سیر تاسیس ارتش بیست میلیونی/ روایتی از اولین ماموریت‌های «بسیج» در کشور

بسیج مستضعفین برای اجرایی شدن، فرآیند‌هایی را سپری کرد. در ابتدا به شکل سازمان بسیج ملی به تصویب شورای انقلاب رسید که بر اساس این قانون، رئیس سازمان بسیج ملی از طرف رهبر یا شورای رهبری منصوب و خط مشی کلی آن توسط شورای عالی دفاع تعیین می‌شد.
کد خبر: ۴۲۸۵۱۰
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۳:۲۰ - 27November 2020
سیر تاسیس ارتش بیست میلیونی/ روایتی از اولین ماموریت‌های بسیج در کشوربه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، اندیشه دفاع از اسلام با تکیه بر نیرو‌های وفادار توده مسلمان در صدر اسلام و با همت پیامبر بزرگوار اسلام پایه‌ریزی شد. دفاع از موجودیت اسلام که در قرآن کریم تحت عنوان آیات جهاد و مبارزه با دشمنان آمده است، با فداکاری مستضعفین جامعه و از جان‌گذشتگی آنان تحقق یافت.
 
پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ۱۳۵۷ این سابقه تاریخی موجب شد تا امام خمینی در پنجم آذر ۱۳۵۸ فرمان تشکیل ارتش ۲۰ میلیونی یا بسیج مستضعفین را صادر کند.
 
بسیج مستضعفین برای اجرایی شدن، فرآیند‌هایی را سپری کرد. ابتدا در ۱۳۵۹/۴/۱۹ به شکل سازمان بسیج ملی به تصویب شورای انقلاب رسید که بر اساس این قانون، رئیس سازمان بسیج ملی از طرف رهبر یا شورای رهبری منصوب و خط مشی کلی آن توسط شورای عالی دفاع تعیین می‌شد.
 
اما طی نامه‌ای که توسط نخست‌وزیر شهید، محمدعلی رجائی صادر شد، بسیج مستضعفین در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادغام شد و به عنوان یکی از واحد‌های این نهاد در کنار دیگر واحد‌های عضو شورای فرماندهی سپاه قرار گرفت.
 
رئیس واحد بسیج مستضعفین سپاه از سوی فرماندهی سپاه تعیین می‌شد که از رؤسای آن می‌توان به حجت‌الاسلام سالک و حجت‌الاسلام رحمانی اشاره کرد.
 
در ماده ۳۵ اساسنامه واحد بسیج مستضعفین آمده است: «هدف از تشکیل واحد بسیج مستضعفین ایجاد توانایی‌های لازم در کلیه‌ی افراد معتقد به قانون اساسی و اهداف انقلاب اسلامی به منظور دفاع از کشور و نظام جمهوری اسلامی و همچنین کمک به مردم هنگام بروز بلایا و حوادث غیرمترقبه با هماهنگی مراجع ذی‌ربط است».
 
علاوه بر این، بسیج برای مقابله با تهاجم فرهنگی و حضور مؤثر در فرهنگ‌سازی انقلابی و یا بحران‌های ناشی از حوادث و سوانح به عنوان یک سازمان نظامی و بخشی از نیرو‌های مسلح مأموریت دارد تا از تمامیت ارضی و استقلال کشور دفاع نماید و با تهدیدات داخلی و خارجی مقابله کند. به یاد ماندنی‌ترین و پرآوازه‌ترین حضور بسیج در رویارویی با تهدیدات خارجی، هشت سال دفاع مقدس بود که با تقدیم بیش از نود هزار نفر شهید در کنار سایر نیرو‌های مسلح، دشمن متجاوز را از خاک میهن اسلامی بیرون کرد. در این مقطع حساس نقش نظامی و نیز معنوی بسیج در ساماندهی یک ارتش کاملاً اسلامی و مردمی بسیار برجسته بود.  
 
پس از تشکیل نیرو‌های پنج‌گانه سپاه، واحد بسیج مستضعفین سپاه به «نیروی مقاومت بسیج» تغییر نام داد و سردار علیرضا افشار، رئیس ستاد مشترک سپاه پاسداران به عنوان فرمانده نیروی مقاومت بسیج معرفی شد.
 
محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در خاطرات خود آورده است: نهادی با عنوان بسیج ملی به ریاست سرهنگ کوچک‌زاده تشکیل شد که در هر استان، حلقه‌ای چند نفره زیرمجموعه آن بود و به همین ترتیب در شهرستان‌های هر استان نیز اعضایی داشت. مثلاً در اردکان حلقه پنج نفره‌ای دایر شد که من، شهید بوستانی (که در جنگ تحمیلی در ارتفاعات بازی‌دراز به شهادت رسید) آقای جواد حاج‌احمدی و آقای قاسم ناظمی اردکانی (که مسئول این جمع بودند)، حلقه بسیج شهر را تشکیل دادیم. محل استقرارمان مرکز پیشاهنگی واقع در محله دروازه سیف بود که در آنجا به آموزش خواهران و برادران بسیجی و جذب نیرو مشغول شدیم.
 
در ابتدا کار را با در اختیار داشتن دو اتاق شروع کردیم و کم‌کم به لطف خدای متعال و کمک آقای کلاهدوزان، مسئول پیشاهنگی (خبرنگار روزنامه کیهان) کل آن ساختمان را تجهیز و اولین مرکز بسیج اردکان را تأسیس کردیم. پیش از آن حدود دو هفته به یزد رفتیم و آموزش‌های نظامی بسیاری را نظیر کار با سلاح‌های ژ-۳، اِم یک و برنو، پرش از ماشین، رزم در بیابان و سایر تاکتیک‌ها حدّ مربی دیدیم. پس از پایان دوره‌ی آموزشی به اردکان بازگشتیم و حاصل آموخته‌های خود را در اختیار اعضا قرار دادیم.
 
البته فعالیت‌های بسیج پیش از جنگ تحمیلی به آموزش نظامی خلاصه نمی‌شد و وظایف دیگری از قبیل حفاظت از شهر، برخورد با ناامنی‌های احتمالی، گشت پیاده و سواره اطراف شهر، حفاظت از اموال مردم و نظارت بر توزیع کوپن‌ها و ... را دربرمی‌گرفت. تمام این کار‌ها به رغم نبود بودجه، نیرو‌های اندک و امکانات ناچیز به خوبی انجام می‌شد. به این صورت که هر یک از اعضا به همراه بیست، سی تن از بسیجیانی که آموزش دیده بودند با یک خودروی استیشن بزرگ که آن زمان آهو نام داشت، به گشت شبانه، نظارت بر امور پمپ‌بنزین‌ها و بسیاری فعالیت‌های دیگر می‌پرداختند.
 
انتهای پیام/ 151
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار