دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

چرایی عهدشکنی ترامپ در برابر کُردهای سوریه/ سرنوشت تلخ هم‌پیمانان آمریکا

این روزها عهدشکنی آمریکایی‌ها در خالی کردن پشت کُردهای سوریه و تجاوز نظامی ترکیه به این منطقه نمایان شده است.
کد خبر: ۳۶۶۱۸۶
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۶ - 15October 2019

چه چیزی چاشنی عهدشکنی آمریکایی‌ها نسبت به کُردها شد؟گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: بارها گفته بودم، «به آمریکا اعتماد نکنید»؛ این قسمتی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از خروج آمریکا از برجام در جمع اساتید و دانشجویان فرهنگیان در اردیبهشت 1397 است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها بر این نکته مهم یعنی عدم اعتماد به آمریکا تاکید داشته‌اند و مبنای این عدم اعتماد را آیه 113 سوره هود: وَلا تَركَنوا إِلَى الَّذينَ ظَلَموا فَتَمَسَّكُمُ النّارُ وَما لَكُم مِن دونِ اللَّهِ مِن أَولِياءَ ثُمَّ لا تُنصَرونَ (و بر ظالمان تکیه ننمایید، که موجب می‌شود آتش شما را فرا گیرد؛ و در آن حال، هیچ ولیّ و سرپرستی جز خدا نخواهید داشت؛ و یاری نمی‌شوید.) عنوان کرده‌اند.

این روزها عهدشکنی آمریکایی‌ها در خالی کردن پشت کُردهای سوریه و تجاوز نظامی ترکیه به این منطقه نمایان شده است؛ ترکیه به بهانه ایجاد منطقه‌ای عاری از تروریست‌ها، به شمال سوریه لشکرکشی کرده است و در مقابل کُردهایی که روزی با حمایت آمریکایی‌ها در مقابل داعشی‌ها می‌جنگیدند، امروز اسیر خیانت حامی خود شدند؛ برای درک بیشتر اینکه چرا آمریکا قابل اعتماد نیست، مروری اجمالی بر عهدشکنی آنها در برابر هم‌پیمانانشان کفایت می‌کند.

لیبی نمونه‌ای از متحدانی است که آمریکا از پشت به آن خنجر زده است. قذافی با اجرای تمام خواسته‌های آمریکا توانست شاهد لغو تعدادی از تحریم‌هایش باشد؛ آمریکایی‌ها نیز پیمان‌های همکاری اقتصادی را با این کشور به امضا رساندند؛ هنوز این پیمان‌ها به مرحله اجرای کامل درنیامده بود که عهد‌شکنی‌های آمریکا آغاز شد و پس از گذشت پنج سال آمریکا با متحد همیشگی خود یعنی انگلیس به‌دلیل بالا گرفتن اعتراضات مردمی در لیبی به این کشور حمله کرد‌ و به این ترتیب یکی از متحدان آمریکا یعنی قذافی طعم عهدشکنی آمریکایی‌ها را به‌خوبی چشید و به سرنوشت شومی دچار شد. 

رژیم بعث عراق که در دوران هشت سال دفاع مقدس هیچ‌وقت از کمک‌های مختلف آمریکا محروم نبود، قربانی دیگر اعتماد به این کشور است. عراق با وجود همکاری‌های مختلف با آمریکا در راستای خلع سلاح شیمیایی، توسط این کشور مورد حمله قرار گرفت و هنوز هم به‌خوبی روی آرامش را به خود ندیده است.

اینها فقط دو نمونه‌ کوچک از عهدشکنی آمریکا نسبت به هم‌پیمانانش است که قطعا نمی‌توان پایانی بر آن متصور شد؛ اما از پشت خنجر زدن آمریکایی‌ها به کُردها یک دلیل دیگر دارد و آن سیاست تاجرمابانه دونالد ترامپ است که چاشنی این عهدشکنی شد.

ترامپ در توجیه عهدشکنی خود در برابر کُردها در پیامی توئیتری گفت: «شاید ما در فرآیند خروج از سوریه باشیم؛ اما به هیچ وجه کُرد‌ها را که مردمی خاص و جنگجویانی شگفت‌انگیز هستند به حال خود رها نکرده‌ایم. روابط ما با ترکیه که یک شریک تجاری و متحد ما در ناتو است نیز بسیار خوب است. ترکیه جمعیت زیادی از کُردها دارد و به‌خوبی می‌داند که اگرچه ما تنها 50 سرباز در سوریه داشتیم و آنها را از سوریه خارج کرده‌ایم، اقدام به هرگونه جنگ غیرضروری (در شمال شرقی سوریه) به ویرانی اقتصاد ترکیه و پول شکننده آنها منجر خواهد شد. ما از لحاظ تسلیحاتی و مالی به کردها کمک خواهیم کرد.»

این توئیت ترامپ، به‌خوبی نشان‌دهنده رویکرد سیاست دولت آمریکا و دونالد ترامپ نسبت به هم‌پیمانانش است؛ وی در توئیتش در توجیه تصمیم خود ابتدا سعی می‌کند با تهدید ترکیه بگوید، شراکت تجاری و نظامی با این کشور را حفظ می‌کند و در قسمت بعدی حتی پس از آنکه نسبت به کُردها عهدشکنی کرده در رفتاری مضحک به آنها وعده می‌دهد.

سیدحسن نصرالله در روزهای اخیر طی سخنرانی با تاکید بر اینکه تجربه نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها از همپیمانان خود حمایت نمی‌کنند و هیچ احترامی برای توافقات قائل نیستند، گفت که نمی‌توان به ایالات متحده اعتماد کرد، چون هرکسی را که به آن تکیه کند، خوار و ذلیل می‌کند.»

با توجه به سرنوشت تلخ هم‌پیمانان آمریکا و این روزهای کُردهای سوریه، افرادی که هنوز کورسوی امیدی نسبت به وعده‌های آمریکایی‌ها دارند و راه برون‌رفت از مشکلات را در توافق با آنها جستجو می‌کنند، باید بدانند که این کشور دروغگوی بزرگی بیش نیست و هم‌پیمانان این کشور دیر یا زود به سرنوشت کُردهای شمال سوریه دچار خواهند شد.

انتهای پیام/421

نظر شما
پربیننده ها