ناصری در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

۱۳۹۷ سال خوب ادبیات نبود/ برگزیدگان جایزه غنی‌پور به سختی انتخاب شدند

دبیر نوزدهمین دوره جایزه ادبی شهید حبیب غنی‌پور با اشاره به تولیدات ضعیف ادبی در سال ۱۳۹۷ گفت: به‌سختی توانستیم آثاری را برای بخش‌های مختلف جایزه ادبی شهید حبیب غنی‌پور انتخاب کنیم.
کد خبر: ۳۸۵۰۲۴
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۰ - 21February 2020

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس- ولی منصوریان؛ «محمد ناصری» دبیر نوزدهمین دوره جایزه ادبی شهید حبیب غنی‌پور در گفت‌وگو با دفاع‌پرس، با اشاره به این رویداد فرهنگی و هنری اظهار داشت: طی هجده دوره‌ای که جایزه ادبی شهید غنی‌پور برگزار شده و امروز در حال برگزاری نوزدهمین دوره آن هستیم، همواره با تنوع آثار سال‌های درخشانی وجود داشته که به‌دلیل کیفیت خیلی خوب، قابل توجه بوده‌اند. البته برخی از سال‌ها نیز وجود داشته که به‌لحاظ ادبی رونق چندانی نداشته‌ایم.

وی افزود: امسال متاسفانه یکی از سال‌های جشنواره غنی‌پور بود که در ادبیات داستانی سال ۱۳۹۷ می‌توانیم بگوییم جزء سال‌هایی بوده که خیلی خوب نبوده و در یک ارزیابی کلی در همه گروه‌های کودک، نوجوان و بزرگسال ما با زحمت توانستیم آثاری در حد برگزیده را شناسایی و معرفی کنیم.

۱۳۹۷ سال خوب ادبیات نبود/ برگزیدگان جایزه غنی‌پور به سختی انتخاب شدند

دبیر نوزدهمین دوره جایزه ادبی شهید حبیب غنی‌پور ادامه داد: اگر بخواهیم یک ارزیابی کلی از اوضاع ادبی سال ۱۳۹۷ داشته باشیم باید بگوییم انگار نویسندگان در فضای امروز جامعه درگیر نیستند؛ یعنی آثارشان حاوی آن ادبیاتی که ادبیات روز باشد، نیست. عمدتاً رمان‌های تاریخی مورد توجه قرار گرفته بود یعنی انگار نویسندگان بیشتر راغب‌اند به گذشته و مسائل بپردازند و احیاناً اگر حرفی برای گفتن دارند در آن قالب بگویند و برخی از مسائل و موضوعات روز کمتر در آثار دیده شده است؛ این نکته در آثار نوجوان و بزرگسال بیشتر مورد توجه بود.

غلبه کتاب‌های ترجمه کودک ادامه‌دار است
ناصری درخصوص بخش کودکان گفت: در بخش کودکان غلبه کتاب‌های ترجمه‌ای که از دایره قضاوت ما خارج است، قابل توجه و زیاد بود. ما در این بخش دغدغه تالیف داریم و جشنواره شهید غنی‌پور به کتاب‌های ترجمه‌ای کاری ندارد.

وی علت مشترک نبودن کتاب‌های برگزیده جایزه ادبی شهید غنی‌پور با جایزه ادبی جلال آل احمد را دانست و تصریح کرد: حداقل در ۱۰ دوره گذشته جشنواره شهید غنی‌پور داوران، داوران ثابتی بوده‌اند. ما در جلسه‌ای که مرحوم فردی نیز حضور داشتند به این نتیجه رسیدیم که ما به‌جای اینکه داورانی خارج از گروه خودمان و شورای نویسندگان داشته باشیم که مجبور بودیم همواره اصول و نگاه مسجدی خودمان را برای آن‌ها تبیین کنیم، باید همه داوران را از درون خودمان انتخاب کنیم. به‌همین دلیل است که داوران این جایزه به یک وفاق ذهنی رسیده‌اند؛ البته ما اصول داریم که برایمان مهم است و قبلاً منتشر نیز شده است. مثلا اینکه ما به هیچ سلیقه خاص ادبی توجه نمی‌کنیم یعنی همه سلایق ادبی را به رسمیت می‌شناسیم، ولی آنچه به معیارهایمان نزدیک باشد قابل توجه‌تر است.

۱۳۹۷ سال خوب ادبیات نبود/ برگزیدگان جایزه غنی‌پور به سختی انتخاب شدند

دبیر نوزدهمین دوره جایزه ادبی شهید حبیب غنی‌پور گفت: جایزه جلال و یا هر جایزه ادبی دیگر مبانی خودشان را دارند و معمولاً اینکه در جشنواره‌های دیگر می‌بینید انتخاب‌ها خیلی با هم متفاوت است و حتی مغایرت‌هایی هم با هم دارند به این دلیل است که ترکیب شورای داوران آن‌ها همواره عوض می‌شوند و لذا انتخاب‌ها متفاوت می‌شوند. ما طی این نوزده دوره یک ترکیب و اصول ثابتی داریم و به همین دلیل انتخاب‌های خودمان را داریم و حقیقتاً کاری به سایر جشنواره‌ها نداریم. انتخاب‌های دیگران برایمان مهم است، اما اینکه انتخاب آن‌ها را مبنا قرار دهیم، مطلقاً چنین نیست.

انتخاب‌های جشنواره غنی‌پور به فضای ارزش‌های امروز نزدیک‌تر است
ناصری به نامزد‌های بخش‌های مختلف جایزه ادبی شهید غنی‌پور اشاره کرد و گفت: انتخاب‌های امسال ما کتاب‌هایی است که به فضای ارزش‌های امروز ما نزدیک‌تر است. به همین جهت انتخاب‌های ما قدری نسبت به انتخاب‌های سایر جوایز ادبی متفاوت خواهد بود.

۱۳۹۷ سال خوب ادبیات نبود/ برگزیدگان جایزه غنی‌پور به سختی انتخاب شدند

وی در پاسخ به اینکه چه کتابی را امسال برای مخاطبین کتابخوانی توصیه می‌کنید، گفت: ما معمولا همه کتاب‌های نامزد شده در جایزه ادبی شهید غنی‌پور را برای مطالعه توصیه می‌کنیم و این کتاب‌ها، کتاب‌های قابل اعتنایی هستند. نامزد‌های ما در بخش نوجوان و بزرگسال کتاب‌های خواندنی هستند و برگزیدگان هم قطعاً خواندنی خواهند بود.

حوزه هنری تنها دستگاه حمایت کننده از برگزیدگان جایزه غنی‌پور
دبیر نوزدهمین دوره جایزه ادبی شهید حبیب غنی‌پور درباره حمایت امسال دستگاه‌های فرهنگی از برگزیدگان این جایزه ادبی اظهار داشت: حوزه هنری امسال اعلام آمادگی کرده است که در شب مراسم حضور خواهند داشت و به برگزیدگان جایزه‌ای اهدا خواهد کرد؛ حوزه هنری تنها دستگاه فرهنگی است که امسال به برگزیدگان جوایزی را اهدا خواهد کرد. ما این امکان را فراهم کرده‌ایم که هر ارگان، نهاد و دستگاهی آمادگی دارد در شب مراسم اختتامیه از نویسندگانی که کتاب‌هایشان برگزیده یا تقدیر می‌‎شود، حمایت کند.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها