حضور حداکثری، اقتدار ملی/ سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری:

افزایش ۱۰ درصدی تعرفه‌های انتخابات/ حضور نمایندگان کاندیداها در شورای نگهبان

کدخدایی با بیان اینکه تعرفه‌های انتخابات افزایش ۱۰ درصدی داشت، گفت: نمایندگان کاندیدا‌های ریاست جمهوری در شورای نگهبان حاضر می‌شوند.
کد خبر: ۴۶۲۴۲۱
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳ - 17June 2021

صیانت و پاسداری از آرای مردم برعهده شورای نگهبان است/ افزایش ۱۰ درصدی تعرفه‌های انتخاباتبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، نشست خبری عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز (پنج‌شنبه ۲۷ خرداد ) با موضوع انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری برگزار شد.

کدخدایی در ابتدا با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار داشت: انتخابات ریاست جمهوری باعث تعیین سرنوشت کشور خواهد شد.

پاسداری و صیانت از آرای مردم وظیفه شورای نگهبان است

وی ادامه داد: در بحث انتخابات پاسداری و صیانت از آرای مردم بر عهده شورای نگهبان است؛ در طول ادوار انتخابات تلاش شده این حق‌الناس به درستی صیانت شود.

کدخدایی با اشاره به دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه انتخابات افزود: شورای نگهبان در طول یک سال گذشته تمامی دغدغه‌های حضرت امام خامنه‌ای را در دستور کار خود قرار داد.

افزایش ۱۰ درصدی تعرفه‌های انتخابات 

وی با بیان اینکه نظارت‌ بر تایید و توزیع تعرفه‌ها توسط شورای نگهبان صورت گرفته است، گفت: در این دوره ۱۰ درصد بر تعداد تعرفه‌های انتخابات افزوده شد تا نگرانی کمبود تعرفه نداشته باشیم.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: ستاد نظارت بر انتخابات به صورت برخط با تمامی شعب در ارتباط خواهد بود و اگر مشکلی بود برطرف خواهد شد؛ از طرف شورای نگهبان مشکلی برای توزیع و کمبود تعرفه نخواهیم داشت.

اقدامات شورای نگهبان برای سلامت رای دهندگان

کدخدایی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و سلامت رای دهندگان گفت: در این خصوص اقداماتی در حوزه فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از فضای باز برای انتخابات، ضدعفونی کردن شعب، حضور ناظرین وزارت بهداشت در شعب رای و حذف اثر انگشت صورت گرفته است.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: در حوزه برقراری امنیت انتخابات همکاری خوبی با نیروهای انتظامی و دستگاه‌های مختلف شده است و ان‌شاءالله مشکلی نخواهیم داشت.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات در خارج از کشور گفت: بخشی از این کار مربوط به دولت و کشور مربوط و مقررات آن است؛ خوشبختانه تلاش‌های گسترده‌ای برای حضور ایرانیان خارج از کشور در پای صندو‌ق‌های رای انجام شده است.

کدخدایی درباره آموزش ناظرین شورای نگهبان گفت: علی‌رغم شیوع ویروس کرونا بحث آموزش از طریق فضای مجازی انجام شد و کتاب‌های آموزشی با همکاری وزارت کشور چاپ و توزیع شده است.

افزایش شعب رای‌گیری در سراسر کشور

وی با اشاره به افزایش شعب رای گیری گفت: ۶۷ هزار شعبه رای‌گیری در سراسر کشور پیش بینی شده که هفت درصد نسبت به انتخابات ریاست جمهوری و ۲۳ درصد نسبت به انتخابات مجلس دوره گذشته افزایش داشته است.

کدخدایی افزود: بازرسین ویژه برای نظارت بر انتخابات آماده هستند و با کوچکترین تخلف برخورد جدی خواهد شد؛ از مردم درخواست داریم اگر تخلفی دیدند از طریق سامانه مردم ناظر گزارشات خود را برای ما ارسال کنند.

حضور نمایندگان کاندیدا‌ها در شورای نگهبان 

وی در حوزه شفافیت نظارت گفت: نامزدهای انتخابات محلس خبرگان و ریاست جمهوری می‌توانند بر اساس قانون نمایندگانی در شعب داشته باشند؛ همچنین از سال ۱۳۸۸ پیشنهاد داشتیم نمایندگانی از کاندیداها در شورای نگهبان حضور داشته باشند که این کار صورت خواهد گرفت و نمایندگان کاندیداها بر کار شورای نگهبان نظارت خواهند داشت.

‌نمی‌توانم آراء مخفی اعضای شورای نگهبان را اعلام کنم

کدخدایی تصریح کرد: آراء کاندیدا‌ها در شورای نگهبان متفاوت است و بنده نمی‌توانم آرای مخفی اعضای شورای نگهبان به کاندیدا‌ها را اعلام کنم.

سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه چرا از بین کاندیدا‌های اصلاح‌طلب فردی تایید صلاحیت نشده است؟ گفت: صلاحیت‌ها احراز می‌شود و از همه گروه‌ها و جناح‌های سیاسی هستند و حتی کسانی که انتخاب شدند، از گروه‌های مختلف هستند و این دور هم چنین وضعیتی وجود داشته است.

وی ادامه داد: البته این نکته را بگویم که هیچ‌گاه شورای نگهبان بر اساس نگاه سیاسی، درباره نامزد‌ها اعلام رأی نمی‌کند. نظر شورای نگهبان و احراز صلاحیت افراد بر اساس قانون انتخابات و قانون اساسی است و نهایتاً رأی اعضای شورای نگهبان اعلام می‌شود.

دلیل عدم احراز صلاحیت برخی نامزد‌ها به خودشان اعلام شده است

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دلایل رد صلاحیت برخی از کاندیدا‌ها به خصوص لاریجانی و احمدی‌نژاد چیست؟ گفت: روش اعلام نظر در شورای نگهبان را گفتم که براساس قانون اساسی است. مستنداتی نسبت به هر فردی مطرح و قرائت می‌شود و نهایتاً اعضا باید نظر خود را بدهند. اینکه هر فرد از اعضای شورای نگهبان بر چه اساسی رأی مثبت یا منفی می‌دهد، این را ما نمی‌توانیم بیان کنیم چرا که من هم نمی‌دانم. ممکن است به یک دلیل رأی منفی دهم و همکار من هم به یک دلیل دیگری رأی منفی دهد، اما ملاک و میزان نهایی، رأی اعضای شورای نگهبان است.

وی ادامه داد: ما از افرادی که درخواست کردند که دلایل عدم احراز صلاحیت شان اعلام شود، دعوت کردیم. در هفته گذشته سه نفر را من خودم دعوت کردم و مطالب را برای آن‌ها ارائه کردیم. الان هم دو نفر درخواست کردند که انشالله بعد از اینکه فرصتی را پیدا کنیم، حتماً دعوت خواهیم کرد و مطالبی که در پرونده آنان مطرح شده است را به آن‌ها ارائه خواهیم کرد.

حکم قانونی برای اعلام دلایل عدم احراز صلاحیت افراد، وجود ندارد

کدخدایی بیان کرد: حکم قانونی برای اعلام دلایل عدم احراز صلاحیت افراد، وجود ندارد، اما هر فردی که بخواهد دلایل عدم احراز صلاحیت خود را بداند، به خود آن فرد دلایل را اعلام می‌کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: هماهنگی لازم از طرف شورای نگهبان با وزارت کشور انجام شده است مبنی بر اینکه اولویت شمارش آراء با ریاست جمهوری، مجلس و خبرگان رهبری خواهد بود.

دستگاه‌هایی که گزارش خلاف واقع دادند باید جبران کنند

کدخدایی بیان کرد: اگر دستگاه‌هایی فکر می‌کنند گزارش‌های خلاف واقع داده‌اند، باید جبران کنند. البته مبنای نظر شورای نگهبان یک گزارش نیست و ما گزارش نهاد‌های مختلف را مدنظر قرار می‌دهیم.

تاکنون گزارش تخلفات خاصی دریافت نکرده‌ایم

وی در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه آیا تاکنون گزارشی درباره تخلفات انتخاباتی به شما واصل شده است یا خیر، گفت: تاکنون گزارش تخلفات خاصی را درباره انتخابات دریافت نکرده ایم.

این مسئول با بیان اینکه امیدوارم که فردا انتخابات خوبی رقم بخورد، گفت: انتخابات رویداد سرنوشت‌سازی است که جمهوریت نظام را تثبیت می‌کند.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: حق تعیین سرنوشت و استفاده از آن بحثی است که جمهوری اسلامی ایران در این 40 سال که از عمرش می‌گذرد، به جامعه ما عطا کرده است و باید از این حق استفاده کنیم. همان‌طور که در ادوار گذشته در انتخابات مختلف حضور مردم را شاهد بودیم، ان‌شاءالله باز هم شاهد باشیم تا فردا هم مردم پای صندوق‌های رأی حاضر شوند.

انتهای پیام/241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار