مهران آزاد شد، قلب امام شاد شد -12/

تلاش رژیم بعث برای منزوی کردن ایران در پی آزادسازی مهران

بعد از آزادسازی مهران و بیرون راندن ارتش عراق از این منطقه، مقامات عراقی سعی داشتند جامعه جهانی را به سمتی ببرند تا ایران را منزوی و از این طریق صلح را به جمهوری اسلامی تحمیل کنند.
کد خبر: ۴۰۴۵۴۰
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۷ - 07July 2020

تلاش رژیم بعث برای منزوی کردن ایران در پی آزادسازی مهرانبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، کتاب «آزادسازی مهران، شکست استراتژی دفاع متحرک عراق» که در دو جلد منتشر شده است، چهل و دومین مجلد از مجموعه «روزشمار جنگ ایران و عراق» است. این مجموعه توسط «مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس» و به کوشش «مهدی حاجی خداوردی‌خان» تدوین و تنظیم شده است.

کتاب «آزادسازی مهران...» به وقایع 34 روز از دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، از 15 خرداد تا 17 تیر 1365 می‌پردازد. هر فصل از کتاب شامل وقایع یک روز در حوزه نظامی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی می‌شود. مهم‌ترین موضوع این جلد از مجموعه «روزشمار جنگ ایران و عراق» عملیات کربلای 1 است که با ذکر جزییات به آن پرداخته شده است. ازآنجایی‌که در بحث تولید محتوا، به مستندسازی نیازمندیم انتشار کتاب‌هایی ازاین‌دست بسیار ضروری و لازم است.

آخرین قسمت از این نوشتار را با عنوان «مهران آزاد شد، قلب امام شاد شد» که از متن این کتاب گرفته شده در ادامه می‌خوانید:

ادعای قدرت در موضع ضعف

«در پی موفقیت رزمندگان در عملیات کربلای 1 و آزادسازی شهر مهران، نماینده دائمی ایران در سازمان ملل متحد، امروز، (17 تیر 1365) دو نامه جداگانه برای دبیرکل این سازمان ارسال کرد. وی در نامه اول شروط عراق برای پذیرش صلح را ناقص دانست و خواست که عراقی‌ها بندهای بهتری را جایگزین آن کنند، در نامه دوم هم اتهامات مقامات عراقی مبنی‌بر پرتاب موشک زمین به زمین ایران علیه مناطق مسکونی کرکوک را کاملا کذب و آن را بهانه‌ای برای ادامه حملات عراق به مناطق مسکونی ایران عنوان کرد.

در حالی که امروز، رادیو صوت‌الجماهیر برای اولین بار آزادسازی مهران به دست قوای ایران را با این عبارت که «امروز، حکام سرسپرده تهران به بازپس‌گیری مهران می‌بالند» اعلام کرد، خبرگزاری عراق از بغداد به نقل از طارق عزیز گفت که عراق بر مواضعش در منطقه مهران تسلط دارد.

طارق عزیز همچنین از تمام کشورهای جهان خواست ایران را از خانواده جهانی منزوی کرده و از مجهز کردن آن با اسلحه، تجهیزات نظامی و متخصصان فنی خودداری کنند تا این کشور پایان جنگ و بازگشت صلح به منطقه را پذیرا شود.

رادیو اسرائیل نیز به نقل از وزیر امور خارجه عراق گفت که جامعه جهانی باید صدور اسلحه به ایران را تحریم و برای سرنگونی رژیم ایران اقدام کند. بر اساس این گزارش این رادیو، طارق عزیز تاکید کرد جامعه جهانی باید علیه حکومت موجود در تهران سیاست قاطع و روشنی اتخاذ کند و عراق مصمم است تا از امنیت منطقه در برابر خطر دخالت قدرت‌های خارجی دفاع کند.

نشریه کرنست اینترنشنال (چاپ کانادا) ضمن اشاره به اوضاع اقتصادی عراق، در خصوص روحیه ارتش بعث در جنگ با ایران نوشت که عراقی‌ها توان روحی خود را از دست داده‌اند.»

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار