سردار مقاومت/

خدمت بزرگ ترامپ به صهیونیست‌ها/ رویایی که محقق نخواهد شد

ترور حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، ضربه‌ای به جریان مقاومت بود که تل‌آویو و واشنگتن به‌طور مشترک و با عصبانیت کامل از پیروزی‌های این جریان در سوریه و عراق وارد کردند.
کد خبر: ۳۸۷۹۳۱
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۳:۵۰ - 28March 2020

خدمت بزرگ ترامپ به صهیونیست‌ها/ رویایی که محقق نخواهد شدگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: انتخابات ۱۲ می ۲۰۱۸ که چهارمین دوره انتخابات پارلمانی عراق محسوب می‌شد، با پیروزی مجدد شیعیان خاتمه یافت و محمد الحبوسی و برهم صالح کابینه دولت این کشور را تشکیل دادند که هر دو مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران قرار دارند و همین امر نگرانی آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی را از جایگاه فزاینده کشورمان در عراق و محور مقاومت تشدید کرد.

برهم صالح از سوی اتحادیه میهنی کردستان نامزد ریاست جمهوری عراق شد و محمد الحبوسی، استاندار سابق استان الانبار نیز به عنوان رئیس مجلس انتخاب شد؛ این دو نفر از جانب گروه‌های خود مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران قرار دارند و به همین سبب آمریکا نتوانست برای انحلال حشدالشعبی به آن‌ها فشار آورد.

پیش از آن نیز تلاش‌های حشدالشعبی در مبارزه با داعش تحت رهبری مدبرانه ابومهدی المهندس و سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به بار نشست و سرانجام در تیرماه ۱۳۹۶ (ژوئن ۲۰۱۷) پایان کار گروه تروریستی داعش در عراق اعلام شد.

بر اساس این گزارش به نقل از پیام انقلاب، پس از انحلال داعش در عراق نفوذ گروه‌های مردمی و بسیجی از جمله حشدالشعبی، در عراق و بین مردم این کشور افزایش یافت و محور عبری - غربی با مرکزیت دولت جمهوری‌خواه آمریکا به تکاپو افتاد تا در ماه می ۲۰۱۸ با همکاری عربستان، امارات و اسرائیل و با سرمایه‌گذاری در انتخابات عراق، جریان‌های مخالف ایران را تقویت کند، اما در این رقابت ناموفق ماند و گروه‌های شیعی نزدیک به جمهوری اسلامی، حائز اکثریت کرسی‌ها در پارلمان عراق شدند.

جریان سلطه با محوریت آمریکا، به‌دنبال این بود که در این انتخابات، بین گروه‌های شیعی در عراق اختلاف ایجاد کند، اما موفق به این کار نشد و همچنان روابط تهران - بغداد بواسطه دولت جدید، مستحکم ماند.

آمریکا درصدد یافتن راهی بود که بتواند از اعتبار و محبوبیت فزاینده ایران در عراق بکاهد؛ برنامه‌ای که مورد حمایت فکری تل‌آویو، ریاض و حتی ابوظبی قرار داشت؛ این شکست در حالی رقم خورد که نیرو‌های مقاومت در سوریه تا بلندی‌های جولان و هشتاد کیلومتری مرز آن رسیده و در لبنان نیز حزب‌الله توانسته است، هیمنه رژیم صهیونیستی را درهم بشکند و محور مقاومت از عراق تا لبنان به مرز‌های رژیم صهیونیستی نزدیک شده است؛ از طرفی دیگر بهانه‌ای برای حضور نیرو‌های آمریکایی در سوریه باقی نمانده است.

تحرکات آمریکایی‌ها از ماه‌های اخیر در عراق

نیرو‌های آمریکایی از زمان ورود به عراق تاکنون، چالش‌های متعددی را با نیرو‌های مقاومت داشته‌اند که نیرو‌هایی نظیر جیش‌المهدی و حشدالشعبی از جمله آنان هستند.

بعد از حمله داعش و تصرف موصل که تمامیت ارضی عراق به خطر افتاد، دولت عراق که از اهرم‌هایی، چون ارتش، پلیس و بهره می‌برد، نتوانست در برابر قدرت شیطانی داعش مقاومت کند، لذا با حکم مرجعیت آیت‌الله سیستانی، دستور تشکیل گروه‌های بسیج مردمی در عراق برای مبارزه با داعش صادر شد و دولت عراق به تشکیل هسته‌های بسیج مردمی روی آورد. در نتیجه با کمک ایران و نیروی قدس و فرماندهی شهید حاج قاسم سلیمانی و معاون ایشان ابومهدی المنهدس، حشدالشعبی تشکیل شد و آنان توانستند با کمک جمهوری اسلامی ایران موفقیت‌های فراوانی در عرصه دفاع و مبارزه با تروریسم کسب کنند.

با توجه به اینکه آمریکایی‌ها در ظاهر برای مبارزه با تروریسم به آموزش گروه‌های نظامی و ارتش در عراق روی آورده بودند، این گروه‌های مردمی به‌نوعی رقیب آنان به‌شمار می‌روند، لذا آمریکایی‌ها از ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۸ (مارس، می‌و ژوئن ۲۰۱۹) به‌دنبال راهی بودند که این گروه‌ها از جمله حشدالشعبی را تضعیف کنند یا کاملا از نیرو‌های مسلح عراق کنار بزنند.

آمریکا طی سال‌های گذشته، خصوصا پس از اتمام کار داعش (تیرماه ۱۳۹۶) دائما به‌دنبال حذف نقش حشدالشعبی و نیروی قدس بود و حملات متعددی را به‌طور مشکوک و ناشناخته علیه پایگاه‌های حشدالشعبی انجام می‌داد؛ به نقل از عادل عبدالمهدی ردپای آمریکا و اسرائیل در این حملات دیده می‌شد.

آنچه مسلم بود، مقامات و دولتمردان آمریکایی از ابتدای اعتراضات پاییز ۱۳۹۸ در عراق که از حمایت ریاض، ابوظبی و تل‌آویو علیه دولت جدید عراق برخوردار بود، به‌دنبال انتقام گرفتن از حکومت عراق به سبب همسویی با جمهوری اسلامی ایران بودند، حتی ادامه این اعتراضات در اواخر آبان ماه به ایران کشیده شد تا خط ناامنی از عراق به ایران سرایت یابد، اما علت این عصبانیت آمریکایی‌ها از دولت عراق چه بود؟

رفتار‌های دولت عادل عبدالمهدی از مواردی، چون بازگشایی مرز مشترک عراق و سوریه (جاده القائم - ابوکمال) که وحشت صهیونیست‌ها را برانگیخت، همچنین بی توجهی به تحریم‌های آمریکا علیه ایران و مبادلات تجاری با همسایه شرقی خود، سبب شد تا آمریکایی‌ها به‌منظور ضربه زدن به منافع ایران در عراق دست به اقدام جدی بزنند.

انتقام‌گیری آمریکایی‌ها بر سر ثبات نسبی و پس از شکست داعش در عراق، با تظاهرات اعتراض‌آمیز علیه دولتمردان این کشور شکل جدی گرفت و با حمله به مقر‌های حشدالشعبی و در نهایت ترور شهید حاج قاسم سلیمانی تداوم یافت.

ترور شهید حاج قاسم سلیمانی و معاون وی ابومهدی که نقش مهمی در سرکوب داعش در عراق ایفا کرده بودند، ضربه‌ای بود که آمریکایی‌ها به منافع جمهوری اسلامی ایران در عراق و محور مقاومت وارد کردند تا همزمان با تحریم‌ها حلقه فشار‌ها تنگ‌تر شود.

آمریکایی‌ها با این اقدام هم به عراق و هم به جمهوری اسلامی ایران ضربه زدند؛ آمریکایی‌ها عقبه حشدالشعبی را در ایران و نیروی قدس می‌دیدند؛ زیرا این عقبه جزو محور مقاومت محسوب می‌شود و رقیبی برای حضور آمریکا در عراق است؛ با این اقدام واشنگتن که با دستور مستقیم ترامپ انجام شد، فرماندهان اصلی حشدالشعبی و نیروی قدس سپاه حذف شدند تا ضربه‌ای به حشدالشعبی و جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت وارد شود.

از طرف دیگر ترس و هراس رژیم صهیونیستی از بازگشایی مرز مشترک عراق و سوریه (قائم - ابوکمال) و اتصال محور مقاومت تا بلندی‌های جولان در سوریه، فشار تل‌آویو را به واشنگتن برای سرکوب گروه‌های مقاومت در عراق بیشتر کرد؛ به همین دلیل ترور حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، اقدام مهمی بود که دولت تروریست ترامپ، برای اسرائیل و نتانیاهو انجام داد تا از این طریق جریان مقاومت در عراق تضعیف شود؛ لازم به ذکر است که تحرکات نظامی و امنیتی آمریکا در عراق، بعد از استعفای دولت عادل عبدالهمدی آغاز شد؛ تضعیف حکومت در عراق، سبب شد تا آمریکا از این فرصت بهره جسته و حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس ترور کند.

در پایان باید گفت که درگیری‌های ایران و آمریکا همزمان با اعتراضات عراق در آبان ماه ۱۳۹۸ تشدید شد؛ اعتراضاتی که به داخل ایران نیز کشیده شد.

حمایت‌های علنی ترامپ و پمپئو از این اغتشاشات، تنش‌های سیاسی را در عراق آغاز کرد و انفجار پایگاه حشدالشعبی که سناریو مشترک تل‌آویو - واشنگتن علیه جریان مقاومت بود، حمله به سفارت امریکا را به‌دنبال داشت و نهایتا آمریکایی‌ها با یک اقدام تروریستی و برخلاف اصول و مقررات بین‌المللی، دست به ترور حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس زدند.

نابودی حشدالشعبی و خروج ایران از عراق هدف غایی آمریکا در این کشور است، زیرا می‌خواهد با سرکوب جریان مقاومت در این کشور، حضور خود و متحدانش یعنی رژیم صهیونیستی و رژیم آل سعود در عراق بیشتر شود و تل‌آویو احساس امنیت بیشتری در منطقه کند.

ترور حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، ضربه‌ای به جریان مقاومت بود که تل‌آویو و واشنگتن بطور مشترک و با عصبانیت کامل از پیروزی‌های جریان مقاومت در سوریه و عراق وارد کردند؛ به این ترتیب ترامپ و دولت وی قبل از استیضاح در کنگره، با یک اقدام وحشیانه و تروریستی، خدمت بزرگی به رژیم صهیونیستی در غرب آسیا انجام دادند تا به‌زعم خود با حذف فرمانده مقتدر مقاومت در عراق، ضربه‌ای به جریان مقاومت در تمام منطقه وارد کنند.

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها