دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

جنجال بر سر قدرت؛ نتانیاهو دروغگو و مجرم جنایی است

بسیاری از سیاستمدارن کنونی تل‌آویو به این جمع‌بندی رسیده‌اند که نتانیاهو دروغگو و مجرم جنایی است و اسرائیل را با سیاست‌های دیپلماتیک و امنیتی نادرستش به بدبختی می‌کشاند.
کد خبر: ۵۵۲۱۱۱
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۳:۴۴ - 26October 2022

جنجال بر سر قدرت؛ نتانیاهو دروغگو و مجرم جنایی استگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: نتانیاهو که طولانی‌ترین دوره نخست وزیری اسرائیل را در کارنامه خود دارد و به مدت 11 سال متوالی در این مسند قرار داشت سعی دارد دوباره با همکاری متحدانش بتواند پست نخست وزیری را پس بگیرد. اگرچه رقابت بین نتانیاهو و دیگر رقبا تنگاتنگ است اما او برگه‌هایی در دست دارد که با استفاده از آنها می‌تواند رقبایش را شکت دهد. نقاط ضعفی که لاپید و بنت در یکسال گذشته از خود به نمایش گذاشتند فرصت خوبی برای نتانیاهو فراهم کرده تا افکارعمومی را با خود همراه کند.

نتانیاهو سخنان لاپید در مجمع عمومی سازمان ملل را که برای اولین بار از راهکار «تشکیل دو دولتی» در سرزمینهای اشغالی حمایت کرد، را چنان در بوق و کرنا کرد تا به صهیونیستها القا کند که لاپید قصد دارد سرزمینهای اشغالی را به فلسطینی‌ها واگذار کند و امنیت آنها را وجه المصالحه اهداف سیاسی خود قرار دهد. همچنین توافق ترسیم مرزهای دریایی تل‌آویو با لبنان هم که گفته می‌شود پس از یک دهه مذاکرات به نتیجه رسیده و قرار است تا چند روز آینده امضا شود را دست گرفته و به اسرائیلی‌ها هشدار داد که لاپید سرزمین آنها را به دشمن درجه یک خود حزب‌الله فروحته است.

نتانیاهو روی موج تحولات سوار شده تا خود را حامی منافع صهیونیست‌ها نشان دهد که در صورت روی کار آمدن مجدد، می‌تواند همه چیز را به نفع آنها بازگرداند. نتایج نظرسنجی‌ها هم که حاکی از پیروزی نسبی حزب نتانیاهو و متحدانش است نه به خاطر کارنامه موفق او در سال‌های گذشته بلکه به خاطر ضعف و ناتوانی رقبا است که صهیونیست‌ها را به سمت احزاب راست افراطی سوق داده است.

با وجود تحرکات نتانیاهو، دیگر مقامات اسرائیلی هم سعی دارند در سخنرانی‌های خود نتانیاهو را فردی بی‌کفایت توصیف کنند که شایسته نخست وزیری نیست. لاپید و بنت که رهبری کارزار تخریب نتانیاهو را در دست دارند، تلاش می‌کنند تا افکارعمومی را مجاب کنند که در صورت روی کار آمدن مجدد نتانیاهو، سرزمین‌های اشغالی رنگ آرامش به خود نخواهد دید. در گزارشی که اخیرا روزنامه «تایمز اسرائیل» منتشر کرده، آمده است که بسیاری از سیاستمدارن کنونی تل‌آویو به این جمع‌بندی رسیده‌اند که نتانیاهو دروغگو و مجرم جنایی است و اسرائیل را با سیاست‌های دیپلماتیک و امنیتی نادرستش به بدبختی می‌کشاند.

لاپید هم که از احتمال پیروزی ائتلاف نتانیاهو نگران است در روزهای اخیر در سخنان خود سعی کرده چهره رقیبش را تخریب کند و گفته که اگر جناح راست به قدرت برسد، آن‌ها تمام تلاش خود را برای از بین بردن دموکراسی اسرائیل انجام خواهند داد و برای لغو محاکمه نتانیاهو هر کاری خواهند کرد. نتانیاهو از سه سال پیش با پرونده‌های فساد مالی مواجه است و اگر دادگاه دراین زمینه حکم دهد، او نیز مثل آیهود اولمرت، روانه زندان خواهد شد و به همین منظور به هر حربه‌ای متوسل می‌شود با بازگشت به قدرت، از حکم دادگاه و حبس خلاص شود.

مسئله مهم دیگر که برای نتانیاهو نگران کننده است، این است که مسئولان ارشد حزب لیکود قصد دارند در صورت شکست فراکسیون این حزب در دستیابی به اکثریت در انتخابات پارلمانی؛ نتانیاهو را از رهبری حزب کنار بگذارند. این مسئله به منزله پایان عمر سیاسی برای نتانیاهو خواهد بود که حتی در صورت پیروزی در انتخابات‌های آتی نیز نمی‌تواند مسند نخست وزیری را از آن خود کند و تنها به کرسی نمایندگی در کنست بسنده خواهد کرد.

چیزی که برای نتانیاهو دردآور است و او تنها به کرسی ریاست در کابینه می‌اندیشد و در یکسال گذشته نیز با سخنرانی‌های خود نشان داده که به چیزی کمتر از نخست وزیری نمی‌اندیشد زیرا تنها در این صورت می‌تواند مصونیت لازم برای محاکمه نشدن را به دست آورد. در این مسیر او که تمام تلاش خود را به کار بست تا راه برای برگزاری انتخابت زودهنگام هموار شود، اکنون به این خواسته خود رسیده است آخرین شانس خود را برای بازگشت به قدرت امتحان می‌کند.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها