جزئیات اقدامات ایران و غرب در گام اول

متن توافق ایران و گروه 1+5 + سند

طبق مفاد مختلف توافق نامه هسته ای هر چند حقوق هسته ای ایران در رابطه با غنی سازی به طور رسمی مورد پذیرش قرار گرفت ولی وظایفی نیز برای ایران در نظر گرفته شده است.
کد خبر: ۶۶۹۹
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۰ - 24November 2013

متن توافق ایران و گروه 1+5 + سند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، بعد از چند دور مذاکرات فشرده و سخت توافق میان ایران و کشورهای گروه 1+5 کسب شد که طبق آن طبق مفاد مختلف توافق نامه هسته ای هر چند حقوق هسته ای ایران در رابطه با غنی سازی به طور رسمی مورد پذیرش قرار گرفت ولی وظایفی نیز برای ایران در نظر گرفته شده است.

خلاصه ای از ترجمه متن توافق نامه

هدف مذاکرات رسیدن به یک توافق بلند مدت جامع است که تضمین می کند برنامه هسته ای ایران صلح آمیز خواهد بود. ایران بار دیگر تایید می کند که تحت هیچ شرایطی در پی تسلیحات هسته ای نخواهد بود. این راه حل اقدامات اولیه لازم را فراهم می کند و منجر به اقدام نهایی در دوره زمانی معین برای کسب توافق و رفع نگرانی ها خواهد شد. این توافق نامه جامع ایران را قادر می کند به طور کامل از حقوق غنی سازی انرژی صلح آمیز در چارچوب NPT برخوردار باشد. این توافق نامه باید به طور کامل مد نظر قرا رگیرد و یک جز آن بدون در نظر داشتن اجزا دیگر معتبر نیست.

چارچوب زمانی:

نکته آغازین توجه به چارچوب زمانی است که شش ماه برای اجرای آن درنظر گرفته شده استکه با اجماع متقابل  قابل تجدید خواهد بود.

ایران داوطلبانه به موارد زیر متعهد شده است:

ایران متعهد شده است که غنیسازی بالاتر از 5 درصد را متوقف کند و ارتباطات فنی لازم برای غنیسازی بالای 5 درصد را برچیند.
ایران تعهد کرده است که همه ذخایر اورانیوم غنی شده تا نزدیکی 20 درصد خود را پیش از به پایان رسیدن فاز اولیه به زیر 5 درصد تضعیف کند و یا به شکلی تبدیل کند که برای غنیسازی بیشتر مناسب نیست.
 
ایران متعهد شده است که پیشرفت توانایی غنیسازیاش را متوقف کند.
 
هیچگونه سانتریفیوژ نسل بعدی برای غنیسازی اورانیوم نصب نکند یا از آنها استفاده نکند.
 
تقریبا نیمی از سانتریفیوژهای نصب شده در نطنز و سه چهارم سانتریفیوژهای نصب شده در فردو را به کار نیندازد؛ طوری که نتوان از آنها برای غنیسازی اورانیوم استفاده کرد.
 
تولید سانتریفیوژش را به تعدادی که برای تعویض ماشینهای خراب شده لازم است محدود کند؛ طوری که ایران نتواند از این شش ماه برای جمعآوری سانتریفیوژها استفاده کند.
 
ایران متعهد شده است که ذخایر اورانیوم با غنای پایین 3/5 درصد خود را افزایش ندهد، طوری که میزان آن در پایان شش ماه نسبت به آنچه در آغاز (این مدت زمانی) داریم بیشتر نشود و هرگونه اورانیوم غنی شدهی 3/5 درصدی که به تازگی غنیسازی شده به اکسید تبدیل شود.
 
ایران متعهد شده است که فعالیتهایش در اراک را بیشتر از این پیش نبرد و پیشرفت در زمینه مسیر پلوتونیوم را متوقف کند.
 
ایران متعهد شده است که رآکتور اراک را راهاندازی و سوختگذاری نکند و تولید سوخت برای رآکتور اراک را متوقف کند. سوخت رآکتور اراک را بیشتر از این آزمایش نکند. هیچیک از قطعات اضافی رآکتور در اراک را نصب نکند. سوخت و آب سنگین را به سایت رآکتور منتقل نکند. تاسیساتی که قابلیت بازفرآوری داشته باشد، نسازد.
 
ایران بدون بازفرآوری نمیتواند پلوتونیوم را از سوخت مصرف شده جدا کند.
 
شفافسازی بیسابقه و نظارت سرزده روی برنامه هستهیی ایران.

دسترسی به تاسیسات مجموعه سانتریفیوژها را برای آژانس فراهم کند.
 
دسترسی به تاسیسات تولید و انبار قطعات گردانندهی سانتریفیوژها را برای آژانس فراهم کند.
 
دسترسی به معادن و کارخانههای تولید اورانیوم را برای آژانس فراهم کند.
 
دسترسی به اطلاعات طراحی رآکتور اراک را که از مدتها پیش خواستار آن بودیم فراهم کند. این اقدام، اطلاعاتی بسیار مهم را درباره این رآکتور که پیش از این در دسترس قرار نداشت، ارایه میکند.
 
دسترسی بیشتری به رآکتور اراک را برای بازرسان فراهم کند.
 
برخی دادهها و اطلاعات کلیدی که در پروتکل الحاقی توافقنامه پادمانی آژانس بینالمللی انرژی اتمی و کد اصلاح شده 3/1 به آن اشاره شده است، ارایه کند.

در مقابل کشورهای گروه 1+5 نیز به طور داوطلبانه متعهد شدند:

به مدت شش ماه، اگر ایران به تعهداتش تحت این توافق عمل کند، تا جایی که تحت سیستمهای سیاسیشان امکانپذیر باشد تحریمهای هستهیی جدیدی را اعمال نکنند.
 
برخی تحریمها در زمینه طلا و فلزات گرانبها، بخش خودروسازی ایران و صادرات پتروشمی ایران را به حالت تعلیق درآورد و احتمالا حدود 1/5 میلیارد دلار درآمد را در اختیار ایران قرار دهد.
 
مجوز بازرسیها و تعمیرات مرتبط با ایمنی در داخل ایران را برای برخی خطوط هوایی خاص ایرانی بدهد.
 
اجازه دهد که خرید نفت ایران در سطح فعلی که به نحو قابل توجهی کاهش یافته است یعنی سطوحی که 60 درصد کمتر از دو سال پیش است باقی بماند.
 
در مدتی که ایران به تعهداتش عمل میکند، 4/2 میلیارد دلار از این فروشها اجازه پیدا میکند در اقساط به ایران انتقال یابد.
 
اجازه دهد که 400 میلیون دلار به صورت کمکهای تحصیلی دولتی از صندوقهای ایرانی محدودی مستقیما به موسسات آموزشی شناخته شده در کشورهای ثالث انتقال یابد تا هزینههای تحصیلی دانشجویان ایرانی تسویه شود.

تعاملات انساندوستانه که طبق قانون آمریکا اجازه آن داده شده است را تسهیل بخشند. تعاملات انساندوستانه با صراحت از تحریمهای کنگره مستثنی قرار داده شده است تا این کانال، دسترسی به هیچگونه منبع جدید درآمدی را در اختیار ایران قرار ندهد. تعاملات انساندوستانه، تعاملات مربوط به خرید غذا، کالاهای کشاورزی، دارو، ابزارآلات پزشکی توسط ایران است؛ ما علاوه بر آن معاملات مربوط به هزینههای پزشکی را که در خارج از کشور به وجود آمده است تسهیل میبخشیم. ما این کانال را برای نفعرسانی به مردم ایران برقرار خواهیم کرد.

اما این توافق اولیه با هدف کسب توافق نهایی بعد از اجرای شش ماه توافق کنونی تدوین شده است. لذا هدف این است که با اجرای مفاد این توافق و پیشبرد مذاکرات توسط همه طرفین به اهداف و توافقات گسترده ترری در راستای حل نهایی موضوع دست یابند.


 
   

 

 

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار