مشروح سخنان حسن روحانی در نشست خبری

با توافق جامع تمام تحریم‌ها برچیده می‌شود / راه طولانی برای اعتماد‌سازی کامل در پیش است

رئیس‌جمهور گفت: اگر طرف‌ ما به مفاد توافق به دقت عمل کنند، ایران هم به توافق پایبند خواهد بود و این مذاکرات، توافق اولیه در مسیر هسته‌ای است. امیدوارم طرف مقابل اراده جدی و صادقانه داشته باشد.
کد خبر: ۶۷۰۸
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۹ - 24November 2013

با توافق جامع تمام تحریم‌ها برچیده می‌شود / راه طولانی برای اعتماد‌سازی کامل در پیش است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، دکترحسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران در نشست خبری با موضوع توافق هستهای ایران و گروه 1+ 5 و با حضور خانواده شهدای هسته ای اظهار داشت: ملت ایران همواره در طول تاریخ سربلند بوده است و در این مذاکرات دنیا به این احساس رسید که تکریم ملت ایران پاسخ مثبت خواهد داشت.

حسن روحانی در ادامه تصریح کرد: تهدید ها برای ملت ایران کارساز نیست. دولت تدبیر و امید دنبال ایجاد فضای اعتماد بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهایی است که علاقه به ارتباط دوستانه با ایران دارند.

رئیسجمهور گفت: در سایه تبلیغات ناصحیح دشمن چهرهای را از جمهوری اسلامی ترسیم کرده بودند که میخواستند ایرانهراسی را در افکار عمومی جا بیندازند، اما منطق و استدلال و مذاکرات منطقی تیم دیپلماتیک ایران در کنار صدها مذاکره سیاسی دیگر، این فضا را به وجود آورد که مسیر اعتماد کشورهای دیگر با ایران در مسیر درست خود قرار گیرد.

حسن روحانی با اشاره به دو طرفه بودن جاده اعتماد، اظهار داشت: ما هم باید نسبت به دیگران و به ویژه کشورهای غربی بتوانیم به اعتماد برسیم. البته برای دستیابی به اعتماد کامل راه طولانی در پیش است، اما قدمهای اولیه در این زمینه برداشته شده است.

وی مسئله تعامل با جهان مهم ارزیابی و تصریح کرد: شعار این دولت تعامل سازنده با جهان است و این تعامل سازنده در سایه اعتماد به وجود خواهد آمد که قدم های اولیه در این راستا برداشته شده است.

رئیسجمهور با بیان اینکه دولت از روز اول در کنار فعالیتهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، فعالیت سیاست خارجی خود را نیز آغاز کرد، گفت: این فعالیت به ویژه از اوایل مهر ماه امسال و سفر مقامات سیاسی کشور به "بیشکک" در شهریور و نیویورک در مهرماه و شروع مذاکرات با 1+5 در سطح وزیران در قدم اول در نیویورک و قدمهای بعدی در ژنو صورت گرفت.

رئیسجمهور در ادامه به دستاوردهای مذاکرات ایران و گروه 1+5 اشاره کرد و گفت: به رسمیت شناختهشدن حقوق هستهای ایران از سوی قدرتهای جهان اولین دستاورد این مذاکرات بود. معاهده انپیتی حق غنیسازی را به همه کشورهای امضاکننده داده است و ایران نیز دارای این حق است. بر همین مبنا هم آژانس بر بسیاری از کشورها یا اکثر آنهایی که سوخت هستهای تولید میکنند، نظارت دارد، اما در عین حال اذعان قدرتهای بزرگ به این حق مسلم ایران از دیدگاه سیاسی بسیار ارزشمند است.

روحانی گفت: دستاورد دوم، حقِ غنیسازی ملت ایران، در خاک ایران است. هر کس هر تفسیری میخواهد بکند، ولی در متن این توافق به صراحت آمده که ایران غنیسازی خود را انجام خواهد داد و به همین دلیل من به ملت ایران اعلام میکنم که فعالیت غنیسازی ایران به همان صورت سابق ادامه خواهد یافت و در شش ماه توافق تاسیسات نطنز، فردو،  اصفهان و اراک به کار خود ادامه خواهند داد.

رئیسجمهور در تشریح دستاورد سوم مذاکرات هسته ای گفت: دستاورد سوم در  این توافق این نکته است که قدرتهای جهانی اعلام کردند، با پایان یافتن مذاکرات جامع تمام تحریمها برداشته خواهد شد. تحریمهای سازمان ملل، تحریمهای یکجانبه از سوی اتحادیه اروپا یا آمریکا. اینکه در این توافق اعلام شده است که همه تحریمها قدم به قدم با ادامه مذاکرات برداشته خواهد شد، نکته دیگری است که در این توافق بر آن تصریح شده است.

روحانی دستاورد چهارم را شکستهشدن سازمان تحریم با اجرای این توافق دانست و افزود: چه دیگران از این لفظ خوششان بیاید چه بدشان بیاید، تَرکها در سازمان تحریم آغاز شده و با مرور زمان تمام تحریمها شکسته خواهد شد.

رئیس جمهور با اشاره به فشارهای تحمیلی ناشی از تحریم ها گفت: در اولین قدم بخشی از تحریمها با اجرای این توافق برداشته خواهد شد و تحریمهایی که به صورت فزاینده ادامه مییافت از امروزمتوقف خواهد شد. بخشی از تحریمهای بانکی در اجرای این توافق شکسته خواهد شد.

رئیسجمهور این 6 ماه را تجربه جدیدی برای ملت ایران دانست و گفت: اگر طرف ما به مفاد توافق به دقت عمل کنند، ایران هم به توافق پایبند خواهد بود و این مذاکرات، توافق اولیه در مسیر هستهای است. امیدوارم طرف مقابل اراده جدی و صادقانه داشته باشد.

روحانی با اشاره به موفقیت مذاکرات ژنو گفت: دور جدید مذاکرات با 1+5 نشان داد وقتی از موضع برابر و با احترام به منافع متقابل با هم سخن بگوییم، حرکت رو به جلو خواهد بود. امیدواریم با همین اصول بتوانیم مذاکرات بعدی را تا توافق کامل ادامه دهیم.

رئیس جمهور با تاکید بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران گفت: بعد از مذاکرات جامع و توافق نهایی، کسی نیاید بگوید که ما مانع دستیابی ایران به سلاح هستهای شدیم. این از آن جوکهای خندهدار تاریخی است. ایران هیچگاه دنبال سلاح هستهای نبوده است. نه آنکه من بگویم، آژانس هربار که بازرسی گسترده انجام داده است، گفته که فعالیتهای هستهای ایران انحراف پیدا نکرده است. این به این معناست که ایران هیچگاه دنبال سلاح هستهای نبوده و نخواهد بود.

روحانی تاکید کرد: فناوری هستهای ایران بومی شده و جوانان و اساتید و دانشمندان کشورمان با تلاش و کوششی که حداقل از سال 1367 آغاز شده و تا امروز ادامه دادند و به ثمر رساندند و ادامه هم خواهند داد و ما آماده هستیم در این راستا با دنیا و آژانس همکاری کنیم تا شبهات و ابهاماتی که آفریده شده به طور کامل مرتفع شود.

رئیس جمهور همچنین ضمن تشکر از مقام معظم رهبری، افزود: لازم می دانم بگویم موفقیتی که تا امروز حاصل شده در سایه رهنمودهای مقام معظم رهبری مدظله العالی، حمایت های بی دریغ ملت بزرگ ایران و در سایه تلاش و کوشش هم دیپلماتهایی که در مسیر مذاکره بر دوش  داشتند و هم سایر دستگاههای کشور مانند شورای عالی امنیت ملی، مجلس و همه نهادها و ارگان هایی که به دولت کمک کردند و انشاءالله کمکشان ادامه مییابد. در اینجا لازم میدانم یاد امام عزیز را گرامی بدارم که در سایه او، راه و خط او، مردم ما  مسیر استقلال و استقامت و ایستادگی را آموختند و یادگرفتند و عملی کردند.

رئیس جمهور با تشکر از راهنمایی ها و ارشادات مقام معظم رهبری گفت: این فناوری بازهم در بخشهای دیگر در همه زمینه های صلح آمیز هستهای ادامه مییابد و با تلاش و کوشش سازمان انرژی اتمی و رئیس محترم این سازمان، همه دانشمندان انشاءالله این راه و مسیر ادامه خواهد یافت.

حجتالاسلام روحانی با تأکید بر اینکه موفقیت ما در سایه تلاش همه اندیشمندان و دانشمندان هستهای و به ویژه شهدای هستهای است که خون و زندگی خود را در این راه نثار کردند، تصریح کرد: افتخار میکنیم به این خانواده های بزرگ که در این مسیر عزیزترین فرد خود را و خانواده خود را تقدیم کردند و همواره هم به این ایثار افتخار خواهند کرد. ما نیز به صبرشان و استقامتشان و ایستادگیشان افتخار میکنیم.

رئیس جمهور خطاب به فعالان اقتصادی گفت: به همه فعالان اقتصادی میگوییم از امروز نوبت شماست، ما مسیر را آماده و هموار کردیم و از امروز باید تلاش و کوشش شما آغاز شود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار