یادداشت/ سیدجواد هاشمی فشارکی

واکاوی مشکلاتی که انقلاب اسلامی با آنها روبروست

مشکلاتی که در کشور وجود دارند، اما رفع نشده‌اند و یا مشکلاتی که بوجود آمده است، عموماً ریشه تک بعدی ندارند. مشکلات کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و...، یا باقیمانده از رژیم قبل هستند و یا در دوران اخیر بوجود آمده‌اند.
کد خبر: ۵۵۳۶۱۲
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۹ - 20November 2022

نگرشی برعلل مشکلات موجود کشورگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ سید جواد هاشمی فشارکی، عضو شورای راهبردی جبهه مردمی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی؛ مشکلاتی که در کشور وجود دارند، اما رفع نشده‌اند و یا مشکلاتی که بوجود آمده است، عموماً ریشه تک بعدی ندارند. مشکلات کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و...، یا باقیمانده از رژیم قبل هستند و یا در دوران اخیر بوجود آمده‌اند.

بخشی از مشکلات، ناشی از سیاست‌ها و اقدامات غلط باقی‌مانده از رژیم دو هزار و ۵۰۰ ساله شاهنشاهی و بخصوص پهلوی بوده است که اموری از قبیل عقب‌افتادگی‌های کشور از قبیل علوم و فنون در دوران رژیم وابسته شاهنشاهی، سیاست‌ها و اقدامات غلط باقیمانده از رژیم قبل که هنوز ریشه‌کن نشده و ادامه دارد، مثل ضوابط و مقررات اجرایی، شرح درس و متون آموزش عالی، مفاسد اخلاقی و اداب اجتماعی گرچه اقداماتی در خصوص اصلاح آن صورت گرفته و هنوز بخش‌هایی از آن وجود دارد.

نقش غرب در زمینه‌سازی برخی مشکلات کشور

بخشی از مشکلات، ناشی از سیاست‌ها و اقدامات غربی‌ها در پیش از انقلاب بوده است. پیش از انقلاب ۳۵ هراز مستشار آمریکایی و انگلیسی در ایران حضور داشتند، که حقوق آن‌ها توسط شاه ایران پرداخت می‌شد و در سازمان بودجه، بخش کشاورزی، نظام آموزشی، نظامی و ... حضور داشته است، که علاوه بر اعمال سیاست‌های استکباری خود، به غارت نفت و دارایی‌های ما می‌پرداختند و کشور را در استضعاف نگه داشته بودند.

بخشی ناشی از رفتار برخی از مردم است. برخی از مردم کشور ما در سبک زندگی نادرست، انتظارات ناصواب، مصرف نادرست، گران‌فروشی، کمک به تقویت دلار در برابر پول ملی، با زمینه هوا‌های نفسانی و ضعف در بصیرت و رفتار غیر مسئولانه در رأی به افراد ناب برای تصدی مسولیت‌های عالی در کشور و شهر و موارد دیگر مشکلاتی را برای کشور بوجود آورده‌اند.

بخشی از مشکلات ناشی از ضعف‌ها و سوءمدیریت‌ها است. برخی رؤسای جمهور، وزرا، مدیرکل‌ها، شهرداران و دهیاران و... با سوءمدیریت خویش، عدم اجرای سیاست‌های کلان نظام، بعضا سوءاستفاده از موقعیت و یا اطلاعات خویش، عدم به‌کارگیری منابع موجود در سطح کشور، وارادت بی‌رویه و ... باعث بوجود آمدن مشکلاتی شده‌اند.

نقش آموزش و پرورش در رفع مشکلات کشور

بخشی ناشی از عملکرد معلمان و اساتید است. برخی از معلمان و اساتید مبلغ و مروج سیاست‌ها و برنامه‌های غربی بوده و عملا دانش‌آموزان و دانشجویان را شیفته غرب و دلزده از کشور پرورش می‌دهند و برخی نیز به رسالت معملی خود که رسالت انبیاست عمل نکرده و فقط تکالیف مقرره درسی خود را انجام داده و یا می‌دهند.

بخشی ناشی از عملکرد متخصصان و کارشناسان است. اشکال در طرح‌های تهیه شده توسط متخصصان و کارشناسان و برنامه‌های پیاده شده آنان، سبب ضعف‌ها و آسیب‌پذیری‌هایی برای کشور و مردم را بوجود آورده است.

بخشی نیز ناشی از تحریم‌ها دشمنان خارجی است. تحریم‌های ظالمانه آمریکایی‌ها و غربی‌ها و محدودسازی تعاملات اقتصادی کشورمان با کشور‌های دیگر، که مانع برنامه ریزی عادی و پیشرفت کشور شده‌اند.

بخشی نیز ناشی از شبیخون فرهنگی دشمنان است. ترویج فساد و بی‌بند و باری در روابط فردی و اجتماعی و لباس و پوشاک و تحمیل مد‌های ضدفرهنگ (مثل شراب و قمار و مو‌های عجیب و داشتن سگ) و حتی غیر عقلانی (مثل پارگی لباس) تخریب بنیان‌های قیودات مذهب و دین برخی از مردم را به‌همراه آورده است.

بخشی نیز ناشی از عملیات روانی دشمنان است. فعالیت ده‌ها شبکه ماهواره‌ای و رادیویی و فضای مجازی، نشریه و... آمریکا، غربی‌ها، اسرائیل، عربستان و... علیه بخشی از افکار عمومی را به‌همراه آورده است.

بخشی نیز ناشی از تلاش‌های منافقین است. منافقین قدیم و جدید داخلی، بخصوص اصلاح طلبان در نظریه پردازی‌های مغایر با شرع مقدس و منافع ملی، حمایت‌های مادی و پشتتیبانی‌های صورت گرفته توسط آنان در همسویی با دشمنان بوده و به‌عبارتی زمینه نفوذ و تحقق برنامه‌های دشمنان خارجی شده‌اند.

بخشی ناشی از افراد نفوذی است. یا توسط بمب گذاری و خرابکاری‌های آن و یا سرقت اطلاعات و یا ایجاد اشکال در کار‌ها که خسارات زیادی را وارد کرده‌اند.

تاثیر خسارات جنگ تحمیلی در مشکلات امروز

بخشی ناشی از جنگ تحمیلی است: تجاوز رژیم بعث عراق به استان‌های غربی کشور و بمباران تعدادی از شهر‌ها و زیر ساخت‌های کشور، علاوه بر از دست دادن ۲۰۰ هزار نفر از بهترین جوانان کشور، خسارات‌های هنگفتی بر کشور وارد شد و هشت ساله کشور نه تنها رشد نداشت، بلکه با شیب منفی مواجه شد.

بخشی نیز ناشی از فتنه‌های براندازی دشمنان خارجی است: طرح ریزی‌های تجزیه استان‌های کشور، کودتا، فتنه، و ... که مشکلات زیادی را هم برای برقراری امنیت کشور و هم مانع سهولت خدمت رسانی به مردم را به‌همراه داشته است.

بخشی نیز ناشی از رسانه ملی است. رسانه ملی پس از انقلاب بسیار متحول شده و برنامه‌های بسیار ارزنده داشته‌ است، ولی با پخش برنامه‌هایی که با دین مبین اسلام و انقلاب فاصله داشته، چه در حوزه تبلیغ کالا و مد و چه حوزه مسایل فرهنگی و سیاسی سبب انحراف افکار عمومی شده‌اند.

بخشی نیز ناشی از رسانه‌های خودی بوده است. رسانه‌هایی که در فضای ازاد ایران پس از انقلاب مجوز گرفته و حتی از سوبسید کاغذ و ... برخوردار بوده‌اند، مطالب غیر مصالح دین مبین اسلام و انقلاب را نشر و ترویج داده‌اند، چه در حوزه تبلیغ کالا و مد و چه حوزه مسایل فرهنگی و سیاسی سبب انحراف افکار عمومی شده‌اند.

بخشی نیز ناشی از شخصیت‌های سیاسی بوده است. بسیاری از افرادی که به نعمت انقلاب، مَناسبی را کسب کرده و از بیت‌المال ارتزاق کرده‌اند، ولی متأسفانه در گفتار و رفتارشان، مطالب مغایر دینی و غیر انقلابی و مغایر منافع ملی بروز یافته و بعضاً نیز سوءاستفاده و اختلاس داشته و سبب بدبینی مردم به جایگاه مسولین و کارگزاران نظام شده‌اند.

بخشی نیز ناشی از شخصیت‌های هنری و ورزشی و... هنرمندان، ورزشکارانی است که در مراکز دانشگاهی بوجود آمده‌اند که پس از انقلاب تحصیل کرده‌اند و در فرصت‌هایی که کشور در اختیارشان گذشته، رشد کرده و در جامعه معروفیت یافته‌اند، در حالیکه از اخلاق به‌دور بوده‌اند، و گفتار‌ها و رفتار‌هایی داشته‌اند که مغایر دین مبین اسلام و انقلاب بوده و یا نشر و ترویج داده‌اند و تاثیر منفی بر برخی از مردم جامعه داشته‌اند، چه در حوزه تبلیغ کالا و مد و چه حوزه مسایل فرهنگی و سیاسی سبب مشکلات شده‌اند.

بخشی ناشی از آشوب‌ها است. آشوب‌های دشمنان در برخی از استان‌ها، ترور‌های منافقین اولیه در سال ۱۳۶۰، فتنه ۱۳۷۸، ۱۳۸۸، ۱۳۹۶، ۱۳۹۸، ۱۴۰۱ خسارات زیادی به اموال دولتی و خصوی وارد کرده و هزینه‌های سنگینی شده است.

بخشی ناشی از بحران‌های طبیعی است. بحران‌های سیل و زلزله مختلفی که هر ساله در نقاطی از کشور رخ داده و خشکسالی سنگینی که بر دنیا و کشور بوجود آمده، خسارات زیادی وارد کرده و سبب جذب بخش زیادی از منابع دولتی و مردمی شده است. موارد دیگر...

سخن پایانی

کشورمان با مشکلات عدیده‌ای مواجه است که تک بعدی نبوده و ریشه در گذشته دور و همچنین حوادث اخیر دارد که دولت و ملت با آن مواجه هستند. دشمنان ضمن اینکه بر فشار‌های خویش می‌افزایند، در عین حال بر ناکارآمدی نظام هم می‌دمند که بسیار غیرمنصفانه است.

مجموعه مشکلات در یک تحقیق علت و معلولی احصا و معنا پیدا می‌کنند. بسیاری از مشکلات معلولی هستند که ریشه در موارد فوق دارند که نیاز به فهم دقیق مسایل، علت‌ها و معلول‌های آن هستند.

لازم است مشکلات کشور در اتاق‌های فکر با نگاه جامع بررسی و ریشه‌یابی شده و راهکار‌های لازم جهت رفع آن تلاش شود، تا ان‌شاءالله کشور به‌سرعت از آن خارج شده و تمدن نوین اسلامی گام دوم انقلاب محقق شود.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها