«بسیج»؛ نیرویی که از دل جامعه و ملت برخاست

در آستانه‌ی آغاز سده‌ی پانزدهم شمسی و دهه‌ی پنجم انقلاب اسلامی، این بر عهده‌ی سیاستگذاران رکن مهم نظامی و استراتژیک است که برای آینده‌ی این بازوی مقاومت و ایثار، ریل‌گذاری‌هایی کنند.
کد خبر: ۴۲۸۲۱۲
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۲ - 26November 2020

بسیج؛ رکن همبستگی ملی جهت تشکیل ارتش ۲۰ میلیونی امام خمینی (ره)به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، پس از تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فرمان تشکیل نیروی مقاومت بسیج را می‌توان دومین دستور نظامی امنیتی امام دانست. نیرویی که از دل جامعه و ملت برخاست و ضمن آموزش دیدن در دل حوادثی استراتژیک از جمله مبارزه با مخالفین نظام در ادوار مختلف و نیز حضور در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل، نقش برجسته‌ای را بازی کرد. بسیج به لحاظ کادر بندی اداری زیر مجموعه‌ی سپاه پاسداران قرار دارد.

به لحاظ تاریخی می‌توان برجسته‌ترین اقدامات نیروی بسیج را به چهار دوره‌ی مختلف تقسیم بندی کرد. نخست دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی است. با تجاوز ارتش بعثی عراق به خاک مقدس ایران نیرو‌های جان بر کف و داوطلب ضمن دیدن آموزش‌های نظامی و اتکا به ایمان و اعتقادات و دست یازیدن به اتحاد بر مبنای توکل به باور‌های مذهبی، رهسپار دیار عشق و جهاد می‌شدند و در این راه به فیض شهادت نیز نایل می‌شدند.

دومین دوره را می‌توان دوران بعد از جنگ در دهه‌های هفتاد و هشتاد دانست. زمانی که نیروی مقاومت بسیج با همبستگی‌ای که از دوران دفاع مقدس به یادگار داشتند، در مبارزه با اشرار و مخالفین و معاندین نقش گل درشتی را ایفا کردند. ضمنا نباید فراموش کرد که در دهه‌ی هفتاد با آغاز درگیری‌های مسلحانه در کشور‌های اسلامی مانند افغانستان، بوسنی و هرزه گووین و لبنان این نیروی مقاومت بسیج بود که در راس همه‌ی قوای ایدئولوژیک اسلامی و نظامی دیگر پیشاهنگ حضور در جبهه‌های کمک رسانی به خواهران و برادران مسلمان خود شدند.

سومین دوره از فعالیت‌های بسیج مربوط به دورانی است که از دهه‌ی هشتاد خورشیدی آغاز می‌شود و تا به امروز که در پایان سده چهاردهم شمسی هستیم، همچنان ادامه دارد. این دوره در حقیقت گلچینی از همه‌ی دوره‌های قبل است. از یک سو مبارزه با اشرار و مخالفین و معاندین نظام اسلامی، از سویی دیگر حضور در جبهه‌های مجاهدت در دفاع از حریم اهل بیت علیهم السلام و نیز از طرفی با شیوع گسترده‌ی ویروس کرونا.

در حدود یک سال اخیر چهارمین دوره‌ی فعالیت‌های بسیج کلید خورد و همین نیرو‌های جان بر کف بوده و هستند که در خط مقدم جهاد سلامت آماده به خدمتند. این خدمت هم در قالب کادر‌های درمانی بسیجی و هم در قالب داوطلبان گندزدایی و ضدعفونی کردن معابر هویداست. همچنین جهاد بسیجیان در کمک‌های مومنانه و خیرخواهانه نمود دیگری دارد. 

اکنون و در آستانه‌ی آغاز سده‌ی پانزدهم شمسی و دهه‌ی پنجم انقلاب اسلامی، این بر عهده‌ی سیاستگذاران این رکن مهم نظامی و استراتژیک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که برای آینده‌ی این بازوی مقاومت و ایثار، ریل‌گذاری‌های صحیحی کنند تا این بازوی قدرتمند به اهدافی والاتر از قبل دست یابد. اهدافی که جدید هستند، اما در راستای استراتژی و چشم انداز اولیه تشکیل این نهاد برجسته‌ی نظامی قرار دارند.

از شهدای برجسته‌ی بسیج می‌توان به شهید حسین همدانی، شهید عبدالحسین برونسی، شهید عبدالله والی و... اشاره کرد که درخت تنومند بسیج را با خون خود آبیاری کردند.

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار