گزارش دفاع‌پرس/

۱۳ آبان ریشه در تاریخ سیاسی ایران اسلامی دارد

۱۳ آبان در تقویم کشورمان به عنوان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی ثبت شده است؛ روزی که برای ملت تاریخ‌ساز ما یادآور سه واقعه مهم در طول ۵۰ سال گذشته است.
کد خبر: ۳۶۸۳۵۰
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۴:۳۵ - 04November 2019

۱۳ آبان ریشه در تاریخ سیاسی ایران اسلامی داردبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، کشور پهناور ایران به جهت برخورداری از منابع عظیم طبیعی، ساختار سوق الجیشی همواره مورد توجه کشور‌های سلطه‌طلب و عرصه‌ای برای رقابت دولت‌های سرمایه‌داری بوده و در طول یک قرن گذشته بارها توسط قدرت‌های نوظهوری چون انگلیس و آمریکا مورد استثمار قرار گرفته است. 

۱۳ آبان در تقویم کشورمان به عنوان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی ثبت شده است؛ روزی که برای ملت تاریخ‌ساز ما یادآور سه واقعه مهم در طول ۵۰ سال گذشته است؛ نخستین واقعه در مهر سال ۱۳۴۲، اتفاق افتاد زمانی‌که دولت اسدالله علم به دستور شاه، طی یک لایحه قانونی پیشنهاد آمریکا را مبنی بر اعطای مصونیت قضایی و سیاسی به اتباعش را مورد تصویب قرار داد. این جریان با عنوان کاپیتولاسیون در سطح جامعه تسری پیدا کرده و مواضع اقشار مذهبی و ملی را در پی داشت، به‌طوری‌که در ۴ آبان ۱۳۴۳ حضرت امام خمینی (ره) طی نطقی تاریخی به رسوایی این اقدام ننگین پرداختند. در این اثنا ماموران رژیم طاغوتی در شب سیزدهم آبان ۱۳۴۳، با تعداد زیادی کماندو به منزل امام (ره) در قم حمله کرده و پس از دستگیری ایشان را با یک هواپیمای نظامی به ترکیه تبعید کردند.

واقعه دوم که در تاریخ ۱۳ آبان سال ۱۳۵۷ همزمان با اوج‌گیری انقلاب اسلامی، حادث شد، جریان به شهادت رساندن تعدادی از دانش‌آموزان انقلابی توسط ماموران رژیم در اطراف دانشگاه تهران بود، این افراد که در حمایت از مردم انقلابی از مدارس خارج شده و خود را به محل اجتماع دانشجویان رسانده بودند هدف تیراندازی مأموران حکومت طاغوتی قرار گرفته و به شهادت رسیدند. این حادثه در واقع دومین حمله وحشیانه و دومین کشتار و حادثه خونین در دولت شریف امامی بعد از اتفاقات هفدهم شهریور بود که موجب به خاک و خون کشیدن جوانان و نوجوانان این مرز و بوم شد.

واقعه سوم نیز در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ رخ داد؛ بعد از پیروزی انقلاب و بروز گروه‌های سیاسی مختلف که همگی به نوعی خود را در این انقلاب سهیم می‌دانستند، جمعی از دانشجویان کشور در قالب تشکلی که پیروی از خط امام را مشی خود می‌دانستند در پاسخ به گرایشات لیبرالیستی و در راستای حراست از آرمان‌های انقلاب اسلامی، همچون استقلال‌طلبی، آزادی‌خواهی و استکبار ستیزی برای مقابله با خاستگاه نظام سرمایه‌داری در سیزدهم آبان ۱۳۵۸ وارد ساختمان سفارت آمریکا شده و لانه جاسوسی بزرگترین کشور امپریالیستی را برای همیشه از وجود جاسوسان وطن فروشان و دشمنان ملت ایران پاکسازی کردند.

اگرچه این حرکت توسط قشر دانشجویی انجام شد؛ اما قاطبه ملت انقلابی ایران از آن حمایت و پشتیبانی کردند که این پشتیبانی همگانی دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد، از جمله اینکه حافظه تاریخی ملت ایران هنوز از کودتای 28 مرداد و از بین رفتن دولت مردمی مصدق که با حمایت روحانیت شیعی روی کار آمده بود، تخلیه نشده بود و مردم به خوبی اقدامات خصمانه آمریکایی‌ها را در مقابله با شکل‌گیری ایرانی مستقل و بالنده به دور از استراتژی کشور مبدا را درک کرده بودند، دوما مرکز هدایت و پشتیبانی بسیاری از توطئه‌ها و تحرکاتی که علیه نظام جمهوری اسلامی صورت گرفته و می‌گیرد، در واقع آنجا چیزی جز یک مرکز جاسوسی و توطئه‌گری نبود.

مسئله دیگری که ذهن ملت ایران را متوجه خود کرده بود، حمایت‌های مالی دولت آمریکا پس از جریانات کودتای 28 مرداد بود که در چندین فقره وام‌هایی معادل 45 میلیون، 70 میلیون و در نهایت 250 میلیون دلار به شاه ایران ارائه شد که اینگونه کمک‌های مالی در واقع کشور را روز به روز وابسته‌تر و دست بیگانگان را در مداخله امور مختلف باز می‌کرد و نفوذ آمریکا را در هیأت حاکمه بیشتر می کرد.

همانطور که عنوان شد، استکبارستیزی و انقلابی‌گری و مقابله با آمریکا یک پدیده یک روزه، یک ماهه و یک ساله نبوده و ریشه در تاریخ سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ملت ایران دارد که در طول یک قرن فرآیند تاریخی شکل گرفته و نمود پیدا کرده است. از آنجا که انقلاب اسلامی ایران با رویکرد استقلال‌طلبانه و آزادی‌خواهانه به پیروزی رسید، مسلما سیاست‌های خصمانه آمریکا پس از شکل‌گیری انقلاب اسلامی با قبل متفاوت و این بار از وضوح و شفافیت بیشتری برخوردار شد؛ همانطور که می‌بینیم توطئه آن‌ها از روزهای آغازین انقلاب اسلامی علیه ایران اسلامی با شدت بیشتری کلید خورده و تاکنون نیز ادامه داشته و در آینده هم این روند ادامه خواهد داشت؛ اما طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی آن‌ها {آمریکایی‌ها} در این مدت هرچه بلد بودند و می‌توانستند علیه اصل جمهوری اسلامی توطئه و اقدام کردند که البته ما هم در مقابل هر کاری توانستیم کردیم و در موارد زیادی حریف را به گوشه رینگ بردیم.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها