یادداشت/ به بهانه روز ارتباطات و روابط عمومی

بالندگی و رشد سازمان‌ها و دستگاه‌ها در گِرو عملکرد روابط عمومی

بالندگی هر سازمان و دستگاهی نیازمند داشتن مدیرانی آگاه از فن آوری‌های نوین و حیاتی و مسلط به فنون روز دنیای رسانه‌ها است که بتواند تصویری مبتنی بر واقعیت از سازمان به افکار عمومی ارائه دهد.
کد خبر: ۴۵۶۶۸۳
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۵:۲۷ - 17May 2021

باید و نبایدهای روابط عمومیگروه اجتماعی دفاع‌پرس - مهدی مقاری؛ روابط عمومی‌ها واسطه‌هایی بین مردم، مسئولان و نهادها هستند که جریانی همصدا را سیاستگذاری می‌کنند؛ تداخلاتی که در تکریم بزرگداشت روز روابط عمومی مشاهده می‌شود، نشانگر عدم هم‌صدایی مناسب و بیانگر این است که علی‌رغم تلاش‌های فراوانی که برای احیای جایگاه روابط عمومی در جامعه صورت پذیرفته اما موقعیتی شایسته و مطلوب بدان اختصاص نیافته است.

در حوزه روابط عمومی باید دیدگاه‌های شخصی و درون گروهی را مبدل به قابلیت‌های جمعی و فراگروهی کرد و همدلی و وحدت را در کنار مسئولیت‌پذیر بودن، اشتیاق و انگیزه داشتن، دارا بودن روحیه حلم و بردباری، داشتن قدرت سازماندهی و احساس مسئولیت، مبتکر و خلاق بودن، صداقت و شرافت داشتن و دارا بودن روحیه انتقادپذیری که همگی از ویژگی‌ها و الزامات یک مدیر موفق در حوزه روابط عمومی است در کنار تسلط به دانش روز و آنچه می‌تواند این عرصه را تبدیل به تشکیلاتی هوشمند و امروزی کند در سرلوحه اقدامات و افکار سازمان‌ها جای داد.

البته در کنار این موارد وجود تجهیزات کارآمد و منابع انسانی روزآمد و عالم به این موضوع، شرایط آرمانی فعل را نه تنها تسهیل می کند بلکه به واقعیت نیز می رساند.

روابط عمومی فرصتی ارزشمند برای هر دستگاهی است تا بتواند از طریق آن خود را معرفی کرده و به مردم بشناساند، مدیر روابط عمومی باید مطلع‌ترین و به روزترین فرد هر سازمان باشد؛ چراکه باید در مقام سخنگو با تسلط کامل بر برنامه‌ها، موانع و شرایط را برای افکار عمومی تبیین کرده و حفره‌های خالی سازمان خود را با ظرافت های خاص و حرفه ای پر کرده و تهدیدها را به فرصت مبدل سازد.

بالندگی هر سازمان و دستگاهی نیازمند داشتن مدیرانی آگاه از فن آوری‌های نوین و حیاتی و مسلط به فنون روز دنیای رسانه‌ها است که بتواند تصویری مبتنی بر واقعیت از سازمان به افکار عمومی ارائه دهد و شرایط را به گونه‌ای پیش ببرد تا نواقص مجموعه که آن‌ها را احصاء کرده را به منظور مرتفع کردن به دیگر مدیران گوشزد کرده و برای حل آن‌ها چاره‌اندیشی کرده و تلاشی مضاعف کند.

انگیزه، دانش و برنامه سه محور حیاتی هستند که عنصر فعال عرصه روابط عمومی باید آن ها را داشته باشد تا بتواند، توفیق را به دست آورد؛ اشتیاق به فعالیت در این فضا با به همراه داشتن برنامه و ایده می‌تواند رونقی فاخر برای هر ارگان و سازمانی به ارمغان آورد.

در بعضی از موارد دیده می شود افراد را بدون انگیزه و دانش به سمت روابط عمومی می‌گمارند و پس از مدتی از وی انتظار معجزه دارند و متاسفانه خروجی لازم و کاربردی در عملکرد این افراد مشاهده نمی‌شود که این چرایی را باید در انتخاب غیرمسئولانه و البته هدفمند این مدیران جستجو کرد؛ متاسفانه فرمایشی شدن از آفات بزرگ روابط عمومی است که باید تلاش کرد مجموعه ای به این آفت بزرگ مبتلا نشود و در صورت ابتلا باید اهتمام ورزید تا مجموعه روابط عمومی به مسیر صحیح خود بازگردد که در این فضا انتخاب مدیر روابط عمومی فارغ از تعلقات نسبی، سببی و فرمایشی بسیار کارگشا است و مدیر علمی و کارآزموده به این جریانات دچار نخواهد شد.

شناخت کارکردهای یک مدیر روابط عمومی توسط خود وی اصلی انکار ناپذیر است و مسلح شدن به سلاح دانش این عرصه می تواند عامل توفیق وی در این حوزه پرمخاطره باشد. کارکرد روابط عمومی را می توان در سه عرصه اطلاع رسانی، تبلیغات و فرهنگ سازی یافت که مدیر روابط عمومی اولا باید اطلاع یابی کرده و اطلاع رسانی کند، ثانیا تبلیغ کند و ثالثا فرهنگ سازی کرده و جریان فرهنگی حاکم را به نفع خود متمایل کند، در این صورت است که موفقیت در چنین مجموعه ای نصیب همه ارکان آن می شود.

رسانه ها باید خارج از نوع و مدلشان با روابط عمومی ارتباطی دو سویه و تنگاتنگ داشته باشند و تبلیغات نیز با همه رنگ و لعاب خود و ظرفیت های آشکار و نهانش به روابط عمومی کمک کرده تا رونق مجموعه هویدا شود.

در شرایط فعلی و جهان معاصر که رسانه ها و فضاهای مجازی عرصه را بر دیگر رسانه ها تنگ کرده اند می طلبد متولی روابط عمومی این فضا را به خوبی شناخته و بداند که چگونه در آن به فعالیت بپردازد، اینجاست که روابط عمومی هوشمند و دیجیتال بیشتر خود را نمایان ساخته و اثرگذاری اش مشخص می شود و باید همه فعالان در این حوزه با بالابردن سواد رسانه ای خود در باب فضای مجازی اختیار را از آن رسانه سلب کرده و در خدمت خود گیرند؛ در زمان حاکم به عنوان مثال همه گیری ویروس کرونا که باعث تعطیلی بسیاری از صنوف و فعالیت ها شده و در عوض آن، فعالیت های مجازی رونقی بسیار گرفته اند قدر و اهمیت این موضوع بسیار آشکارتر شده و حضور ذینفعانه در فضای مجازی مستلزم داشتن سواد ارتباطی و رسانه ای قوی و هدفمند است که بداند به چه شکل و طریقی به نفع سازمان از آن فضا بهره گیرد.

مسئولیت اجتماعی حوزه مهمی است که تولیت آن با روابط عمومی است و در هر سازمان و نهادی این بار سنگین بر دوش آن است که هماهنگی میان مجموعه های پیرامونی و شرکای اجتماعی سازمان را حوزه روابط عمومی با خط مشی دستگاه منطبق کرده و با رعایت نقشه راه و چشم انداز در مسیر ترقی مجموعه هدایت می کند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها