یادداشت/

مستند «آن زمستان» دورنمایی از همه ابعاد علامه «مصباح یزدی» است

فیلم مستند «آن زمستان» پرتره‌ای از زندگی علامه مصباح یزدی است که سعی شده همه ابعاد زندگی وی در آن به تصویر کشیده شود؛ این فیلم می‌تواند در حد بضاعت خود مخاطب را با یکی از اثرگذارترین شخصیت‌های تاریخ معاصر آشنا کند.
کد خبر: ۴۹۲۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۲:۵۴ - 06December 2021

مستند «آن زمستان» دورنمایی از همه ابعاد «علامه مصباح یزدی» استگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ تاریخ انقلاب اسلامی ایران مملو از وقایع پرشماری است که هرکدام می‌تواند موضوع بحثی چالش‌برانگیز و درعین‌حال راهگشا برای درک حقیقت نهضتی باشد که معادلات سیاسی جهان را به هم‌ریخت، در کنار هر یک از این وقایع با اشخاص مختلفی مواجه می‌‎شویم که هرکدام به‌تنهایی می‌تواند دری به روی هزارتوی تاریخ معاصر باز کند. صرف‌نظر از اینکه تا چه میزان با این افراد همسو باشیم یا نباشیم، شناخت آن‌ها ضروری است.

یکی از این افراد صاحب‌نام و اثرگذار در تاریخ معاصر، علامه «مصباح یزدی» است که زندگی و زمانه وی تا حدودی در فیلم «آن زمستان» به تصویر کشیده شده است. مستند «آن زمستان» پرتره‌ای از علامه مصباح است که فقط بر بعد سیاسی این فرد تأکید نکرده و گوشه‌هایی از سوابق علمی و سیره اجتماعی، عرفانی و دیگر زوایای علامه مصباح را به تصویر کشیده است. مستند سینمایی «آن زمستان» تولید سازمان هنری رسانه‌ای اوج است و کارگردانی و تهیه‌کنندگی آن را «احمد شریف‌زاده» بر عهده داشته است.

«آن زمستان» که هم‌اکنون از سوی پلتفرم عماریار در سراسر کشور آغاز شده است، پیش‌ازاین در دوازدهمین جشنواره بین‌المللی «سینما حقیقت» اکران شده بود.

«آن زمستان» می‌توانست اثری پویا و اثرگذار باشد؛ همان‌گونه که علامه مصباح بود. متأسفانه فیلم‌ساز آن‌چنان‌که باید به سوژه مورد نظر خود نزدیک نشده است اما سعی خود را کرده تا همه ابعاد علامه مصباح یزدی را به تصویر بکشد. حال‌آنکه اگر شریف‌زاده، فقط بر یکی از ویژگی‌ها یا ابعاد زندگی سوژه خود تمرکز می‌کرد می‌توانست به نتیجه مطلوب‌تری برسد. بااین‌همه «آن زمستان» را نباید طرد کرد، این فیلم را می‌توان در جایگاه یک اثر تاریخی مطالعه کرد و نکات آن را مورد بحث قرار داد.

حواشی مربوط به نامزدی علامه مصباح در مجلس خبرگان سال 1394 به‌تنهایی می‌توانست موضوع فیلمی جسورانه باشد که این امر محقق نشد و «آن زمستان» تبدیل به اثری متوسط شد. در همان سال اکران این فیلم، فیلم دیگری درباره یکی از چهره‌های شاخص جریان فتنه به حضور در جشنواره دوازدهم راه نیافت و همین سبب شد تا برخی از مخاطبان به فیلم «آن زمستان» به چشم اثری سفارشی، شعارزده، خنثی و فاقد ارزش‌های سینمایی نگاه کنند. حال‌آنکه اگر فیلم در شرایطی غیرازاین به نمایش درمی‌آمد مسلماً می‌توانست در حد بضاعت خود تأثیرگذار باشد.

اکران این فیلم در آستانه درگذشت علامه مصباح یزدی می‌تواند اتفاق مثبتی قلمداد شود، دیدن این فیلم فارغ از نوع نگاه سازنده آن می‌تواند ما را با علامه مصباح یزدی به‌عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته در تاریخ انقلاب اسلامی آشنا کند.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار