«میرشکاک» شاعر تیر و ترکش و فانسقه و سربند

یک شاعر و نویسنده دفاع مقدس گفت: نخستین شعر دفاع مقدس را یوسفعلی میرشکاک در پنجم مهر سال ۵۹ گفت که در صفحه اول روزنامه جمهوری اسلامی به چاپ رسید، او شاعر تیر و ترکش و فانسقه و سربند است.
کد خبر: ۳۹۹۱۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵ - 31May 2020

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «عبدالرحیم سعیدی‌راد» شاعر و نویسنده دفاع مقدس در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه «از پارسی تا فارسی» ادبیات انقلاب اسلامی را عجین با دفاع مقدس دانست و اظهار داشت: این ادبیات در دوران گذشته به شعر جنگ معروف بود و با گذر زمان مفاهیم تکاملی به خود گرفت.

وی دفاع مقدس را دفاعی همه جانبه از سوی مردم تعریف کرد و خطرنشان کرد: نخستین شعر دفاع مقدس را «یوسفعلی میرشکاک» در پنجم مهر سال ۵۹ گفت که در صفحه اول روزنامه جمهوری اسلامی به چاپ رسید.

سعیدی راد ادامه داد: مفهوم دفاع مقدس در ابتدا وارد ادبیات جنگ شد و کم کم شکلی نو به خود گرفت. این ادبیات ابتدا شکلی شعارگونه داشت و این ویژگی خصلت اولیه این نوع ادبیات بود که در آثار انقلاب نیز نمود دارد.

شعر و شعور در ادبیات جنگ
این پژوهشگر حوزه دفاع مقدس افزود: این شعارگونگی در دهه نخست جنگ موج می زند؛ اما این ادبیات پا به پای رزمندگان در جبهه ها حضور داشت و گاه اشعار سروده شده مبنی بر تهییج مردم برای دفاع از میهن و گاه در خصوص عملیات و اعزام رزمنده ها به جبهه بود.

سعیدی راد تشویق به مقاومت را از دیگر ویژگی های ادبیات دفاع مقدس برشمرد و گفت: این شعر پا به پای دفاع مقدس رشد پیدا کرد و مضامین مختلفی برگرفته از اسامی رمز عملیات ها، واژگان شهید و جانباز وارد ادبیات معاصر شد.

نوای آهنگران روحیه بخش و امیدآفرین
وی در پاسخ به شنونده برنامه که پرسید «آیا نوحه ها نیز در زمره ادبیات دفاع مقدس جای می گیرد یا خیر» اظهار کرد: نوحه یکی از انواع شعری است. در دوران جنگ تحمیلی سرود و نوحه هایی که از رسانه پخش می شد، گونه ای از شعر بودند. این اشعار بصورت آهنگین توسط مداحان خوانده و با سینه زنی همراه بوده و هست.

سعیدی راد این نوحه ها را دارای مضامین حماسی دانست و گفت: نوحه هایی که توسط سردار آهنگران خوانده می شد، تاثیر بسیاری در روحیه رزمندگان و مردم در پشت جبهه داشت. این نوحه های جایگاهی خاص در ادبیات دارد که باید بیش از پیش بدان پرداخته شود.

سروده‌های دفاع مقدس را ثبت ملی کنید
این محقق دفاع مقدس افزود: قالب ترانه در آن دوران ظهور و بروز نیافته بود و لذا نوحه از جایگاه ویژه ای برخوردار بود و حتی برخی از این قطعات در تاریخ دفاع مقدس، باید ثبت ملی شود. به سان سرود «خجسته باد این پیروزی» که برای آزادسازی خرمشهر سروده شد و در ذهن تاریخ ایران جاودان مانده است.

سعیدی راد تصریح کرد: حتی بسیاری افراد شعر گفتن را با نوحه سرایی آغاز کردند. شخصا در سال ۶۴ که رزمنده ای نوجوان بودم بدلیل احساس نیاز به این گونه شعری، به سرودن روی آوردم.

از مراسم صبحگاه الهام گرفتیم
وی افزود: اولین سروده هایم دعاهایی بود که در مراسم صبحگاه بصورت شعاری مطرح می شد. از همان دوران نیاز به شعر شعاری احساس شد و لذا شروع به سرودن کردیم.

سعیدی راد در بخشی دیگر از این برنامه رادیویی با اشاره به چاپ نوحه ها و مداحی های آهنگران بصورت کتب کوچک و قیمت نازل در دهه ۶۰ گفت: بعد از آن هم کتب دیگری با همین رویه به چاپ رسیده و بنیاد حفظ آثار اشعار خوب را جمع آوری به در دسترس عموم قرار داده است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار