دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

آل خلیفه؛ از سرکوب سیاسی تا سلب تابعیت شیعیان بحرینی

اعطای تابعیت به خارجی‌ها اقدام سیاسی و غیر اصولی است که آسیب‌های بسیار جدی و جبران ناپذیری را به هویت عربی و تاریخ این کشور وارد می‌کند.
کد خبر: ۵۴۵۳۶۱
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۳:۴۰ - 18September 2022

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: ماجرای جدید و البته سیاسی اعطای تابعیت به خارجی‌ها که از سوی رژیم بحرین در سال‌های اخیر بنیان گذاشته شده و انجام می‌شود، به‌عنوان یکی از عوامل اصلی تهدید هویت عربی و تاریخ این کشور محسوب می‌شود؛ زیرا تغییر بافت مردم ساکن این کشور در بلند مدت ترکیب جمعیتی و فرهنگی آن را دگرگون کرده و هویت اجتماعی بحرین را به سمت و سوی نامعلومی می‌برد.

بر این اساس، ماجرای اعطای تابعیت بحرین به خارجی‌ها زمانی شکل جدی‌تری به خود گرفت که مشاهده می‌کنیم این اعطای تابعیت در دو سال اخیر و بعد از عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی به شکل چشم‌گیری افزایش پیدا کرده است. ضمن اینکه اگر به لحاظ آماری هم بخواهیم به این موضوع بپردازیم با رشد ۲۲ درصدی روبرو می‌شویم.

اعطای تابعیت به خارجی‌ها بزرگترین تهدید آینده بحرین

اگر بخواهیم دقیق‌تر وضعیت خارجی‌هایی که تابعیت کشور بحرین به آن‌ها تعلق گرفته شده را مورد بررسی و کنکاش قرار دهیم متوجه می‌شویم که تا امروز تابعیت بحرینی به اتباع ۴۵ کشور داده شده است. در میان این کشور‌ها می‌توان به پاکستان، رژیم صهیونیستی، انگلیس و برخی دیگر از کشور‌های اروپایی اشاره کرد.

اما ماجرای اعطای تابعیت بحرین به خارجی‌ها زمانی جالب‌تر می‌شود که به این موضوع توجه کنیم که همزمان به آغاز و گسترش موج اعطای تابعیت بحرین به خارجی‌ها شاهد موج سلب تابعیت بیش از ۸۰۰ نفر از مردم و فعالان سیاسی بحرینی هستیم. این سلب تابعین نیز فقط محدود به مردم و فعالان سیاسی نیز نیست و در این میان حتی نمایندگان مجلس بحرین نیز وجود دارند.

اعطای تابعیت به خارجی‌ها بزرگترین تهدید آینده بحرین

اعطای تابعیت بحرین به اتباع خارجی در ماه‌های اخیر صدای معترضان را در آورده است؛ شیخ «علی سلمان» دبیرکل جمعیت وفاق ملی اسلامی بحرین در شبکه اجتماعی توئیتر پیرامون اعطای تابعیت این کشور به خارجی‌ها هشدار داده و با سیاسی خواندن این اقدام آن را تهدید کننده هویت عربی بحرین و آسیب زننده به تاریخ این کشور عنوان کرده است.

البته سران و مقامات بحرین مثل همیشه با تکذیب اعطای تابعیت این کشور به خارجی‌ها سعی و تلاش کردند تا آنجایی که ممکن است و امکان دارد افکار عمومی بحرین را از ماجرای اعطای تابیعت‌‎های سسیاسی به خارجی‌ها منحرف کنند. ولی ماجرا زمانی بیش از پبش صحت خود را نشان داد که سفیر پاکستان در سخنان خود به موضوع اعطای تابعیت بحرین به اتباع پاکستان اشاره کرد. در این بین نیز صحت ادعای مخالفان رژیم آل خلیفه پیرامون این ماجرا تائید شده است.

اعطای تابعیت به خارجی‌ها بزرگترین تهدید آینده بحرین

البته اعطای تابعیت بحرین به خارجی‌ها فقط به حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی خلاصه و محدود نبوده و نخواهد شد، بلکه برای یک نمونه باید به این موضوع اشاره کنیم که اعطای تابعیت به چیزی در حدود ۲۵۰ انگلیسی در کنار اقامت بیش از ۹ هزار انگلیسی در بحرین موجب شده که اتباع انگلیس حضور بسیار پررنگ و تاثیرگذاری را در فعالیت‌های اقتصادی این کشور حاشیه خلیج فارس داشته باشند.

در حقیقت اعطای تابعیت بحرین به خارجی‌ها را در یک کلام می‌توان یکی از جدی‌ترین و مهم‌ترین تلاش حکومت آل خلیفه به منظور برهم زدن بافت جمعیتی این کشور در جهت کنترل و سرکوب هرچه بیشتر و قدرتمندتر مردم بحرین دانست؛ زیرا نخستین آثار دگرگونی این بافت جمعیتی کاهش و یا از بین بردن انسجام و اتحاد مردم مسلمان بحرین در مسیر مبارزه با حکومت نامشروع و غربگرای این کشور است.

اعطای تابعیت به خارجی‌ها بزرگترین تهدید آینده بحرین

در پایان باید گفت در شرایطی که رژیم آل خلیفه با اعطای تابعیت به خارجی بزرگترین جنایت علیه مردم مسلمان و شیعه بحرین را رقم می‌زند، بر تمامی مسلمانان این کشور واجب و لازم است تا همه با یکدیگر دست به دست هم داده و شیعه و سنی در برابر سرطان اعطای تابعیت بحرین به خارجی از سوی رژیم ظالم و نامشروع آل خلیفه مقاومت کنند. زیرا اگر در این زمینه کوتاهی را انجام بدهند در آینده‌ای نه‌چندان دور کشور خود را میزبان اتباعی خارجی که با فرهنگ و مذهب این کشور بیگانه هستند خواهند دید.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار