سعدالله زارعی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

آمریکا بازنده اصلی جنگ عربستان علیه یمن است/ یمنی‌ها امیدی به مذاکره با آمریکایی‌ها ندارند

تحلیلگر مسائل منطقه با بیان اینکه تنها کشوری که از جنگ عربستان و یمن ضرر می‌بیند، آمریکاست، گفت: آمریکایی‌ها به شدت آسیب دیدند به‌خاطر این که در دنیا همه می‌دانند که سعودی‌ها بدون حمایت آمریکایی‌ها نمی‌توانند جنگی را آغاز کنند یا به جنگی ادامه دهند.
کد خبر: ۴۴۶۳۴۶
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۵ - 07March 2021

کدام کشور می تواند راه حل برای اتمام جنگ یمن و عربستان باشد؟سعدالله زارعی تحلیلگر مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه پیام حملات موشکی انصارالله یمن به ائتلاف متجاوز سعودی چیست؟ اظهار داشت: یمنی‌ها در بیانیه‌ای که صادر کردند، دلایل حملات اخیر به مکان‌هایی همچون فرودگاه را مطرح کردند و گفتند هدف این است که محاصره یمن برداشته شود و حملات متجاوزین به یمن قطع شود؛ چون یمنی‌ها امیدی به مذاکرات نداشتند.

وی با اشاره به ناامیدی یمنی‌ها برای مذاکره گفت: یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌شود به آن اشاره کرد؛ چند دوره مذاکره صورت گرفته از جمله مذاکره اخیری که در مسقط انجام شد که متاسفانه نتیجه‌ای دربرنداشت. آمریکایی‌ها با آمدن بایدن وعده دادند در مسیر پایان دادن به جنگ حرکت می‌کنند و این مسئله سبب شد یمنی‌ها قدری عملیات‌های دفاعی خود را به تاخیر بیندازند؛ ولی مشخص شد وعده‌های آمریکایی از حرف تجاوز نمی‌کند و دوباره حملات قبلی خود را به مراکز مرتبط با سعودی شروع کردند.

وی درباره چرایی جامعه جهانی برای مانع فروش سلاح به عربستان تصریح کرد: آن چیزی که به‌عنوان جامعه جهانی گفته می‌شود اعم از آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان است. اینها یکی از مراکز فروش تسلیحاتی که دارند عربستان است و سالانه قراردادهای سنگینی را با عربستان در حوزه فروش سلاح برقرار می‌کنند. اگر آن‌ها در نقطه مقابل سعودی قرار گیرند بدین معنا است که جریان فروش سلاح به عربستان متوقف شود و این مسئله به نفع کشورهایی است که جامعه جهانی خوانده می‌شوند، نیست.

زارعی با اشاره به راه حل اتمام جنگ بین عربستان سعودی و یمن گفت: راه حل نظامی برای سعودی‌ها نتیجه‌ای نداشته است. اقداماتی که عربستان در بحران‌ها و حملات زمینی، در راه انداختن گروه‌های نیابتی داشتند به نتیجه نرسیده است و لذا اگر سعودی‌ها عقلی داشته باشند باید اقدامات نظامی را متوقف کنند و در مسیر سیاسی حرکت کنند،اما از آنجایی که سعودی‌ها در حال حاضر احساس می‌کنند برگه برنده‌ای در صحنه نظامی نداشتند و در مقابل یمنی‌ها توانستند در حوزه نظامی کارهای مهمی انجام دهند هنوز به راه حل سیاسی تمایلی نشان نداده و منتظر شرایط است که ببیند آیا در شرایط بهتر قرار می‌گیرد یا خیر.

وی ادامه داد: تنها کشوری که می‌تواند یک گشایشی در کار ایجاد کند عربستان است. یعنی باید عربستان متقاعد شود به جنگ خاتمه دهد و یا کشورهای میانجی که تاثیر روی عربستان دارند وارد شوند. کشورهای میانجی مثل آمریکا و اروپا در جنگ یمن منافع دارند و این جنگ امکانی برای فروش سلاح است که بخشی از اقتصاد کشورهای غربی را همین فروش سلاح تشکیل می‌دهد.

زارعی در پایان اذعان کرد: تنها کشوری که از جنگ عربستان و یمن ضرر می‌بیند آمریکا است آن هم از لحاظ اخلاقی. آمریکایی‌ها به‌شدت آسیب دیدند به‌خاطر این که در دنیا همه می دانند که سعودی‌ها بدون حمایت آمریکایی‌ها نمی‌توانند جنگی را آغاز کنند یا به جنگی ادامه دهند؛ لذا در اذهان عمومی مردم آمریکا یکی از طرف‌های مسئول در این جنگ است و به‌خاطر همین آمریکایی‌ها در حوزه حقوق بشر، مسائل انسانی و در حوزه رفع تنش‌ها در این ماجرا نمره منفی گرفته‌اند.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها