راهیان نور و دفاع مقدس غائبان بودجه سال آینده؛

سهم بزرگترین عملیات فرهنگی کشور از بودجه چقدر است؟

لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در حالی تقدیم مجلس شورای اسلامی شد که امسال هیچ ردیفی برای راهیان نور و فرهنگ دفاع مقدس در بودجه سال آینده دیده نشده است.
کد خبر: ۴۹۴۷۸۳
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۴:۱۰ - 16December 2021

راهیان نور و دفاع مقدس غائبان بودجه سال آینده/ سهم بزرگترین عملیات فرهنگی کشور از بودجه چقدر است؟به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، لایحه پیشنهادی بودجه سال ۱۴۰۱ روز یکشنبه (۲۰ آذر) از سوی حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی تقدیم شد تا نمایندگان پس از ۱۰ روز بررسی و ارزیابی با آن موافقت کنند.

لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ با سقف کلی سه هزار و ۶۳۱ میلیارد تومان در دولت سیزدهم بسته شده که نسبت به امسال حدود ۷۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. با وجود این برخلاف سال‌های گذشته ردیف بودجه‌ای مستقلی برای بسیاری از نهاد‌های فرهنگی ارائه نشده است.

بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یکی از مجریان حوزه ترویج و نشر فرهنگ دفاع مقدس و همچنین ستاد مرکزی راهیان نور متولی بزرگترین عملیات فرهنگی کشور است که طی سالیان گذشته ردیف مستقلی در بوجه کشور داشتند، اما در لایحه امسال ردیفی برای آن دیده نشده است.

هر ساله بیش از هفت میلیون زائر راهیان نور از مناطق عملیاتی دفاع مقدس در هفت استان کشور بازدید می‌کنند، حضور میلیون‌ها نفر در مانور عظیم فرهنگی ضمن آشنایی نسل آینده با دستاورد‌های دوران دفاع مقدس زمینه ساز ترویج فرهنگ خودباوری و عزم ملی در جهت ساختن کشور است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی به کررات در منویات خود به اهمیت حفظ دستاورد‌های فرهنگی دوران دفاع مقدس اشاره داشته‌اند. ایشان در سخنرانی اخیر خود در دیدار با پرستاران درباره ضرورت روایت حقیقی «واقعیات جامعه، تاریخ انقلاب، دفاع مقدس و حوادث گوناگون ۴۲ سال اخیر» فرمودند: «اگر این کار نشود که در موارد متعدد نشده است، دشمن روایت تحریف‌آمیز و دروغ خود را در افکار عمومی جاری و با عوض کردن جای ظالم و مظلوم، اقدامات مستمر ظالمانه خود را توجیه می‌کند.» تاکید معظم له بر حفظ دستاورد‌های دوران دفاع مقدس همت والای مسوولان و متولیان نظامی اسلامی در اعتلای فرهنگ آن دوران را می‌طلبد.

این در حالی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره بر گسترش این فرهنگ و استخراج از گنج ناب آن اشاره داشته‌اند تا نقشه راهی برای آینده کشور و رسیدن به دستاورد‌هایی باشد که بستر آن در دوران دفاع مقدس پدید آمد. این فرهنگ زمینه ساز برون‌رفت از مشکلات حال حاضر کشور و توسعه پایدار در نظام اسلامی خواهد بود، چنانچه در دهه ۶۰ نیز با وجود مشکلات، کشور را در جنگ تحمیلی به پیروزی رساند.

از سوی دیگر لایحه پیشنهادی و کم شدن بودجه فرهنگی کشور و نیز حذف بودجه دفاع مقدس، بسیاری از فعالان حوزه نشر و ترویج فرهنگ دفاع مقدس را نگران کرده است. روز گذشته سردار نادر ادیبی دبیر ستاد مرکزی راهیان نور در نشست خبری با انتقاد از حذف ردیف مستقل بودجه راهیان نور اشاره کرد که پیش از این ردیف بودجه راهیان نور سنگین نبوده و متولیان این امر با حداقل‌ها، اقدامات حداکثری انجام می‌دادند.

در حقیقت این سوال مطرح می‌شود که چگونه عمل به فرمایشان حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) با حذف ردیف بودجه یکی از بزرگترین عملیات‌های فرهنگی کشور در موضوع دفاع مقدس امکان پذیر است. دغدغه‌مندان و فعالان عرصه دفاع مقدس انتظار دارند تا دولت با توجه ویژه به حوزه دفاع مقدس علاوه بر عمل به توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی، گام جدی در حل مشکلات فرهنگی کشور بردارد.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار