تحلیل متفاوت رسانه های خارجی از توافق هسته ای ایران و 1+5

در حالی که تحلیل های متفاوتی در مورد اهمیت توافق هسته ای ایران و 1+5 ارائه شده است برخی از رسانه های مهم جهان به مشکلات پیش رو و مخالفت ها با کسب توافق نهایی پرداخته اند.
کد خبر: ۶۷۶۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۹ - 25November 2013

تحلیل متفاوت رسانه های خارجی از توافق هسته ای ایران و 1+5

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، یک روز پس از توافق هستهای ایران و کشورهای گروه 1+5 گزارشات مختلفی در مورد امکان اجرای کامل این توافق و همچنین احتمالات و مشکلات در مورد کسب توافق نهایی میان طرفین از سوی رسانههای مهم جهان منتشر شده است که هر یک از دیدگاه خاصی به تحلیل این موضوع پرداختهاند.

نیویورک تایمز: چالشهای اصلی برای توافق بلند مدت با ایران

روزنامه امریکایی نیویورک تایمز در مقالهای ضمن اشاره به توافق هستهای غرب با ایران به چالشهای موجود در کسب توافق بلند مدت و نهایی با ایران پرداخت. از دیدگاه این نشریه امریکایی هر چند کسب توافق اخیر میان کشورهای گروه 1+5 و ایران قدم مهمی به شمار میرود ولی حل اختلافات در مورد برنامه هستهای ایران با مشکلاتی مواجه است که هم به متن توافق اخیر برای اجرا در شش ماه آتی و هم به میزان هماهنگی و پایبندی دو طرف به کسب توافق نهایی بر می گردد.

در این رابطه ستوننویس نیویورک تایمز به اصرار ایران به حفظ حقوق هستهای خود در مقابل سیاست امریکا در عدم کاهش همه جانبه تحریمها اشاره دارد. علاوه بر این با وجود دشمنی میان دو کشور در چند دهه، رسیدن به توافق نهایی بعد از دوره شش ماهه، حتی در صورت اجرای کامل و درست توافق اخیر موضوعی است که امکان حل نهایی اختلافات را با مشکلاتی مواجه می کند.


واشنگتن پست: جان کری از توافق با ایران دفاع کرد

واشنگتن پست در مقاله در رابطه با توافق هستهای میان ایران و کشورهای گروه 1+5 به انتقادات و فشار علیه دولت اوباما به دلیل موافقت با توافق با ایران اشاره می کند. این خبرگزاری امریکایی در این رابطه مینویسد: هر چند جان کری و دولت امریکا نقش مهمی در موافقت نهایی با توافق نامه هستهای غرب با ایران داشته است، ولی آنها از سوی دو گروه تندروان داخلی و برخی متحدان منطقهای خود به شدت تحت فشار هستند.

در واقع از آنجا که مخالفان جمهوریخواه دولت امریکا و برخی متحدان منطقهای امریکا مانند رژیم صهیونیستی مخالف هرگونه توافق با ایران هستند، انتقادات از جان کری و اوباما به دلیل توافق با ایران افزایش یافته است و آنها نیز مجبور شدهاند به هر نحو ممکن از توافق هستهای دفاع کنند یا تلاش داشتهاند برخی مفاد آنها را به نحو متفاوتی اعلام کنند.


رویترز: مسیر سخت توافق نهایی با ایران

خبرگزاری انگلیسی رویترز نیز مشکلات موجود برای توافق نهایی با ایران را مورد توجه خود قرار داد. این خبرگزاری با اشاره به اختلافات سیاسی عمیق ایران و امریکا، نقش بازیگرانی مانند رژیم صهیونیستی، و مواضع جمهوریخواهان و سناتورهای امریکایی و همچنین بیان امکان عدم پایبندی ایران به توافق نامه شش ماه، بیان میدارد این عوامل میتواند مانع توافق نهایی میان ایران و غرب در حل اختلافات در مورد برنامه هستهای ایران شود.

الجزیره: توافق هستهای ایران جنگ کلمات را برانگیخت

در حالی که توافق هستهای ایران و کشورهای گروه 1+5 با استقبال گستردهای در سطح جهان همراه شده است، اما اختلافات ایران و امریکا در برداشت از متن توافق به خصوص در مورد حق غنی سازی ایران، و همچنین مواضع صهیونیستها و برخی گروه های تندرو باعث جنگ کلمات میان طرفین توافق بعد از موفقیت مذاکرات شده است. در این رابطه در حالی که برخی مقامات بینالمللی و رهبران جهان توافق هستهای را موفقیتی تاریخی توصیف کردهاند، نتانیاهو توافق مزبور را اشتباه تاریخی خوانده است.

 

راشا تودی: توافق هستهای ایران اسرائیل را منزوی کرد

این خبرگزاری روسی با بیان گزارشی از برخی روزنامه های اسرائیلی به انتقاد آنها از توافق هستهای ایران و همچنین انتقاد آنها از نتانیاهو اشاره داشته است. این خبرگزاری در گزارش خود مینویسد: روزنامههای صهیونیستی مانند کابینه این رژیم مواضع خصمانهای نسبت به توافق هستهای اتخاذ کرده است ولی انتقاداتی نیز علیه نخست وزیر رژیم صهیونیستی و سیاستهای آن بیان داشتهاند. بدین نحو که برخی روزنامههای صهیونیستی با انتقاد از نتانیاهو مدعی شده اند وی موفق نشده است متحدان غربی اسرائیل را در تداوم فشار علیه ایران با خود همراه نماید و تحولات اخیر به انزوای بیشتر اسرائیل منجر شده است.

 تودی زمان ترکیه: توافق هستهای ایران نقش مثبتی در ثبات منطقه دارد

این خبرگزاری ترکی ضمن بیان مواضع دولت ترکیه در حمایت از توافق هستهای ایران و کشورهای غربی بیان داشته است به دلیل اهمیت و تاثیرگذاری ایران در منطقه و وضعیت بحرانی خاورمیانه، حل اختلافات با ایران میتواند تاثیر مثبتی در روند تحولات منطقه داشته باشد. این خبرگزاری در تحلیل خود با اشاره به توافق هستهای اظهار امیدواری کرده است همکاری ایران و کشورهای دیگر در مورد موضوعات منطقهای نیز ادامه یابد و در این صورت میتوان نسبت به حل مشکلات منطقه امیدوار بود.

نظر شما
پربیننده ها