۸ کشور اروپایی از ادامه شهرک‌سازی‌های اسرائیل ابراز نگرانی کردند

نمایندگان هشت کشور اروپایی امروز پنجشنبه «نگرانی شدید» خود را نسبت به شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطینیان در کرانه باختری و قدس شرقی ابراز نگرانی کردند.
کد خبر: ۳۸۵۸۶۵
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۴ - 27February 2020

۸ کشور اروپایی از ادامه شهرک‌سازی‌های اسرائیل ابراز نگرانی کردندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، نماینده‌های هشت کشور اروپایی امروز پنجشنبه از گسترش شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و قدس شرقی ابراز نگرانی کردند.

رسانه‌های وابسته به این رژیم گزارش دادند سفرای کشور‌های آلمان، اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، سوئد، ایرلند، هلند در دیدار با «روون آزار»، مشاور امنیت داخلی نسبت به شهرک‌سازی‌های جدید در «گیوات هاماتوس» و «هار هوما» (در شرق قدس اشغالی)، و منطقه مورد مناقشه‌ای E۱ از کرانه باختری ابراز نگرانی کردند.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه طرح ساخت ۳۵۰۰ واحد مسکونی در منطقه موسوم به «ای۱» - محله‌ای ساخته نشده در شهرک «معاله آدومیم» واقع در کرانه باختری و شرق قدس اشغالی - را تصویب کرد.

صد‌ها هزار اسرائیلی در شهرک‌هایی یهودی‌نشین که رژیم صهیونیستی بعد از جنگ ۱۹۶۷ و اشغال سرزمین‌های فلسطینی در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس ساخته است سکونت دارند. برخی گزارش‌ها حاکی است بیش از ۶۰۰ هزار شهرک‌نشین صهیونیست در کرانه باختری و قدس در میان سه میلیون فلسطینی اقامت دارند.

سازمان ملل و بیشتر کشور‌های جهان شهرک‌های رژیم صهیونیستی را غیرقانونی می‌دانند، زیرا این رژیم در جنگ سال ۱۹۶۷ میلادی این سرزمین‌ها را اشغال کرده و بر مبنای کنوانسیون ژنو هر گونه ساخت و ساز از سوی اشغال‌گر در سرزمین‌های اشغالی ممنوع است.

چند روز پیش «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم ضمن غیرقانونی خواندن شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطینیان، از این رژیم خواست تا در برنامه‌های خود برای ساخت هزاران واحد صهیونیست‌نشین در قدس شرقی تجدیدنظر کند.

بورل طی بیانیه‌ای با تأکید بر اینکه اقدامات رژیم صهیونیستی در ساخت شهرک‌های صهیونیست‌نشین در قدس شرقی طبق قوانین بین‌المللی غیرقانونی است، گفت: «همانطور که اتحادیه اروپا به وضوح در مناسبات بسیار زیادی از جمله اختتامیه‌های شورای اروپا بیان کرده است، چنین اقداماتی (شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی)، پیوند جغرافیایی و سرزمینی بین اورشلیم (قدس) و بیت لحم را قطع می‌کند، جامعه فلسطینیانی که در این مناطق زندگی می‌کنند را منزوی می‌کند و امکانپذیری راه‌حل دو دولتی را تهدید می‌کند».

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه تصریح کرد: «شهرک‌ها طبق قوانین بین‌المللی غیرقانونی است. اتحادیه اروپا هیچ‌گونه تغییرات در مرز‌های قبل از ۱۹۶۷ از جمله در ارتباط با اورشلیم را به رسمیت نمی‌شناسد مگرآنکه به توافق طرفین (فلسطینیان و صهیونیست‌ها) رسیده باشد. ما از اسرائیل می‌خواهیم در این طرح‌ها تجدیدنظر کند».

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها