پژوهشگر حوزه رسانه مطرح کرد؛

تکنیک شبکه‌های ماهواره‌ای برای ایجاد شکاف میان مردم و حاکمیت

منعمی گفت: شبکه‌های ماهواره‌ای با استناد به آماری که همه مردم به آن دسترسی ندارند موجب شکاف میان مردم و حاکمیت می‌شوند.
کد خبر: ۴۶۶۸۶۶
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵ - 14July 2021

تکنیک شبکه‌های ماهواره‌ای برای ایجاد شکاف میان مردم و حاکمیت

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «مجید منعمی» پژوهشگر و مؤلف حوزه رسانه در گفت‌وگویی درباره جنگ ماهواره‌ای معاند علیه جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: امروزه شاهد پدیده‌ای به نام «سپهری شدن رسانه» هستیم یعنی در دنیای امروز هر کسی می‌تواند، در هر زمانی و به هر محتوا در هر قالبی که می‌خواهد دسترسی داشته باشد.

 تغییر ذائقه؛ هدف اصلی شبکه‌ای ماهواره‌ای

وی افزود: شبکه‌های ماهواره‌ای کارکرد خود را در سپهر رسانه‌ای دارند، درواقع هریک از پلت فرم‌ها در اینترنت و شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی فعالیت خود را انجام می‌دهند و در کنارهم موجب هم‌افزایی می‌شوند.

به عقیده منعمی تغییر ذائقه مخاطبین، کار ویژه رسانه‌های معاند است و هدف اصلی تلاش‌های آن‌ها جابه‌جایی اولویت‌های مخاطبان است چرا که با این روش، بدون نیاز به جنگ و درگیری می‌توانند یک جغرافیای خاص را تسخیر کنند.

 القای بی‌تفاوتی اجتماعی با استناد به آمار غلط

عضو کارگروه نخبگان قرارگاه ستاد کل نیرو‌های مسلح در پاسخ به پرسش مجری رادیو گفتگو مبنی بر این که شبکه‌های ماهواره‌ای از چه روش‌هایی برای تأثیرگذاری بر مخاطبان استفاده می‌کنند، توضیح داد: هر رسانه برای نوع اثری که می‌خواهد بر مخاطب داشته باشد، تکنیک‌های متفاوتی را به کار می‌گیرد.

وی، القای بی‌تفاوتی اجتماعی از طریق استفاده از آمار و اطلاعات غلط را به‌عنوان یکی از تکتیک‌های رسانه‌های معاند برشمرد و گفت: بخشی از اطلاعات موجود در هر کشوری، استراتژیک است که هر دولت و حکومتی اجازه انتشار آن را ندارد و بخشی از آن قابل انتشار است، اما همه به آن دسترسی ندارند. به‌عنوان مثال اینکه ما چند نیروگاه برق داریم و تولیدات آن‌ها چطور استفاده می‌شود، اطلاعاتی است که در اختیار مردم قرار ندارد.

 مدرس دانشگاه ادامه داد: شبکه‌های ماهواره‌ای با استناد به آماری که همه مردم به آن دسترسی ندارند و در یک برهه زمانی برایشان ارزشمند می‌شود، ذهن آن‌ها را مشوش و درگیر می‌کنند و باعث می‌شود مخاطب نسبت به ماجرا سوءبرداشت داشته باشد، به‌مرور زمان این موضوع موجب شکاف میان مردم و حاکمیت می‌شود.

 برجسته‌سازی مسائل کم‌اهمیت برای انحراف ذهن مخاطب

به گفته منعمی، برجسته‌سازی یکی دیگر از روش‌های رسانه‌ها برای تأثیرگذاری بر مخاطب است یعنی راه و موضوعاتی که پیگیری آن‌ها می‌تواند برای زندگی مردم راهگشا باشد و مسیری را برای بهبود شرایط جامعه بگشاید کنار گذاشته می‌شود و به مسائلی با اولویت کم پرداخته می‌شود.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار