كارشناس مسائل بین الملل:

مشروعیت داخلی طالبان در گرو انتخابات و آرای داخلی است

پاک آئین مسیر طالبان برای تشکیل و تثبیت دولت را بسیار دشوار توصیف کرد و گفت: طالبان اگر بخواهد مشروعیت داخلی پیدا کند راهی جز انتخابات و آرای داخلی ندارد و در غیر این صورت شاهد جنگ داخلی خواهیم بود.
کد خبر: ۴۷۶۹۷۴
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۸ - 12September 2021

مشروعیت داخلی طالبان در گرو انتخابات و آرای داخلی است

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «محسن پاک آئین» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگویی با تأکید بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر در افغانستان، اظهار داشت: تا زمانی که چنین دولتی تشکیل نشود، طالبان نمی‌تواند خود را نماینده ملت افغانستان بنامد.

وی به مقدمات تشکیل دولت فراگیر در افغانستان توسط طالبان اشاره و بیان کرد: نخستین اقدامی که طالبان باید انجام دهد ایجاد امنیت در این کشور است. معتقد هستم این مسئله اولویت نخست دولت طالبان است و تلاش دارد با ایجاد امنیت در تمام کشور موقعیت خود را تثبیت کند.

کارشناس مسائل بین‌الملل درباره دیگر اقداماتی که طالبان برای تثبیت دولت خود باید انجام دهد توضیح داد و اظهار کرد: بهبود وضعیت معیشت مردم و حل مشکلات اقتصادی دومین اولویت دولت طالبان خواهد بود تا به این شکل به نارضایتی‌های مردم در این زمینه خاتمه دهد.

وی افزود: سومین مسئله‌ای که طالبان باید ضرورت آن را درک کند امنیت اجتماعی است. روشنفکران و رسانه‌ها در افغانستان نسبت به آینده نگران هستند و طالبان سعی خواهد کرد اعتماد روشنفکران، زنان و رسانه‌ها را جلب کنند. در این راستا حقانی یکی از رهبران طالبان دستور عفو مقامات سیاسی دولت سابق را داده است.

پاک آیین به مشروعیت بین‌المللی طالبان و نیاز این گروه به این مسئله اشاره و عنوان کرد: طالبان باید کشور‌های همسایه را مطمئن کند در صورت تشکیل یک دولت، اقدام به تعرض به کشور‌های دیگر نخواهد کرد و همچنین اجازه نخواهد داد از خاک افغانستان تعرضی به کشور‌های همسایه صورت بگیرد. طالبان با این اقدامات می‌تواند مشروعیت بین‌المللی برای دولت خود ایجاد کند.

 کارشناس مسائل بین‌الملل مسیر طالبان برای تشکیل و تثبیت دولت را بسیار دشوار توصیف کرد و گفت: طالبان اگر بخواهد مشروعیت داخلی پیدا کند راهی جز انتخابات و آرای داخلی ندارد. قانون اساسی در افغانستان وجود دارد و اگر طالبان بخواهد متممی به آن اضافه کند یا آن را تغییر دهد نیازمند رای مردم است.

وی افزود: اگر مسیر انتخابات در افغانستان مختل شود و طالبان مسیر استبداد و دیکتاتوری را دنبال کند تا امارت اسلامی را تشکیل دهد قطعاً نمی‌تواند یک دولت پایدار داشته باشد و بدون تردید شاهد درگیری‌های داخلی خواهیم بود.

منبع: رادیو گفت‌وگو

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار