نلسون ماندلا رهبر ضدنژادپرستی افریقا درگذشت

رهبر جنبش ضدنژادپرستی افریقا و رئیس جمهور اسبق آفریقای جنوبی پس از چند دهه مبارزه در مسیر آزادی، صلح و عدالت درگذشت.
کد خبر: ۷۴۲۹
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۹ - 06December 2013

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از رویترز، نلسون ماندلا رهبر جنبش نژادپرستی افریقا و رئیس جمهور اسبق آفریقای جنوبی که مدت زیادی است در بستر بیماری به سر می برد، پس از چند دهه مبارزه در مسیر آزادی، صلح و عدالت و در اوج محبوبیت در سن 94 سالگی در شب گذشته درگذشت.

رئیس جمهور کنونی افریقای جنوبی با تایید خبر درگذشت ماندلا در شب کذشته گفت: "او (ماندلا) در صلح و آرامش است، افریقای جنوبی پدر خود را از دست داده است".

گفتنی است ماندلا رهبر جنبش ضدآپارتاید در افریقای جنوبی به شمار می رفت و توانست پس از چند دهه رهبری جنبش ضدنژادپرستی و دموکراسی خواهی و با تحمل حبس های بلند مدت رژیم آپارتاید افریقای جنوبی را کنار زند و خود نیز به عنوان اولین رئیس جمهور سیاه پوست این کشور توسط مردم انتخاب شود.

علاوه بر رهبری جنبش ضدنژادپرستی، مردم افریقا وی را به عنوان رهبره مبارزه در مسیر صلح، آزادی و دموکراسی می شناسند و الگویی برای رهبران کشورهای افریقایی محسوب می شد.

علت دیگر محبوبیت وی کنار رفتن از قدرت در اوج محبوبیت بود. در واقع در حالی که ماندلا به انتخاب مردم افریقای جنوبی در یک دوره پنج ساله به عنوان رئیس جمهور افریقای جنوبی انتخاب شد، پس از فراهم کردن زمینه های دموکراسی چندقومیتی و برقراری آزادی و ثبات در این کشور و در حالی که در اوج محبوبیت قرار داشت خود را از قدرت کنار کشید و در انتخابات بعدی شرکت نکرد.

ماندلا نه تنها در افریقای جنوبی بلکه در تمام قاره افریقا و حتی دیگر کشورها دارای محبوبیت زیادی نزد افکار عمومی می باشد، به گونه ای که بسیاری از رهبران کشورهای دیگر که به افریقای جنوبی سفر می کردند، خواستار دیدار با وی بودند.
 

نظر شما
پربیننده ها