سرنوشت نامعلوم مسکن مهر؛

مردم همچنان چشم امید به خانه‌دار شدن دارند

مسکن مهر تدبیری بود که معضل مسکن اقشار کم درآمد جامعه را سروسامانی دهد. سروسامانی که حالا به سرنوشت نامعلومی دچار شده؛ نه تنها نتوانسته به اوضاع آشفته بازار مسکن رونقی دهد بلکه به مشکلات مردم نیز افزوده است.
کد خبر: ۸۷۲۷۷
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۸ - 13June 2016

مردم همچنان چشم امید به خانه‌دار شدن دارند

به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس؛ پروژه مسکن مهر در دولت دهم کلید خورد و به مردم وعده داده شد که تمامی ایرانیان صاحب مسکن خواهند شد درحالیکه در پایان اتمام دوره دهم ریاست جمهوری تنها حدود نیمی از این واحدها بنابر آمار وزارت مسکن به متقاضیان تحویل داده شد.

با روی کارآمدن دولت یازدهم تحویل بیش از یک میلیون واحد مسکن مهر، تامین خدمات روبنایی سایت ها و حمل و نقل شهرهای جدید به شهرهای مادر از بزگترین چالشهای آخوندی در بخش مسکن بود.

درحالیکه آخوندی وزیر مسکن بارها از طرح مسکن مهر انتقاد کرده و این طرح را عامل رکود بازار مسکن دانسته؛ ولی مردم همچنان در آرزوی خانه دار شب را صبح میکنند و چشم امیدشان به دستان مسئولین است.

براین اساس؛ تازهترین گزارشها از بلاتکلیفی 1.1 میلیون مسکن مهر نیمه تمام حکایت دارد که برای اتمام آنها بین 12 تا 15 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. در عین حال، بانک مرکزی به دلیل تورمزا بودن طرح، اعتقادی به پرداخت این میزان اعتبار ندارد و همین موضوع نگرانی شهروندان را در پی داشته است.

در حال حاضر از 2 میلیون و 200 هزار واحد مسکن مهر، یک میلیون و 100 هزار واحد باقیمانده است که این واحدها برای اتمام نیاز به 12 تا 15 هزار میلیارد تومان اعتبار دارند در حالی که بانک مرکزی معتقد است اختصاص این خط اعتباری به مسکن مهر موجب تورم میشود و مغایر با سیاستهای بانک مرکزی برای کاهش تورم است.

براین اساس، جلساتی بین وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی برای اختصاص تسهیلات مابقی پروژه برگزار شده اما تاکنون بانک مرکزی با این خط اعتباری موافقت نکرده است، ضمن آنکه رئیس سازمان ملی زمین و مسکن به پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر به 30 میلیون تومان هم اشاره کرد اما وزیر راه و شهرسازی با تکذیب این خبر گفته است که تاکنون جلسهای برای افزایش سقف وام نداشتهایم.

مطابق با آمارهای دولت، در حال حاضر از 50 هزار میلیارد تومان خط اعتباری که دولت دهم برای واحدهای مسکن مهر در نظرگرفته بود، 42 هزار میلیارد تومان پرداخت شده است اما به دلیل مشکلات زیربنایی و روبنایی بخش زیادی از واحدهایی که به اتمام رسیده، قابل سکونت نیست و در واقع مردم درحالی اقساط وام را میپردازند که امکان سکونت در واحدها را هم ندارند.

از سوی دیگر، وزارت نیرو برای تامین زیرساختهای آب و برق در پروژه های مسکن مهر نیاز به 6 هزار میلیارد تومان منابع مالی دارد که به دلیل نبود این منابع، خدمات رسانی به سایتهای مسکن مهر امکان پذیر نیست.

براساس آنچه گفته شد؛ حال با توجه به اهمیت تامین مسکن برای شهروندان باید تدبیری از سوی مسئولان اندیشیده شود تا سرمایه مردم از بین نرود؛سرمایهای که ممکن است کل ثمره زندگی یک مرد باشد تا آن را جمع کرده و سرپناهی برای خانوادهاش فراهم کند.

مردم نباید در اختلاف نظرهای مسئولین سردرگم باشند چون این حق شهروندی آنان است که مسکنی برای ایجاد محیطی امن توام با آرامش داشته باشند.

رهبر معظم انقلاب نیز درخصوص تامین مسکن مردم به این امر مهم توجه ویژه داشته و فرمودند: ما در این زمینهها - هم در مورد ازدواج جوانان، و هم در مورد لوازمى که ازدواج دارد – سفارشهاى زیادى هم به مسئولان دولتى کردهایم؛ از جمله مسئله مسکن، که من مدتهاست به وزارت مسکن سفارش کردهام. آنها دارند اقدامهایى هم مىکنند؛ ساخت مسکنهاى موقت اجارهاى، براى زوجهاى تازه ازدواج کرده. امیدواریم که این مقدمات فراهم بشود و انشاءاللَّه مشکل ازدواج به شکلى حل گردد.

ایشان خاطرنشان کردند: ما هم همیشه این غصّه را در دل داریم که چرا مسئله مسکن در جمهورى اسلامى به معناى حقیقى حل نشده است. نمىخواهیم بگوییم که همه خانوادهها یک مسکن ملکى داشته باشند. چون معلوم نیست داشتن مسکن ملکى، خیلى امتیاز باشد، بعضىها با مسکن اجارهاى، از جهات مختلف راحتتر و برایشان بهتر است. ترجیح مىدهند پول خانه را در کار دیگر بیندازند و خانه اجاره کنند. این گونه افرادى هستند، لکن آن افرادى که واقعاً مستضعف و محرومند، اجاره برایشان سنگین است، باید یک سرپناهى از خودشان داشته باشند.

رهبر معظم انقلاب افزودند:من همیشه دنبال این بودهام و به مسئولان هم همیشه براى مسکن و وام و سایر نیازهاى زندگى جوانان سفارش کردهام. ما اینها را مفروض مىگیریم؛ اما مىخواهم بگویم که مسئولیت این کار در درجه اول، مسئولیت خانوادگى و شخصى است.

براین اساس چه خوب است که مسئولین هم هرچه زودتر موانع پیش روی طرح مسکن مهر را بردارند تا مردم را به آروزی خانه دار شدن برسانند. کسانیکه دیگر مویی سپید کردهاند ولی همچنان چشم انتظار مسکنی و مامنی برای خود هستند. توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری میتواند در این مسیر مسئولان را کمک و یاری کند تا به این خواسته مردم جامه عمل پوشانده شود.

نظر شما
پربیننده ها