولیان اعتراضات در بیانیه‌ای بر مسالمت‌آمیز بودن حرکت خود و خودداری از حمله به اماکن عمومی و خصوصی و تخریب اموال عمومی تاکید و از اقدام خود برای نظافت معابر شهر خبر دادند.
 
با گذشت چندین روز از درگیری‌ها، دیدگاه و موضع آیت‌الله‌العظمی سیدعلی سیستانی توسط نماینده‌اش یعنی حجت‌الاسلام والمسلمین احمد الصافی در خطبه نماز جمعه دوازدهم مهردر حرم امام حسین (ع) بیان شد.
 
حجت‌الاسلام صافی در تشریح موضع آیت‌الله سیستانی گفت که مرجعیت عالی دینی همواره از جریان‌هایی که قدرت را در دست داشته‌اند، خواسته که رویکرد خود به مشکلات کشور را تغییر دهند و اقدامات جدی برای اصلاحات و مبارزه با فساد انجام دهند. ایشان از قوای سه‌گانه می‌خواهد که اقدامات عملی واضح در راه اصلاحات واقعی اتخاذ می‌کنند، با این حال در گذشته آنچه در این زمینه ضروری بوده را انجام ندادند و اگر وضعیت این چنین باقی بماند، امیدی به جلوگیری از گسترش فساد در کشور وجود ندارد. دولت نیز باید به وظایف خود عمل کند و هر آنچه در توان دارد را در راه کاهش درد و رنج شهروندان از طریق بهبود خدمات عمومی، ایجاد فرصت‌های شغلی برای افراد بیکار و دوری از رابطه‌بازی در انتصاب‌های دولتی انجام دهد.
 
با اعلام موضع مرجعیت عالی دینی، مشخص شد که ایشان نیز همسو با برآورده شدن خواسته‌های به‌حق معترضان هستند و از مدت‌‌ها قبل خواستار تغییر رویکرد جریان‌های قدرت و مبارزه با فساد در عراق بودند؛ ایشان هشدار دادند که اگر وضعیت تغییری نکند، امیدی به جلوگیری از فساد نیست و همچنین معترضان را به حفظ آرامش دعوت کردند.
 
پس از اعلام موضع آیت‌الله سیستانی، عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق تأکید کرد که مرجعیت دینی بار دیگر نشان داد که سوپاپ اطمینان عراق است و چراغی است که راه هدایت را در ایام سختی ترسیم می‌کند. مرجعیت موضع خود در قبال حوادث تأسف‌باری که کشور با آن روبه‌رو است را اعلام کرده به‌طوریکه حمله به اموال عمومی و تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی را محکوم کرده و مردود دانسته و همچنین از گروه‌ها خواسته است، شیوه خود در تعامل با مشکلات کشور را تغییر دهند.
 
گروه‌های سیاسی عراق از جمله پارلمان و ائتلاف الفتح نیز با حمایت از نظرات ایشان، خود را ملزم به اجرای رهنمودهای مرجعیت عالی دینی دانستند و اعتراض، معترضان واقعی به امید بهبود وضعیت و اجرای توصیه و رهنمودهای مرجعیت توسط مسئولان عراقی، کاهش یافت.
 
مرجعیت عالی دینی عراق در برهه‌های زمانی مختلف از جمله صدور فتوای تشکیل حشد شعبی و جهاد کفایی برای مبارزه با گروه تروریستی داعش، نقش پررنگ خود در متحد کردن ملت عراق را نشان داده و چراغ راهی در ایام سختی‌ها بوده است و  این بار نیز با در نظر گرفتن خواسته به‌حق معترضان، شیطنت‌ مخالفان استقلال عراق و کم‌کاری مسئولان عراقی در زمینه‌های مختلف، نقشه شوم دشمنان این کشور در ایام اربعین حسینی (ع) را نقش بر آب کرد تا هم خواسته‌های منطقی معترضان به‌خوبی توسط مسئولان عراقی پیگیری شود و هم این اعتراضات به فرصتی برای ضربه زدن به حماسه اربعین حسینی (ع) توسط معاندان تبدیل نشود.
 
انتهای پیام/  
نظر شما
پربیننده ها