روایتی از حماسه‌های فرمانده جوان پیشمرگان مسلمان کرد

شهید «احمد جوانمردی» کمتر از 24 سال داشت که فرماندهی پیشمرگان مسلمان کرد را عهده‌دار شد. بعد از چند ماه خدمت و شرکت در چندین عملیات به گردان عملیاتی «میرده» بین سقز منتقل شد و سرانجام در روز یکم آبان 1359 به شهادت رسید.
کد خبر: ۴۸۵۴۳۵
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۵ - 27October 2021

روایتی از حماسه‌های فرمانده جوان پیشمرگان مسلمان کردبه گزارش خبرنگار دفاع‎پرس از کردستان، پیشمرگ مسلمان کُرد شهید «احمد جوانمردی» در روز سوم دی 1335 در روستای تموته از توابع شهرستان سقز دیده به جهان گشود. پدرش محمد کشاورزی می کرد و مادرش بانو پریزاد به کار خانه داری مشغول بود.

احمد دوران کودکی را در زادگاهش پشت سر نهاد، اما زمانی که به سن یادگیری علم و دانش رسید به دلیل نبود امکانات آموزشی از رفتن به مدرسه محروم شد. البته با حضور عالم دینی در مسجد روستا، احمد توانست خواندن و نوشتن را فرا گیرد.

شهید جوانمردی همواره می‌گفت باید در راهی قدم برداشت که رضای خدا در آن باشد و اگر در انجام کارها به دنبال رضای خدا باشیم خدا ما را به راه فلاح و رستگاری هدایت خواهد کرد. ایشان بسیار اهل مدارا بود و بر این باور بود که خیلی از افراد وابسته به گروهک‌های ضد انقلاب در دام دشمن گرفتار شده‌اند و ناخواسته در راهی قدم نهاده‌اند که امیدی به بازگشت ندارند.

احمد کمتر از بیست و چهار سال داشت که به پیشنهاد شهید «حاج شریف صالحیان» که در آن زمان فرماندهی پیشمرگان مسلمان کرد را عهده دار بود، لباس جهاد در راه خدا را به تن کرد و راهی شهر دیواندره شد و بعد از چند ماه خدمت در آن منطقه و شرکت در چندین عملیات به گردان عملیاتی میرده که ما بین سقز و بانه در روستای میرده قرار داشت منتقل شد.

شهید جوانمردی مدام از سوی ضد انقلاب تهدید می‌شد و کمتر به زادگاهش تمونه بر می‌گشت و بیشتر اوقات را در شهر می‌ماند چون در شهر امنیت بیشتری داشت. یک روز به همراه دوستانش به روستا رفت و اموال و اثاثیه خانه را به شهر بانه انتقال داد و در سپاه بانه مشغول به خدمت شد.

ثمره زندگی‌اش یک فرزند پسر بود، زندگی ساده‌ای داشت، بیشتر اوقات به مأموریت اعزام می شد و هر لحظه گزارشی درباره حضور گروهک‌ها به دست رزمندگان سپاه اسلام می‌رسید به همراه پیشمرگان مسلمان کرد به منطقه اعزام می‌شد.

 پاییز سال 1360 برای شرکت در یک مراسم به شهر سقز رفته بود، وقتی از طرف سپاه به وی خبر دادند که به وجودش در منطقه نیاز است، برنامه‌اش را نیمه تمام رها کرد و راهی منطقه شد و در روز یکم آبان سال 1359 در روستای «نیزه رود» بانه به شهادت رسید. پیکر مطهر شهید احمد جوانمردی در گلزار شهدای سلیمان بگ بانه به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار