کبیری در گفت‌وگو با دفاع پرس:

به ثمر رسیدن برجام در گرو محدودسازی توان دفاعی ایران است

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشوهای عضو برجام نمی‌توانند مستقل و به دور از اظهارنظرهای آمریکا نسبت به این توافق تصمیم‌گیری کنند، گفت: آنها می‌خواهند به قیمت محدود کردن ما در افزایش توان دفاعی و موشکی، برجام به ثمر برسد.
کد خبر: ۲۹۲۳۳۰
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۰ - 22May 2018

/«سیدتقی کبیری» نماینده مردم شهرستان‌های خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس، با اشاره به 2 اقدام غیر عقلانی اخیر رئیس جمهور آمریکا مبنی بر نقض برجام و انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به «قدس شریف»، این دو اقدام را از بزرگترین اشتباهات تاریخی آمریکا عنوان کرد و اظهار داشت: عمده علتی که باعث شد ترامپ به صورت یک طرفه از برجام خارج شود و درست در زمانی که تمام افکار جامعه جهانی متوجه این توافق است سفارت کشورش را به قدس انتقال دهد، فشارهای لابی‌های صهیونیستی بود.

این نماینده خانه ملت با اشاره به عدم موافقت برخی از کشورهای اروپایی نسبت به عملکرد ترامپ در فلسطین گفت: وقتی که ترامپ بحث انتقال سفارت کشورش از تل‌آویو به قدس را مطرح کرد، کشورهایی که پیش‌بینی می‌شد با اقدام ترامپ موافقت کنند هم به مخالفت پرداختند، این در حالی است که عربستان که داعیه‌دار ام‌القرایی اسلام است آمریکا را در این زمینه همراهی می‌کند و این عدم توجه کشورهای مدعی اسلام نسبت به مسئله مهم و حیاتی فلسطین به دلیل وابستگی منافع کشورشان به آمریکاست.

وی با بیان اینکه اقدامات ترامپ باعث شده که ملت‌ها نسبت به وی انزجار پیدا کنند، گفت: حمایت از به شهادت رساندن بیش از 60 نفر و مجرح کردن سه هزار نفر از مردم بی‌دفاع فلسطین از جنایاتی بود که ترامپ برای اثبات پشتیبانی از رژیم صهیونیستی انجام داد.

نماینده مردم شهرستان‌های خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: رئیس جمهور آمریکا گمان می‌کرد که در جوامع بین‌المللی جایگاه ویژه‌ای دارد و نزد ملت‌ها محبوب است، لذا همسو شدن با سیاست‌ها و اهداف صهیونیست‌ها که جهان بر هویت جعلی آن‌ها واقف است، احساس تنفر نسبت به ترامپ را افزایش داده است.

وی گفت: اقدامات ضد انسانی ترامپ علیه مسلمانان و به ویژه ملت فلسطین، آمریکا را با بحران رو‌ به‌رو و این کشور را متحمل خسارات سنگینی خواهد کرد.

این نماینده خانه ملت با اشاره به پیش‌بینی مقام معظم رهبری مبنی بر زوال و نابودی رژیم جعلی صهیونیستی در 25 سال آینده خاطرنشان کرد: هتک حرمت و جسارت به مقدسات اسلامی و مداخله در امور فلسطینیان و انتقال سفارتخانه آمریکا به قدس باعث می‌شوند که در روند این نابودی تسریع شود.

کبیری در ادامه با اشاره به خارج شدن رئیس جمهور آمریکا از برجام گفت: کشورهای باقی مانده در این قرارداد با آمریکایی‌ها هماهنگ و متحد هستند و نمی‌توانند بدون اظهارنظرهای ترامپ در این خصوص تصمیم بگیرند، لذا عملکرد آمریکایی‌ها در برجام سناریویی از قبل تعیین شده بود که در آن اروپایی‌ها هم همسو با اهداف ترامپ اقدام خواهند کرد.

وی با اشاره به سفرهای رئیس جمهور آمریکا قبل از اعلام رسمی خروج کشورش از برجام به فرانسه، آلمان و انگلیس گفت: در این نشست و برخواست‌ها سناریویی طراحی شد که ترامپ پیش گام خروج از برجام شود و اروپا هم در پشت صحنه گام‌های بعدی را بردارد.

نماینده مردم شهرستان خوی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم حمایت صدر اعظم آلمان از تجارت شرکت‌های آلمانی با ایران گفت: قبل از خروج ترامپ از برجام شرکت‌های آلمانی بدون محدودیت در کشور ما فعالیت تجاری داشتند اما به محض خارج شدن آمریکا از توافق برجام، صدر اعظم آلمان اعلام کرده که شرکت‌های آلمانی نمی‌توانند در مقابل مخالفت‌های آمریکا ایستادگی کنند و باید از روند فعالیت در ایران صرف‌نظر کنند. این نشان می‌دهد که هیچ کدام از کشورهای عضو برجام نسبت به این توافق حسن‌نیت ندارند و در حال پیاده‌سازی اقداماتی هستند که از سوی آمریکا به آن‌ها دیکته شده است.

کبیری فرصت‌طلبی و زیاده‌خواهی را از مهم‌ترین صفات کشورهای عضو برجام دانست و گفت: آنها می‌خواهند به قیمت محدود کردن ما در افزایش توان دفاعی و موشکی، برجام به ثمر برسد اما مواضع جمهوری اسلامی در قبال توان دفاعی کشورمان از اولین روز انعقاد برجام مشخص بود و تحت هیچ شرایطی به آنها اجازه نمی‌دهیم در این امور که خط قرمز کشور ماست اظهار نظر کنند و زمانی‌که احساس کنیم منافع کشور ما مورد تهدید غربی‌هاست به تعهدات خود در برجام عمل نخواهیم کرد.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار