«اتکا به قدرت داخلی» رمز پیروزی ایران در اندیشه امام خامنه‌ای

حضرت امام خامنه‌ای رئیس‌جمهور وقت ایران طی پیامی در ۱۰ آبان ۱۳۶۰ با امیدوارانه خواندن اوضاع کلی کشور به بازشکافی وضعیت سیاسی، اقتصادی و نظامی پرداخته و پیروزی‌های به دست آمده را ناشی از اتکا به قدرت داخلی دانستند.
کد خبر: ۴۲۳۸۳۱
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۵ - 31October 2020

رمز پیروزی ایران در اندیشه امام خامنه‌ای «نگاه امیدوارانه» و «اتکا به قدرت داخلی» استبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، حضرت امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) زمانی که عهده‌دار مسئولیت ریاست جمهوری بودند بارها در پیام‌ها و سخنرانی‌ها خود دفاع مقدس را فرصتی برای بروز استعدادها و توانمندی‌های جوانان می‌دانستند. ایشان با نگاهی امیدوارنه بر این نکته تاکید داشتند که با اتکای به قدرت داخلی و ایمان برآمده از مردم انقلابی می‌توان بر همه مشکلات فائق آمد. به شرط آنکه روحیه یأس و ناامیدی را از خود دور کرد و در جهت تقویت نیروی ایمان گام برداشت.

امام خامنه‌ای در ۱۰ آبان ۱۳۶۰ در پیامی تاریخی پیروزی‌های به دست آمده در جنگ تحمیلی را علاوه بر موهبتی الهی ایمان قلبی، اتحاد آحاد مردم و باور به مسیر انقلاب اسلامی می‌دانستند. متنی که در ادامه می‌خوانید بخشی از پیام معظم‌له به مردم ایران است و در آن به نکات ارزشمندی داشتند که در ادامه می‌خوانید.

متن این پیام پیش از این در کتاب «آزادسازی سرزمین‌های ایران گام دوم: بستان» با عنوان فرعی «اوج‌گیری ترورهای کور؛ تشکیل دولت پس از بحران» نوشته «علیرضا لطف‌الله زادگان» منتشر شده است.

ما پیروزیم

«من خودم را رئیس این جمهور عظیم نمی‌دانم. جمهور ملت ما و توده عظیم مردم ما که بنده را به عنوان رئیس خودشان انتخاب کرده‌اند، در میان خود، انسان‌های برگزیده بسیاری دارند. چقدر انسان‌های باتقوا، عالم، دانشمند و عناصر برگزیده ازلحاظ فکری، روحی یا عملی در جامعه شما زیاد هستند. من در جامعه‌ای که علما و دانشمندان، هنرمندان و گویندگان، شعرا، سیاستمداران و روشنفکران، عناصر از جان گذشته و فداکار، مادران و پدران از فرزند و جوان دست کشیده و دیگر عناصر استثنائی به فراوانی وجود دارند، در یک [چنین] جامعه‌ای، من خودم را رئیس این جمهور عظیم نمی‌دانم.

این نامی است که قانون اساسی به من داده، اما من خودم را خدمتگزار و امین این مردم به حساب می‌آورم و شما بدانید و همه برادران و خواهران من در سراسر کشور بدانند، آنچه را که من برای خودم قائل هستم امین و امانت‌داری و شخص مورد اطمینان این جمهور است و امیدوارم بتوانم با این سمت و امانت‌داری، وظایف خودم را انجام دهم.

[در] این شرایطی که مردم مرا به ریاست جمهوری انتخاب کردند، شرایط سیاسی کشور در بهترین وضع خود قرار دارد. هیچ وقت در تاریخ گذشته ما، همچنان در دوران نزدیک به سه سالی که از آغاز پیروزی انقلاب ما می‌گذرد، ملت ما در چنین شرایط خوبی ازلحاظ سیاسی قرار نداشتند. من چند سرفصل را برای شما ذکر می‌کنم تا شما توجه کنید که ملت ما و کشور ما ازلحاظ شرایط سیاسی در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد.

اولاً حضور عظیم مردم در صحنه سیاست و تغییر سرنوشت کشور که هیچ وقت مردم ما این طور در صحنه آگاهانه حضور نداشت. امروز مردم در صحنه حضور دارند و این حضوری آگاهانه است. شما یک نگاه به انتخابات ریاست جمهوری بیندازید که قریب یک ماه از این انتخابات می‌گذرد و ببینید که از حدود ۱۹ میلیون حق رأی دار در کشور، ۱۷ میلیون شرکت می‌کنند، یعنی همه یک نظر دارند، در یک نظر اتفاق می‌کنند که این در تاریخ ملت ما یک پدیده فوق‌العاده و حادثه می‌باشد. امروز در کشور ما خطوط انحرافی و حتی چهره‌های منحرف افشا شده.

برای انقلاب‌ها یکی از مسائل مهم این است که خطوط انحرافی در آنها رشد کند و پروبال بگیرد و کسانی بتوانند مردم را به خود جذب کنند و چهره‌هایی را علم کنند و با جایی که در میان مردم باز می‌کنند، بتوانند مردم را تقسیم کرده و انقلاب را به تباهی بکشند.

البته، جامعه ما هم دارای چنین خطوطی بوده و کسانی در میان ملت ما بودند که خودشان را همه کاره انقلاب می‌دانستند، اصلاً صاحب انقلاب می‌دانستند و فکر می‌کردند که اگر مردم و یا قشرهای خاصی بار انقلاب را بر دوش کشیدند و آن را به ثمر رساندند، زمانی که پیروز شدند، دیگر دخالت نکنند و جا را باز کنند تا آنها حکومت کنند و این مسئله برایشان قابل قبول نبود که یک فردی از طبقه مستضعف و از خانواده فقیر و محروم و یا حتی بدون داشتن مدرک بالای علمی و یا بدون داشتن سابقه سیاسی و یا فردی از روحانیون بیاید در سطوح بالای کشور قرار بگیرد.

اوایل انقلاب این گونه افراد، ملاحظه هم نمی‌کردند و به زبان هم می‌آوردند و خطاب به روحانیون می‌گفتند، شما بروید در مساجد درس بخوانید و نمازتان را به جا بیاورید و بگذارید ما کارمان را انجام دهیم. وقتی به روحانیون این چنین می‌گفتند، طبعاً به توده مردم لحنی تندتر از این داشتند و آنها را داخل آدم نمی‌دانستند.

در دنیا، ما در مجامع بین‌المللی مطرح شدیم. اگر به مدت بیش از دو سال نگذاشتند ما وزارت خارجه داشته باشیم و نگذاشتند تا سیاست خود را در مجامع بین‌المللی احیا کنیم، امروز این نقیصه مرتفع شده [است.] دنیای غرب و جهان اسلام و شرق و غرب و دنیای محرومان و مستضعفان و دنیای مردم با فرهنگ و متمدن، کمابیش با مسائل و آرمان‌های ما آشنا می‌شوند و ما را درک و لمس می‌کنند و بعد از این نیز ما را خواهند شناخت و این یکی از خصوصیاتی است که شرایط ممتاز سیاسی امروز را به وجود آورد.

بنابراین، من باید به شما بگویم، امروز که شما در آستانه و نزدیکی پایان سومین سال پیروزی انقلاب هستید، ازلحاظ سیاسی وضع ممتازی داریم، چه ازلحاظ سیاست خارجی و داخلی و چه در اصول و پایه‌های آن. با اینکه حدود سیزده ماه است درحال جنگیم و با گذشت ماه‌های متوالی، بیش از یک سال برتری در میدان جنگ با ماست و دشمن را به معنی درست کلمه به مخمصه انداخته‌ایم. دشمن ما از اینکه حمله را شروع کرده واقعاً امروز پشیمان است. با وجود این، ما در این مدت البته سلاح هم خریده‌ایم، اما نه در آن مقیاسی که یک کشور درحال جنگ سلاح می‌خرد.

سلاح و مهمات چیزی نیست که بتوان در آن قناعت کرد، کشوری که درحال جنگ است ـ که نمونه آن کشور عراق است ـ وقتی سلاح می‌خرد، یعنی میلیاردها پول در این راه مصرف می‌کند و مرتباً برایش سلاح و مهمات می‌آورند. ما سلاح و مهمات خریده‌ایم، اما یک صدم یک کشوری که در حال جنگ بوده، خرج نکرده و سلاح نخریده‌ایم، ما با آنچه که داشته‌ایم، جنگیدیم.

با قناعت و ایمان جنگیدیم. فرزندان ما درست می‌گویند که سلاح ما الله‌اکبر است و اتکای ما به خدا و ایمان ما به خداست و در موارد بسیاری پشتیبانی از سوی ملت، جایگزین کمبود سلاح شد و ما توانستیم سلاح‌های از کار افتاده خود را به کار بیندازیم؛ توانستیم از سلاح‎های غیر مدرن به جای مدرن استفاده کنیم و از سلاح مدرن بیش از اندازه که استفاده می‌کنند، استفاده کنیم و در حال حاضر هم همان کار را می‌کنیم.

ما با نیروی انسانی مؤمن توانستیم جای خالی سلاح را پر کنیم. روحیه ما همواره بهتر از قبل است، [باید] آثار ضربات کوبنده که در اول جنگ وارد شد را به تدریج پاک کنیم و خلأها و نقیصه‌ها را بپوشانیم.

امروز در میدان جنگ با آنکه به جایی هم وابسته نشدیم و پول زیادی هم خرج نکردیم و به نسبت دشمن تلفات آن‌چنانی هم نداده‌ایم، با وجود این، برتری در میدان جنگ با ماست و این جز لطف و توفیق خدا، عامل دیگری ندارد و کمک شما مردم بود که توانست روحیه نظامی را شاداب کند و به کار وا دارد و در میدان‌های جنگ و در جبهه، در پشت جبهه و شهرهای کنار جبهه، این مطلب را لمس کردم و اگر کمک مردم نبود، نظامی و پاسدار ما این جور نمی‌جنگیدند و کمک روحی و جسمی مردم توانست این‌ها را وادار کند تا بتوانند خوب بجنگند و ما جنگ را تاکنون برده‌ایم.

البته، شما می‌دانید دشمن که حمله کرد و از غفلت اول ما استفاده کرد و ۶۰ کیلومتر، جلو آمد، این یک پیروزی بود برای او و، اما وقتی که ما این ۶۰ کیلومتر را کیلومتر، کیلومتر به پیش می‌رویم و او را به عقب می‌رانیم، در حقیقت ۶۰ پیروزی برای ماست و این پیروزی‌ها ادامه دارد و بازهم ادامه خواهد داشت و دشمن در این مناطق به کلی از خاک ما خارج شده است. آینده جنگ متعلق به ماست و ما در این امر هیچ شک نداریم و امروز وضع ارتش و سپاه پاسداران ما، وضع نیروهای درگیر دیگر ما از گذشته به مراتب بهتر است.

 البته، توصیه من این است که جنگ را مردم ما همچنان مسئله اول خود بدانند. ما اگر این جنگ را با سربلندی و پیروزی به پایان برسانیم، بیش از نیمی از مشکلات اقتصادی و سیاسی ما حل خواهد شد و دشمن به همین دلیل است که جان‌‎سختی نشان می‌دهد و نمی‌خواهد بگذارد که ما جنگ را با پیروزی تمام کنیم و دشمنان بزرگ و جهانی ما به رژیم وابسته عراق کمک می‌رسانند و نمی‌گذارند که این جنگ تمام شود و این به خاطر همین است که اگر ما این جنگ را بتوانیم با پیروزی به پایان برسانیم، مشکلات ما ان‌شاءالله حل خواهد شد.»

انتهای پیام/ 161  

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار